Чуждестранни градски дизайнери предлагат няколко трика, които ще превърнат урбанистичното общуване между шофьори, колоездачи и пешеходци в удоволствие. И не на последно място – наличието на добри условия ще доведе до спад в пътните инциденти. Предлагаме ви 5 от техните графики, които в българската транспортна действителност биха постигнали максимален ефект.
Статични велорелси
Няколко заварени метални тръби биха били в помощ на колоездачите, които да се хващат при необходимост – било то за да отпочинат или да не чакат на пръсти, докато светне зелено. Особено подходяща би била една такава конструкция при липса на всякакви велоалеии. Ако в даден момент пътното платно се стеснява или от второстепенен път колоездачът навлиза в кръстовище, той може да спре и да се огледа, вместо да извърта глава назад с опасност да загуби равновесие.
Велосигнали
У нас колоездачите, именно поради факта, че на повечето пътни възли няма велоалеи, пресичат, когато светне зелено или за пешеходците, или за останалите превозните средства. По закон при пресичане на пешеходна пътека колоездачът е длъжен да слезе от колелото си и да го бута. Така половин час си колоездач, 40 секунди си пешеходец. И така няколко пъти през деня. А колко удобно би било, ако на светофарите бъде изграден светлинен сигнал с предимство за велосипедисти. Така те ще набират нужната скорост, преди да стартира трафикът на хора и автомобили.
Стоп трафик за ППС
Това е най-разумната реконструкция, която може да се направи у нас, където пешеходците се движат хаотично, на зигзаг и блеейки в пространството или разчитайки на „на онези още им е червено“. Ако на кръстовище едновременно се спре целият автомобилен трафик, хората ще могат да се движат във всички посоки, дори и по диагонал, при относително висока безопасност.
Заслони за пасажери и билети
Проблемът с некупуването на билетче за градския транспорт е лесно решим, ако на спирките се изградят заслони, в които да се проверява редовността на пътниците. По подобие на метрото. Един такъв заслон би предпазвал хората и от евентуални метеорологични стихии и не на последно място –от пияни шофьори, които се забиват в спирките за градския транспорт.
Индукционното зареждане също не е за отхвърляне. Поставените високо жици загрозяват градския пейзаж и не позволяват на водачите големи отклонения от пътя. Зареждащи устройства, вградени в пътната настилка, могат да захранват съвсем спокойно тролеите.
Готини спирки
Спирките на метрото понякога ни карат да се чувстваме като в пещери, което е страхотно. В Стокхолм взимат присърце идеята за подземен шик, оставяйки видими земните пластове в някои от станциите.
Градоустройственият план е на Сам Готър и неговите колеги от американската НПО „Проектиране на обществени пространства“. Организацията помага на гражданите да създават и поддържат публични пространства, които да служат за изграждането на силни общности. Защото една немалка част от живота ни преминава на улицата и би било чудесно, ако нямаме поводи за лошо настроение на нея.