Холандското трио The Homesick открива октомврийския афиш на радиофестивала „Аларма Пънк Джаз“ в столичния клуб Live & Loud.
Наскоро Холандия даде на алтернативната сцена трима безкрайно култивирани музиканти, обединени под името The Homesick, тоест – обзетите от носталгия по родината си момчета. Браво на Ниската земя, напоила таланта на Ерик, Елиас и Йап с вниманието и грижата, необходими тези три модерни лалета да избуят високо над какви ли не бодливи растения в градината на съвременния инди-рок. С музика, текст и аранжимент. С идея. И смисъл.
Триото, което загря за Franz Ferdinand в Амстердам и Антверпен миналия месец, идва в България по покана на сформираната в началото на лятото „тройна коалиция“ – „Аларма Пънк Джаз“ – Neu Berlin – Live & Loud. Сбора бие Себастиян Янсен, сънародник на групата, който живее в София от години и рядко пропуска концерт на „Аларма“. Видяхме го и на барабаните в специалния бис на Дамо Сузуки в голямата зала на клуб *Mixtape 5* през юни.
Гостите пристигат на въоръжение с новия си албум Youth Hunt. Вратите на Live & Loud отварят в 21.00 ч., събитието ще започне точно в 21.30 (или най късно в 22:00 ч.), а за няколкочасовото афтърпарти със световен дарк-инди-готик и (пост)югославски (пост) пънк ще се погрижат Neu Events и Себастиян Янсен.
Това, което се набива на ухо още при първо чуване на диска – дори преди отделните мелодии, текстовете и хитроумните аранжименти, е общата атмосфера, известна сред меломаните като DIY, съкратено от do it yourself. Само че тук изобщо не иде реч за гаражна самоделка или пък куц прощъпалник, а за стегнат и съдържателен албум. Има-няма 40 минути, които допълнително осребряват неговите достойнства с факта, че момчетата не са се пънали да пълнят почти задължителния час за повечето от останалите проекти, излизащи днес, ами са извадили есенциите от съвместната си 4-годишна работа. Струва ми се, че техните мечти без дъно не са само от младостта, а и от общата им нагласа да ги подпишат в съвместен звукозапис, поднесен в 1 лице, множествено число.
Това са 8 пиеси с почти неочакван завършек, различни настроения и мелодика, съчетаваща ненатрапливо инди поп, пост-пънк, краут рок, ню уейв, психеделик, нойз и т.нар. дрийм пънк, но в хармоничните традиции на класиците Бийтълс например. Във всеки случай обаче саундът на формацията може да бъде наречен експериментален от гледна точка на получения резултат. И понеже става въпрос за дебютанти, професионализмът изисква няколко имена за сравнение – няма как иначе.
Торбата с паралели е огромна, но предварително я развързах, за да извадя от нея най-ярките примери. Дъ Хоумсик звучат като актуалните Джоузеф Кей, Файър Енджийн и Ратс Он Рафтс, Бета Бенд от предишното поколение и ветераните Еко Енд Дъ Бънимен. Заради психеделик пост-пънк груува холандците често носят паралели с Preoccupations, Соник Ют (Sonic Youth) или „някои изгубени банди от Factory Records“. И все пак, той е по-скоро куул Британия, отколкото разпасания американски дарк уейв. В същото време свежите ескейписти от Нидерландия не са турили индиго под нито един от изброените обекти. Очевидно наясно, че имитацията е най-нетрайният начин да се задържиш на сцената.
Британската пънк легенда и култов музикален журналист Джон Роб от The Membranes, създател на Louder Than War, един от най-сериозните уебсайтове за музикална критика на Албиона, казва за тях: „… те определено поставят собствен печат върху нещата и очевидно следват собствения си инстинкт, без да следват нареждания. Сериозно добра група“. Нейният дебютен пълнометражен диск Youth Hunt, появил се през март тази година, продължава да предизвиква страхотни отзиви в различни части на света. The Homesick обикалят радиостанции и концертни зали в Холандия, Белгия и Германия, получавайки покани за европейските фестивали MENT в Любляна и Music Week в Талин. Настоящото турне завърта музикантите около 14 страни за 20 дни.
Звукозаписът събира песни, гравитиращи около средновековни мъченици (St. Boniface – готиният шум в пилотния сингъл, Свети Бонифаций, съсечен в родния им град през 754 г., обвинен в отсичането на свещеното дърво на града; според Lex Frisionum „жителите на Фризия имат пълното право да накажат със смърт всеки, който разрушава техните светилища“ – б.а.); проблемите на младежите, растящи в консервативната протестантска среда на холандския Север (The Best Part Of Being Young Is Falling In Love With Jesus), критичното отношение към хранителната хипстърия (Eater Of Meat) и пр.
Кои са The Homesick? Това са Eлиъс Елгерсма, Йап ван дер Велде и Ерик Ваутвайк, родом от малкото северно градче Докьом насред равнината на провинция Фризия. Ерик и Елиас посещават един и същ учител по барабани, а Йан е в топла връзка със сестрата на Елиас. Обединени от любовта си към музиката, стартират под името Фрайдейс през 2010-а. В продължение на две години тримата големи, но провинциално притихнали, експериментатори, дават свобода на творческите си търсения в няколко демо записа с помощта само и единствено на стария лаптоп на Йап. Първият им проект е миниалбум, който излиза през 2013-а година. По онова време момчетата все още не са на необходимата възраст, за да си поръчат бира, но още оттогава тяхната идейност вече градира в саунд доста по-експериментален, предизвикателен и нойзърски от очакваното.
Youth Hunt е кръстен на приятелска пънк-рок банда, разтурила се веднага след първия си проект. Новите парчета са реализирани в къщата на бащата на Елиас. „Опитахме се да звучи максимално професионално“, казва Елгерсма и обяснява, че мелодичните контрасти в различните парчета не са търсен ефект, а резултат от разбиранията на тримата за това каква музика самите те биха искали да слушат. Аз – също.
Много си падам по такова обединение на най-доброто от традициите на минало, за което си заслужава да умреш, с бъдеще, за което си струва да живееш.