Британската музикална култура еволюира! Това се случва постоянно, в различни мащаби и посоки. Трудно някой музикален критик би могъл да ви посочи кога и как започва всичко. Някой би поставил червеното габърче върху Ливърпул през 60-те. Друг би акцентирал твърдо върху лудата банда с изплезените езици от следващата декада. Трети ще ви помоли да отделите една седмица за дискусия върху разточителните 80-aрски албуми, турнета и видеоклипове на иконичните Queen, Дейвид Бауи и Сър Елтън Джон. Пред родените около края и началото на милениума се постарайте да използвате кодови имена. “Ok, Computer”, “Wonderwall”, “Yellow” или “Underdog” и арктически примати ще свършат работа за легитимност пред милениумите.
Всъщност, за да определите с точност течението на тези опасни музикални води, се появяват няколко важни подробности. Къде в Англия се намирате, какъв стил ви вълнува и, вероятно, в каква компания сте израснали? За тези от нас, които предпочитаме генгста бийтовете и дълбокото влияние на афро/ямайската култура, шифрите вероятно ще се различават. При всички положения е факт, че британската музикална индустрия умело се отвори към по-отритнатите социални кръгове. Общности от различните части на мегаполиса Лондон, с корени в Нигерия, Гана или Тринидад през определени периоди изпращат поздрави на своите събратя от най-големите сцени и събития на Обединеното Кралство.
В тази връзка мечтата си сбъднаха няколко страхотни млади артисти. Всеки от тях с достойна за вдъхновение история. Ние в Бинар вече сме разказвали за изумителните Stormzy и Dave, изкачили се до най-високите стъпала на английската музикална култура. И двамата творят основно във водещия grime стил – начин на изразяване за милиони афробританци. С парчетата на техните хора сякаш гласът на улицата не само се чува ясно, но и мнението на тези сплотени общества стана важно от хуманна и бизнес гледна точка.
В тези условия на сцената излезе нов играч. При това може би най-рисковият от всички досегашни! Неговото име е Ървинг Аджай и, ако проверите досието му,…. бързичко ще го хвърлите настрани и ще си плюете в пазвата. Той е едва на 26 години, а вече четири пъти е попадал зад решетките за различни не особено приятни, но и не чак толкова стряскащи деяния. По последното може сами да прецените. В началото на 2020-а ганайският агент беше повикан да презимува на топло за 6 месеца по причина притежание на нож. Сериозен престъпник, честно….
Всъщност, той от тийнейджър става опасно добър и откровен с римите, бийтовете и своето присъствие. Стилът му перфектно се вписва в поникналата покрай екипа на Drake музика, наричана простичко drill. Ще я различите по монохромното звучене в звуковата атмосфера, с добавените към нея тъмни, леко просташки или в краен случай нихилистични лирики.
Форматът на drill артист от иначе симпатичната формация OFB обаче сякаш силно отесня на Ървинг. Всъщност, искате ли вече да си го наричаме с псевдонима, популярен на целия свят? Headie One – това е официалното прозвище на ганайския артист. Дошло от факта (явно и според артиста) от приликата между главата му и монета от 50 британски пенса. “Главчо” през последните 4 лета изгради репутация на горещо ъндърграунд богатство. При това такова, което е готово да усъвършенства безспорните си качества. И дори да ги развие.
Причината – колкото и нескромно да звучи Headie One, винаги е заявявал намерения да отиде значително по-далеч от изброените успешни grime звезди. Целта на родения в Тотнъм младеж е да покори света. Изглежда ви невероятно?! Повдигате вежди от несериозната амбиция на бивш ритнитопковец, носил фланелката на безизвестния Харингей Бъроу?! Headie хич не се притеснява от предразсъдъците на публиката, музикалната критика или леко завиждащите колеги. Е, как да е другояче, когато самият Drake открито заявява подкрепа.
Доказани изпълнителите се включват активно с най-доброто от себе си в дебютния дългосвирещ запис на Mr. Headie. Албумът между другото, както вероятно сте разбрали от заглавието, носи някак българското име “Edna”. Всъщност, така се казва майката на новото голямо име в британската музика. Тя, за съжаление и не по свой избор, напуска този свят, когато единственият ѝ син е едва 3-годишен. От тогава до сега Ървинг вероятно е дал различни поводи Една да се срамува от него. Но, когато през април тази година излиза за пореден път от затвора, лошото момче знае, че времето за най-тежката битка е дошло. Борбата срещу личните демони!
Срещу тяхното влияние Ървинг се нуждае от истински ценности. От нещо повече от скъпи коли, пачки с лика на Нейно Неизменно Височество или провокативни, неотказващи мадами. Той трябва да надскочи всичко това и да бъде силен. Само по този начин талантът му няма да остане пропилян. Headie One ясно си дава сметка, че тази битка си е преди всичко негова и от него зависи дали ще бъде победител или победен, когато съдията даде край на добавеното време. Неслучайно през всички 63 минути на проекта се промъкват отсечените речитативи (adlibs) – “turn, turn” (“обърни се”, а може и “превърни”) и “teach me” (научи ме).
А в началото на албума ганайският артист смело споделя за тъмните ъгли на затворническата си килия. Парчето “Psalm 45” ни дава стряскаща представа за ежедневието в кауша. Там явно човек може всецяло да се обърне към Създателя и да преосмисли досегашния си живот. Лириките в парчето изцяло ни дават нюанс, колко е силно намерението на изпълнителя да успее по честен път. Да прегърне свободата!
Изброените теми се появяват на различни места. При всички тях нужното количество мрак, синтезаторни акорди и сиво, мъгливо усещане се смесват в музикално съвършенство. Поне ако говорим за образците, определящи новата музика. Да, Headie One с първия си пълнокръвен албум уверено получава короната на Краля на така тайнствения drill жанр. Но, само ако пожелае, с едно движение може да стане истински парти лидер.
За целта умело преработва популярен семпъл от 90-те, обажда се на други двама популярни британски артисти и след това всички заедно се доверяват на усета си за хитова/бенгър музика. Успешните резултати от опита са няколко в “Edna”. Впечатление прави лекотата в продукцията на сингъла “Princess Cut” с други от на-ръба-да-покорят-сцената артисти – Young T & Bugsey. Няма как да подминем преплитането на цветисти акценти и влияния в трака с равноапостола от Манчестър Aitch – Parlez-Vous Anglais.
Политически също всичко е според съвременните норми. Превъзходни комбота със специфични дами – чаровни, талантливи и умеещи да изразяват себе си. Хип-хоп настроената фурия, за която вероятно тепърва предстои да си говорим – Ivorian Doll. До нея слагаме имената на все по-близката до масовата публика – Mahaliа. Симпатичната девойка от Лестър помага на Headie One да напусне комфортната зона в подчертано R&B опита – “You/Me”.
Всички тези отделни моменти водят слушателя към отличен, многопластов, музикален проект. Изцяло завършени сюжетни линии, с допускане в личното пространство на артиста. В “Edna” новият брилянт на музикалната сцена – Headie One, успява да демонстрира как всеки от нас трябва да бъде активен в неговата най-силна област. Да не се разсейва прекалено със странични неща. И да е решен да се бори за това, което му принадлежи. Правото да бъдем щастливи. И, ако следващият понеделник британската индустрия обяви, че в първата си седмица дебютният албум на изпълнителя с ганайски произход е успял да стане номер 1 в Кралството, то това ще означава, че е победил с таланта си гениални музиканти като Джон Ленън (с издадения по случай 80-ия му рожден ден запис – “Gimme Some Truth”) и любимата брит формация Travis.
Ако сте нетърпеливи тази победа на новото и различното да стане факт или просто ви е любопитно да послушате модерна музика, то Headie One ще ви прави компания. Приятно :)