Лицето на бъдещoто радио – Зейн Лоу (част 2)

11/09/2020

Началото на 2015-а година. Начинът, по който модерните хора слушат музика, отдавна е различен. Дори и в България. Шест лета по-рано в световен мащаб се появила революционна платформа, поставила си за цел преосмисляне на отношенията “масова публика – музикални артисти”. След безпощадната ера на mp3-ите, изпълнителите и групите по света спешно се нуждаеха от нов модел предлагане на тяхното студийно изкуство. Такъв, при който да получават някакво заплащане за труда си, но и феновете да бъдат доволни от исканата цена. А още едно важно условие като при всяко модерно нещо – предлаганите песни, албуми и микстейп проекти трябва да бъдат максимално достъпни. 

 

Първоначалното решение се нарича Spotify – шведска компания дала същинското начало за неограничено слушане на музика, макар и в недостатъчно добро качество. Същината на услугата едва ли е нужно да разясняваме, тъй като вярваме повечето от нас поне веднъж са натискали примамливата зелена икона, за да чуят композиция на любим музикант. Иска ни се обаче да изведем три основни акцента при ползването на Spotify. Правим го с оглед темата на статията. 

 

И така, трите основни характеристики на Spotify.

 

Първо – плейлистите, предлагани на потребителите са изцяло подчинени на софтуерен алгоритъм. Най-често на принципа: “харесваш това – опитай онова”.
 

Второ – според 90% достоверни данни отчисленията за артистите при слушане на техните произведения вървят така: на 1000 слушания, от платени абонаменти на услугата, авторът на песента получава 3,18 долара. Всеизвестна неправда е, че при по-малките артисти съотношението е различно в техен ущърб. А ако в договора на музиканта е записано процентно делене на постъпленията от дигитални платформи между него и лейбъла (дистрибутора), приходът съвсем изтънява. 

 

И трето, и много съществено – опцията за слушане на музика напълно безплатно – въпреки сниженото качество на звука и досадните реклами, остава и до днес на дневен ред. 

 

 

В такива условия, при които партито очевидно се премести в телефоните на аудиторията, а междудругото там се намира и прекият ѝ контакт с любимците, медията в класическия си вариант губи от своята актуалност. Радиостанции, популярни предавания с култови водещи, магнетичната ексклузивност на най-горещата музика губят своята сила. За добро или лошо, очерта се среда, в която публиката няма нужда от преводач от езика на артиста. 

 

Малко дълго въведение, но ще ни го простите. Защото то е нужно, за да осъзнаем сложността на избора при героя ни от миналата седмица – радиоводещият и музикален гуру – Зейн Лоу. Новозеландецът с куп награди за медийно майсторство зад гърба си все по-силно предусещаше назряването на момента за ново поколение платформа. Такава, в която не първият, а смисленият печели. Място, на което човешкият фактор се усеща и вибрира с пулса на съвременната музика. Зона за експеримент, лишена от формалности и клишета. След 12 години, безрезервно отдадени на каузата BBC Radio 1, нейният флагман взе трудното решение да затвори вратата. Направи го на 5-и март 2015-а, в рамките на два паметни часа. С искреното признание, че семейството и новите предизвикателства го очакват оттатък Големия Океан – в Лос Анджелис. 

 

Да, точно така, в Силиконовата долина, гигантът Apple, начело с прочутия в музикалния бизнес Джими Айвин (открил за света артистите Tupac Shakur, Snoop Dogg, Фарел Уилямс, Marilyn Manson, Трент Резнър, Eminem, Lady Gaga и… списъкът е дълъг) беше взел решение – ударно навлизане в стрийминг играта. Рожбата на Стив Джобс обяви създаването на Apple Music – платформа за слушане на музика от нов тип, с достъп до над 60 милиона песни, без реклами, с тримесечен свободен период и задължителен абонамент на смешната стойност от един, нискотарифен диск, формат албум. И голямата новина за всички поотчаяли се радио почитатели – технологичният гигант даде старт на световно, онлайн радио – Beats 1. Достъпно в над 100 страни, със студиа от музикалните столици – Лос Анджелис, Лондон и Ню Йорк. И с креативен директор, и мощна движеща сила – кой друг, ако не Мистър Зейн Лоу. 

 

 

Енергията на нашия познайник мигновено озари офисите на Apple, впускайки се с хъс в най-смелата му задача – да създаде място за любимите артисти. Пространство, в което изпълнителите, групите и техните фенове да се срещат. Благодарение на експертното присъствие на истински отдадени на професията си радиоводещи – меломани. Именно благодарение на техните същностни, емпатични и емоционални разговори, Beats 1 в кратки срокове излезе с няколко обиколки пред себеподобните. Акцентът твърдо се постави върху новата музика без всякакви стилови ограничения, представена през призмата на лични, дори съкровенни истории. Лидерът на това ново течение в развлекателния бизнес Зейн Лоу се превърна в, както го определи The New York Times, неофициалния психотерапевт на популярните световни музиканти. 

 

Специалните издания, посветени на изкуството и живота на Джъстин Бийбър, Хейли Уилямс от поп-пънк легендите Paramore, заслужено нашумелите Били Айлиш и брат ѝ Финиъс и още много други продължават да изумяват аудиоторията с липсата на каквито и да е прегради. Любимците на милиони се настанявят удобно срещу новозеландеца. А неговите въпроси се редуват между задълбочени и коментари на разбъркан принцип в Instagram. По този начин правилата в битката за внимание на аудиторията станаха конкретни и далеч по-стойностни. От “най-бързият печели” и “само тук го има”, сега вече аргументите са променени с “къде ще разбера повече” и “кой ще представи по-трогващия импулс за създаване на изкуство”. 

 

С хиляди интервюта зад себе си и телефонен указател, пълен с номерата на всички модерни артисти, Зейн Лоу разкри нови възможности пред нас медийните хора. Той и колегите му от Apple Music напомниха на цялата индустрия, че публиката се вълнува от живи неща. В шоубизнеса вече не е достатъчно да направиш запомняща се, грабваща композиция. Феновете искат да чуят неподправени гласове, уязвимост и несигурност в думите на наглед непоклатими и самоуверени артисти. Публиката иска да чуе послания! 

 

Ако те резонират с нейния свят, значи всички са доволни. Но, за да се получи тази космическа връзка, личности като Зейн Лоу трябва да вдъхновяват, подкрепят и усещат по несравним начин любимите артисти. 

 

Ако сте жадни за още нова музика и приключенията, към които тя ни отвежда, то запомнете – Зейн Лоу се вихри в ефира на чисто новото и ребрандирано радио Apple Music 1, между 7 и 9 ч. всяка делнична вечер. Кой знае, може да откриете смисъла в своите дни, благодарение на музиката.  И разговори, като този:

 

 

от

публикувано на: 11/09/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: