Готик-кънтри, пънк-блус и призрачни балади в София и Пловдив на 18 и 19 септември
Новият сезон на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз“ на БНР започва с два концерта на легендата на новозеландския и швейцарския ъндърграунд Дилейни Дейвидсън, съответно на 18 септември (сряда) в бар „Амок“ в София (ул. „Хан Аспарух“ 37) и на 19 септември (четвъртък) в „Петното на Роршах“ в Пловдив (ул. „Йоаким Груев“ 36). За Дилейни, който в обиколил буквално целия свят, това е първо гостуване в България, а за „Аларма“ – първа съвместна работа с бар „Амок“, едно от утвърждаващите се нови пространства за независима музика в столицата.
Дилейни Дейвидсън е съвременен поет с китара (понякога и с барабани или тромбон) и с цял куфар с призрачни истории, бивш член на легендарния „оркестър за сватби и погребения“ Dead Brothers, дарк-фолк, готик-кънтри и пънк-блус проповедник, сподвижник и духовен брат на Преподобния Бийт-Ман (Reverend Beat-Man) с осанката на по-млад братовчед на Том Уейтс и Tiger Lillies от другия край на света. Самият той определя се като „отчасти човек, отчасти колело, отчасти трубадур, отчасти пътуващ търговец с куфар, съдържащ цял призрачен оркестър, в едната ръка и с китара в другата“. Така и се представя на сцената – като One Man Ghost Orchestra.
Роден в Оукланд, живеещ в Крайстчърч (втория по големина град, намиращ на другия новозеландски остров), минал през мелбърнската школа през 90-те, поживял в Швейцария в началото на новото хилядолетие, Дилейни Дейвидсън е от онзи рядък вид артисти, които „гледат на музиката като на географията“, където всички територии подлежат на усвояване. Музикалната му вселена е толкова широко скроена, че съвсем логично и закономерно кънтрито да може да премине в нойз-рок, а шансонът в пънк, както е и при други големи творци от наше време (естествените сравнения са с Юджийн Чадборн и Дейвид Гръбс, макар пропорцията между фолк-мелодичност и радикален звуков експеримент при всеки от тримата да е строго специфична).
Програмата на турнето включва класики от досегашното творчество на Дилейни (от албумите Ghost Songs, Bad Luck Man, Self Decapitation и т.н.), както и песни от актуалния му албум Shining Day (2018) – един от върховете в кариерата му, а междувременно през 2019 Дилейни издаде и два нови дуо-албума, всеки от тях с друга легенда на странната и мрачна музика – един с Бари Сондърс и един с Брус Ръсел)… Дуото е особен формат, в който Дилейни Дейвидсън вече се е доказал нееднократно (чуйте по-старите му записи със създателя на Voodo Rhythm Records Ревърънд Бийт-Ман и с маори-кънтри-сингър-сонграйтър звездата Марлон Уилямс).
И на двата концерта за Дилейни Дейвидсън ще открие един от малкото автентични нови български сингър-сонграйтъри Илко Биров, който след издаването на дебютния си пълнометражен албум тази пролет, написа още няколко нови песни, които чакат своята концертна премиера. На софийския концерт афтър-партито е от Bad Ritual (платформа на Георги Койнов за дет-кънтри, готик-американа и всякакви други мракобесни южняшки жанрове), а на пловдивския освен сета на Илко Биров има и допълнителен бонус – преди Дилейни на сцената ще излязат и местните пънк-блус ветерани О.Х. („Относителна Хармония“) от Коматево (в камерен дуо вариант).
Билети и за двете събития – на 18 септември в София и на 19 септември в Пловдив – има онлайн в системата на EpayGo и физически на касите на EasyPay в цялата страна. Началният час и двете вечери е 21:00ч. А междувременно музиката на Дилейни е акцент и тук – на 16 септември (понеделник) от 21:30 до 23:00ч. в „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ на БНР слушайте интервюто ни с него и негова музика от различни периоди, на 12 септември (петък) Дилейни е акцент и в „Пулсиращи ноти“ по „Хоризонт“ – в първия един час (след новините в 20:00ч.), а „Албум на седмицата“ на 24-часовия музикален Пънк Джаз стрийм на Бинар (всеки ден до 15 септември от 00:00, 12:00 и 18:00ч.) е станалият вече класически Bad Luck Man, издание на Voodoo Rhythm Records.