Гледайте по Бинар заключителния концерт на радио фестивала Alarma Punk Jazz на програма „Христо Ботев” за 2015г.
Той ще се проведе в Първо студио на БНР с начален час 21.30, като вратите ще бъдат отворени за публика точно половин час по-рано, както обикновено, в 21.00ч. Главни герои на вечерта са музикантите от белградския джаз квартет Naked, които преди малко повече от 6 години – през октомври 2009 – спечелиха сърцата и душите на слушателите на „Аларма” със своята причудлива смесица от фрий-джаз, балкан-груув, афробийт, пост-клезмер и ска с татарски и цигански привкус.
По онова време те бяха съвсем млада група на един албум (Noyz, издаден от платформата „Мултикултиватор” през 2007) и бяха свирили само на Exit и още някои балкански фестивали. А днес, само няколко години по-късно, заедно с Fish In Oil и вече доста добре познатите на българската публика Eyot, Naked са един от трите слона на новата авторска джаз сцена в Сърбия. Ето как описва появата на тази сцена големият фюжън-джаз пианист Васил Хаджиманов в интервю за Портал „Култура”: „(Тогава, преди 5-6 години) авторски джаз групи имаше буквално две или три в цяла Сърбия. И това беше ужасно – всички, които свиреха джаз, оставаха при стандартите, които са си фини и красиви, но са едни и същи. Нямаше никаква нова вълна и нова кръв. И точно когато бях позагубил надежда, се появиха тъкмо такива нови групи, които вляха нова кръв в сръбската джаз сцена”… Разбира се, тези групи са именно Fish In Oil, Eyot и Naked. Като интересният факт тук е, че именно благодарение на басиста на Naked Бранислав Радойкович, който е една от основните движещи сили и в сърф-джаз формацията Fish In Oil, българската публика узна през далечната 2011г. и за Eyot. Тук, между другото, е мястото на нашето интервю с басиста им Бранислав Радойкович, един от двигателите на тази нова сръбска джаз вълна от последната петилетка:
В София ние помним Naked като секстет с водещ акордеон, два баса и бомбардиране от звуци-цветове, но сега ще ги чуем така, както звучат в наши дни – по-зряло, по-оголено (може би отговаряйки най-точно на името си от когато и да било досега), с по-изразено фолклорно звучене, но и с повече фрий-джаз дух и душа. От стария състав е останало ядрото – Бранислав Радойкович (бас), Джордже Миюшкович (цигулка) и Горан Милошевич (барабани), а свежата кръв идва с новия член на групата – Иван Теофилович (кларинет/саксофони), с който останалите музиканти дотолкова си пасват, че само можем да съжаляваме, че не са се срещнали още по-отдавна, при самото създаване на групата. Но за всичко си има време…
Към днешна дата Naked са непрекъснато на турнета – от Пилзен до Милано и от Цюрих до Тимишоара и Клуж, а новият им албум Nakedonia (2015), трети по ред в дискографията им, в който участва и израелският мултиинструменталист Амир Гвирцман, е адмириран и от публиката, и от критиката като връх в досегашното им развитие. В рецензията си за Nakedonia утвърденият джаз критик Воислав Пантич, артистичен директор на Белградския джаз фестивал и директор на Панчевския джаз фестивал, пише, че е „мощен принос към балканската джаз-дискография, третирайки традицията по съвсем нов и различен начин”. Албумът, както и предишният им (Get Naked, 2011), е записан за унгарския лейбъл NarRator Records, издателите на Besh о droM, Fokatelep, Meszecsinka, дуета Борис Ковач/Давид Йенгибарян, Pop Ivan, Chakra Hacker, Gipsy.cz и Cabaret Medrano.
Клипът с облаците и огъня, споменат в интервюто ни с Бранислав Радойкович по-горе:
А както може би вече ви е известно, като гост-музикант на концерта ще се включи израсналата в България сръбска виолончелистка Маги Петрович, позната от колаборациите си с музикантите от „Оратница” и с Влада Томова.
За онези от вас пък, идващи на бегом от спектакъла на Ани Васева „Малдорор” (по „Песните на Малдорор” на Лотреамон), който ще се играе непосредствено преди концерта (във Френския културен институт от 19.30ч.), сме подготвили специални концертни привилегии. Това е един малък жест – на „Аларма” и на „Метеор” – към верните почитатели на авангардната музика и авангардния театър. Събитията са разчетени така, че публиката да има поне 30-40 минути време, за да се придвижи от Френския културен институт след края на представлението до БНР за началото на концерта.