Като част от регулярното споделяне на музикални събития между своите членове, Европейският съюз за радио и телевизия (EBU) отбелязва 50-годишнината от първото концертно излъчване със специален юбилеен концерт и хронологичен списък на ключовите събития през последните пет десетилетия.
В понеделник, 27 ноември, от 21:00 ч., 44 радиостанции на EBU от 36 държави ще излъчат концерта от лондонската зала „Кралица Елизабет“. Точно преди 50 години тя отваря врати за началото на първия концертен сезон, предаван на живо тогава по Би Би Си и в цяла Европа.
Първият концерт включва произведения от Бах, Хайдн, Моцарт и Бенджамин Бритън, последният от които дирижира концертната програма. Именно през 1967 г. е световната премиера на творбата на Бритън „Орфеевата комета“ в изпълнение на концертния оркестър на Би Би Си под диригентството на Йоханес Уиднър.
Същото произведение е поръчано от EBU с постоянен композитор на оркестъра на Би Би Си Добринка Табакова. Юбилейният концерт тази година се открива със световната премиера на „Орфеева комета“ от Добринка Табакова. Програмата, която ще бъде излъчена по Би Би Си Радио 3 и организирана съвместно с Би Би Си, включва също така Симфония-кончертанте K.364 и Концерт за пиано 5 на Бетовен, подбран след EBU анкета сред слушателите в цяла Европа.
50-годишният микросайт на Европейския съюз за радио и телевизия предлага история на споделените музикални събития в специална „времева линия“. Тя включва архив от първия концерт през 1967 г. и аудио от първия Фолк фестивал на EBU от 1980 г., последната вечер от Променадните концерти на Би Би Си в почит към жертвите на 11 септември 2001 г., както и излъчването на ораторията „Месия“ (2009) на Хендел по случай 250 години от смъртта на немския композитор и изпълнения на Елтън Джон на живо на „Свещ във вятъра“ по време на погребението на принцеса Даяна през 1997 г.
През последните пет десетилетия, музикалната мрежа на Европейския съюз за радио и телевизия се разраства от споделянето на събития с класическа музика между 13-те държави-членки до огромна ежедневна дейност, която обхваща редовната обмяна на опера, рок, поп, фолк, джаз и световна музика сред по-голямата част от членовете на EBU – в 56 страни и 33 асоциирани членове в 21 държави.
Ръководителят на отдел „Музика“ на EBU Паскал Лабри (Pascale Labrie) споделя: „През последните 50 години EBU и нейните членове са изградили най-престижната виртуална концертна зала в света. Всяка седмица милиони слушатели се радват на уникални музикални представления от най-големите места, представящи всякакъв жанр – от хип-хоп и фолк до опера и симфонична музика. Ние сме изключително горди от успеха на това музикално споделяне, което помага на обществените медии да предоставят уникално и разнообразно съдържание на своите аудитории.“
Греъм Елис (Graham Ellis), инспектиращ продуцент на „Радио и музика на Би Би Си“ и председател на EBU радио общността добавя: „Това е момент за честване. Преди 50 години проведохме първия концерт в Лондон и оттогава нашата музикална и културна станция, Би Би Си Радио 3, е в сърцето на мрежата от музикалното споделяне на Европейския съюз за радио и телевизия, доставяйки удоволствие на милиони слушатели по света.“
Неотдавнашно проучване сред членовете на EBU показва важността от музиката в рамките на техните радио програми. 45% от общата продукция на радиостанциите включва музика. Музикалната мрежа за споделяне на EBU предлага около 3000 концерта всяка година, от които 2/3 са класически, като те достигат до широка аудитория в цяла Европа и извън нея. Всеки концерт има около 2 милиона слушатели, които нарастват понякога до 7 милиона.
„От скромния си първи сезон музикалната мрежа за споделяне на EBU се развива и разширява повече от 50 години, защото музикалната аудитория има желание да научи и преживее това, което се случва извън собствените й национални граници“, каза радио ръководителят на EBU Греъм Диксън (Graham Dixon).
„Успехът зависи от последователността и усилията на радио-телевизионните оператори, които могат да видят огромната стойност на общия продукт, когато той идва като резултат от споделянето и подкрепата в рамките на EBU“.
С новите дигитални възможности музикалната мрежа за споделяне на EBU ще играе още по-важна роля в бъдеще. В момента 61% от цифровите станции, предлагани от членовете, се фокусират върху музиката.
Музикалната мрежа за споделяне ще продължи да се развива през следващите години. Освен че подчертава значението на живата музика и предаването на живо, ще бъде поставен по-голям акцент върху осигуряването на допълнително съдържание, включително интервюта, архиви, колекции и видеозаписи, които да помогнат на членовете да захранват социалните си медийни канали.