Ха сега де! На кого беше това парче? Джой Дивижън? А може би на Систърс Ъф Мърси, Баухаус, Демд, Дейвид Вениън, Върджин Прюнс или на… С водещия на „Аларма“ се почудихме дали да не отворим с телефоните с този въпрос срещу награда билет за културно мероприятие или пакет тунквани вафли. После обаче единодушно решихме, че предизвикателството не си струва, сравнено със сложността на питанката, която изисква пре-пребогата асоциативност и познания в областта на тъмните жанрове. Пък и да не нервим негово величество слушателя, вместо да го позабавляваме, разтушим и информираме.
Затова бързам да съобщя, че това, което току-що чухте, е загребският проект Ниън Лайс (Neon Lies), или Неонови лъжи. Песента е Can’t Relate и е от първия албум на формацията, който предстои да бъде издаден съвсем скоро, а премиерата му в България ще се състои на живо в афиша на тазгодишното издание на фестивала на БНР „Аларма Пънк Джаз“. Концертът е в столичния клуб „Мазе“ от 21.00 часа днес, 8 юни, а на следващия ден, 9 юни, предстои още един в Пловдив – на Post-Culture Stage.
Саундът на Ниън Лайс е потърсил (и намерил) вдъхновение в не един или два образци. При това все оригинални, знаменити и няма да е пресилено, ако ги определя като легендарни. Не се наемам обаче да разчаствам на парчета и да калкулирам проценти откъде, от кого и по колко е харесал за себе си хърватинът Горан Лаутар, преди да омеси и да бутне в печката собствената си тава.
Категоричните паралели обаче извеждат пътеките предимно към Великобритания и най-вече – накъм Манчестър и митичната група Джой Дивижън, чийто фронтмен Йън Къртис се обеси едва на 23-годишна възраст през 1980 г. Бандата, кръстена на батальоните от проститутки, командировани да обслужват нацистките войски, остана в музикалните енциклопедии с отчаяния си самоненавистен пост-пънк и електронен фрийк със стържещо-ревящи китари и пулсиращ бас, послужили за убежище на стотици загубени души.
В същото време Ниън Лайс приветстват и сънародниците на Джой Дивижън Систърс Ъф Мърси, но в ранния период на формацията, когато Андрю Елдридж и компания по най-точен начин дадоха на света да разбере какво е дарк уейв или готик рок (термин, който самият певец ненавижда и коментира с прословутата си презрителна ирония, подчертавайки, че Систърс Ъф Мърси са просто рокендрол). Член на „сестрите“ е прочутата дръм-машина Д-р Аваланш, комуто Елдридж отстъпва задължението да поддържа досадния монотонен бийт – хладни пестеливи китари, упорит хладен бас и упорит пестелив бийт – чиста проба авангард на ъндърграунда. Подобно на англичаните, и Горан Лаутар от Загреб пътува не само в пространството, но и в собственото си съзнание, търсейки златен шанс за капитулация с достойнство. Golden Chance For Surrender!
За да бъде картинката още по-пълна, звученето на Ниън Лайс е здраво поръбено с елементи от Баухаус, всепризнатите кръстници на готик рока. При това внимателно пощипнати от двата лагера във формацията – на Дейвид Джей и на вокала Питър Мърфи и на групата Лав Енд Рокетс, в която Джей участва заедно с брат си Кевин Хаскинс (барабани) и с китариста Дениъл Аш. Което значи пънк, шумен дарк и енигматична тъмна артистичност, изкарала наяве през 80-те на Острова онова племе облечени в черно кротки и мрачни хора с подчертано блед тен и подчертани сенки под очите, което ще се нарече „готи“. Култът към безсмъртните немъртви е само микроскопична частица от тази естетика и одухотворена чувственост.
И така, като туря черта, си помагам в стиловото обобщение на организаторите – Ниън Лайс е дарк уейв/минимъл синт-пънк проект на Горан Лаутар. Познаваме го най-вече покрай бандата Модърн Делюжън, а и от участието му в други загребски ъндърграунд формации от близкото минало, сред които Дъ Бейбис и Дайкман Фемили. Т.е., тук иде реч за богат опит в областта както на по-мрачните жанрове, така и на гаражния рокендрол и нойз-пънка.
Ниън Лайс е най-новото превъплъщение на Лаутар, с което музикантът дълбае и в класиката от златните години на дарк уейва, но и в не по-малко мрачното бъдеще. А що се касае до историята на „Аларма Пънк Джаз“ и някои всеобщи любимци, нека не пропускаме факта, че в началото на годината Лаутар представи проекта на съвместен концерт с италианското пауър уейв трио Совиет Совиет. Затова се настройте на вълна неизчистена метафорика и букет от няколко тъмни цвята във вазата на минимъла.
Като всяка уважаваща – и себе си, и своите почитатели, промоутърска организация, „Аларма Пънк Джаз“ не е оставила хедлайнърите да ударят насухо, а им е поканила стилово подходящи музиканти за подкрепа или за съпорт, да употребя и аз тая звучна чисто българска дума.
Специални гости на Ниън Лайс са тандемът Сетърейтид Пикселс (Saturated Pixels). И Любомир Брашненков, и Ангел Додов са редовни участници в досегашните издания на радиофестивала със свои предишни формации – Осил Амук, Котки под коли, Способ, КсеТоФон и майсторите на дъхавия дарк уейв – Под дъжда. Двамата ремиксираха всеобщите любимци Дазънт Фрогс миналия месец, а съвсем скоро се очаква и дебютното EP на дуото – Photons. Миниалбумът ще излезе със съдействието на Иван Шопов, по-известен с артистичните си псевдоними Куух, Дръмкид и Балкански, в каталога на неговия лейбъл за независима музика ABCD. Заглавието на компанията е абревиатура. ABCD = Artистичен, Balkansky, Coloureaten Dъb, който издава както неговите, така и записите на други млади и талантливи артисти.
Розенкварцекспрес (Rosenquarzexpress) е втората българска формация, която ще оформи вечерта в клуб „Мазе“ на 8 юни. Музиката на групата, съчетаваща психеделик рок, дрийм-поп, колд уейв, минимъл, дарк блус и западнофрикански мотиви, неведнъж е звучала в ефира на БНР. Феновете вероятно си спомнят, че корените на състава са от Мюнхен, където Илияна Бешкова (глас, китара и автор на песните) живее през последните двайсет години. На българска територия проектът – като соло- или трио пърформънс, е подгрявал за дузина оригинали, сред които Dirty Beaches, Hugo Race Fatalists, Zea, No Joy, Featuring Yourself и Monozid, а изявите му по големите фестивални сцени надхвърлят 40.
И, до довечера, както се казва!