Хосеми Кармона и Хавиер Колина в Бинар Live
Хосе-Мигел Кармона, известен като Хосеми, син на Пепе Абичуела, е от хората, за които не се знае дали първо проговарят или просвирват на китара. Големият фламенко род Абичуела-Кармона са сред стожерите на жанра в края на миналия век и успоредно с това сред най-смелите му иноватори.
Това не е оксиморон. Лично Пепе събира на ежедневни няколкочасови репетиции сина си Хосеми и братовчедите му, когато стават заедно част от групата Кетама в края на 80-те. А който казва Кетама, казва джаз-фламенко-рок-румба-уърлд фюжън.
Това всъщност бе и началото на концепцията ми „Джаз+“ и началото на едноименното предаване преди четвърт век. Затова в плейлиста имаме и Хосеми в два концерта в почит на двама от хората, без чиято помощ предаването нямаше да е същото, да не говорим за стрийма „Дуенде“ – основателят на Нуевос Медиос Марио Пачеко и Енрике Моренте.
Ще се върнем и към работата му с Тумани Диабате, вкарал кората в Европа в началните албуми на Кетама („Сонгхай“, „Сонгхай-2“). И чрез срещата им в наши дни, с контрабаса на Хавиер Колина и флейтата на Хорхе Пардо. Който им гостува и в парчето от последния албум, който ще слушаме и в София – El incomprendido.
Хавиер Колина е сред основателите на първото фламенко-джаз пиано трио на Чано Домингес. По-късно е част от проекта на Фернандо Труеба, Calle 54. Заедно с Карлес Бенавент е сред най-добрите европейски джаз-контрабасисти. Фламенкото е тяхна обща страст – и двамата имат дуетни албуми с Хосеми Кармона, които също представяме тук. Отделно, Колина свободно черпи от стилистиката на други жанрове, като кубинското болеро. И което върви редом – работи с млади гласове, достигнали благодарение и на него до истинско признание – Силвия Перес е достатъчно доказателство.
Последната им изява е на честването на годишнината на Пепе Абичуела, откъс от която също ви предлагаме. През 2011-а бе първото му гостуване на „Джаzz+“ като част от триото с Перико Самбеат (сакс) и Марк Миралта (ударни) – също част от плейлиста ни.
Програмата, с която ще ги видим в София е от албума им „Отблизо“, посветен както на фамилиите Абичуела-Моренте, така и на Латинска Америка и джаза, откъдето са почерпани три незабравими теми плюс по-малко познататаVerdad amarga на авторката на Besame mucho.
Началното соло на Хосеми в болерото Historia de un amor е не по-малко завладяващо от гласа в по-долната октава на Лус Касал, с който слушателите на Бинар са свикнали. Отговорът на Колина е не по-малко мелодичен, а последващият диалог е сред най-запомнящите се в албума. И сигурно щях да кажа най-най, ако не беше версията на любимата ни от Нат „Кинг“ Коул Munequita linda, където кадифето нито е винено, нито шоколадово – представете си хълмовете около Кремона, ако трябва да си играем с фамилиите на артистите.