За много хора циркът е архаично изкуство, останало в детството със спомените за дресьори, които плющят по манежа с камшици. Такъв ли е обаче съвременният цирк? Със сигурност и в това изкуство „традициите не са това, което бяха“.
Цирковите артисти вече са навсякъде, където има хора с отворено съзнание, а улицата се превръща в тяхна сцена. За няколко дни от 16 до 26 юни София ще бъде столица на съвременния цирк благодарение на започващия Мини Арт Фест 7.
Срещаме се с неговия организатор Гео Калев, за да ни разкаже за инициативата и изненадите, които ни очакват по столичните улици.
На фестивала тази година ще участват десетки артисти, все още ли можем да го наречем „мини“?
Фестивалът си запазва пряката комуникация с публиката, организира гала спектакли и улични представления. Всеки от публиката може да се изразява, да реагира, да учaства. Атмосферата се запазва като лична и директна комуникация.
Всеки може да дойде на уъркшоп и да се запознае с артистите. „Мини” е тази форма на лично присъствие, възможността да се чувстваме общност от хора с позитивно чувство, търсачи на красотата и забавлението.
Трудно ли се прави фестивал в днешно време? Кой ти помага?
Прекрасно и крайно емоционално е. Екипът ни е от различни хора, но ни обединява идеята за развитие на уличното изкуство и съвременния цирк. Търсим посланията на съвременния цирк. Много авторитетни културни институции ни подкрепиха и работим успешно заедно.
Как се роди идеята за този проект? Какви спомени имаш от първото издание?
Пълна къща с хора и една реч на Гранде Люпо Булгаро (Мини Арт Фест 1 – 2009 г. ) – нека да работим за представяне на цирково изкуство в София, да каним най-добрите артисти, да работим за отваряне и приобщаване на София към съвременното цирково изкуство.
Тогава бяхме с Алваро Рамирез, Луиза Душкова и Давид Романеро. В тази посока имаме още дълъг път, но тази година програмата е изключителна, богата на усещания и поставя въпроси.
На какво е алтернатива фестивалът?
Фестивалът среща публиката със съвременния цирк, алтернативни спортове като унисайкъл и футбег (спортен хек) и забавлява хората на улицата и на фестивали. Алтернативата е да участвате, да се забавлявате и научите много за себе си. За своето тяло, за вашите възможности за жонглиране, баланса и силата. И всички тези дисциплини дават на човек нов стандарт на живот всеки ден. Нова енергия!
В каква посока се развива идеята? Какви са новите моменти през 2017 г.?
Нашите артисти са част от общността на съвременния цирк в Европа. Завършили са едни от най-престижните циркови академии и училища за изкуство. Тази година представяме идеи! Изкуство, което е универсално с поставените въпроси и търсените отговори. Основна задача на фестивала е да търси своята публика, да й дава ново ниво на усещане.
Какво е лицето на съвременния цирк?
Неочакваното присъствие, логиката между очакваното и развитието в неочакваното е динамична. Съвременният цирк намалява значението на клишето, на познатото, като клоуна, който се разпознава отдалеч и започва да ни разсмива, тук става дума за лично присъствие, за липса на маска. Зрителят трябва да навлезе сам, да разчете посланието, езикът е цирков, уменията на високо ниво. Усещането е за нещо ново!
Освен световноизвестния мим Геро, кои са участниците, с които се гордееш?
Това е Жорди Керол, ексцентричен бийтбокс клоун, оригинален и забавен провокиращ. Сунива Бувард представя ново измерение на човешките движения, хендстенд артист. Гилермо Леон, съвременно жонглиране, артист, който разказва история за детството си, за своите страхове и мечти. Жонглира и преживява, представя един нов свят.
Гранде Люпо Булгаро е марионетист, идва с нов спектакъл, 8 микро истории, 8 идеи за живота. Марионетките са част от него самия, представя своя живот. Ла Бел Фоли са музикални клоуни от Франция, пакостници, които увличат публиката, не започват на сцената, а някъде около нея.
Умами представят брейк денс, но много комично и забавно. Танцьори, които могат да те скъсат от смях. Гледайте ги на 18-и и 24-и юни в Маймунарника от 20 ч.
Какво различава улицата от салоните? Защото предпочиташ спектаклите да се случват на улицата?
Улицата е непредсказуема, хората минават случайно, артистът представя атракция и развлечение. Обаче тази година съвременният цирк ще зададе и въпроси. Ще ни накара да се запитаме какво се случва.
Има ли в България подготвена публика за улични представления? Каква е разликата между софийската публика и тази в Барселона или Берлин?
София се развива много бързо, преди седем години беше много различно. Тази година очакваме хората да са още по активни, да се изразяват и да участват в спектаклите. Децата да играят.
Бил си уличен артист в много европейски градове, кое е мястото, на което се чувстваш най-свободно и уютно?
Мястото за мен са хората, компанията, в която попадам. Персонално е, независимо в кой град съм. Пред очите ми е пърформансът, в който дишах с марионетката ми, хората дишаха също. Нищо повече не се случваше, след аплодисментите се прегръщахме в Истанбул.
Ежедневно сме заобиколени от насилие и терористични актове, може ли изкуството да се противопостави на това?
Да, зависи с какво запълваме времето си. Ако следим новините и сме „в час”, то какво ни остава да мислим? Смятам, че негативните новини и събития не са важни за мен. Не ги забелязвам, това е загуба на енергия.
А културните събития са обратната страна, те ни дават пространство за живот. Развиват нови събития, създават нови приятелства и красота!
Твоето послание към зрителите на фестивала…
Споделете с цялото си семейство!