Помните ли този концерт? Хората още разказват за него… А големият новосадски композитор, философ и саксофонист Борис Ковач идва отново в София на 30 октомври – този път специално за 6-годишнината на радио фестивала „Аларма Пънк Джаз“ на програма „Христо Ботев“. И то с проект, който от години мечтаем да гледаме и слушаме на живо. New Ritual Quartet е не само естествено продължение на легендарния ансамбъл Ritual Nova от 80-те, но и интересно съчетание на двете основни линии в творчеството на Ковач – композиторската, херменевтичната, интровертната от една страна, и балканско-танцувално-апокалиптичната (LaDaABa Orchest, La Campanella) от друга.
Иначе с Ritual Nova Ensemble, знаем, Ковач има записани редица албуми – Ritual Nova I & II, Profana Liturgija, The Mask, East Off Europe, Damari и пр. В различни концертни и студийни варианти на проекта са участвали имена от класата на Лайко Феликс и Светлана Спаич, а основният подход по отношение на „новия ритуиал“ е изследователският.
„Скиталец из покрайнините на този неразтълкъван свят“ – формулировката е на ирландския поет Дезмънд Игън и касае Бекет, но ние спокойно можем да я отнесем и към Ковач – автор с неортодоксални търсения, стъпил с единия крак в богатата войводжанска традиция, а с другия в света на въображението, разпрострян от Урал до Кабо Верде и от Манджурия до утрото след Апокалипсиса. Ковач създава музика, която е безценна не само сама по себе си, но и (може би най-вече) със свойството си да разказва истории.
Ето как вижда родната си Войводина (а и Балканите в по-широк контекст) самият той в едно интервю за БНР отпреди няколко години: „Бих описал ситуацията, в която живеем тук, във Войводина, като хетеродокс. Ние живеем на границата между Изтока и Запада и аз усещам това дори в кръвта си. И това важи не само за Войводина, а за един по-широк регион в нашата част на Европа. Националистите (от всички възможни бои) нямат работа тук, защото се опитват да бъдат чисти в нещо, което е смесено по дефиниция. Ние, на Балканите, трябва да разберем, че нашето богатство е тази наша смесеност. И дори да я промотираме по света. Като американците. Те всъщност са културно богати, защото са продукт на смешение на култури. А какво са Балканите, ако не „Америка на Европа”?…“
Формацията, с която Ковач идва на 30 октомври в София, включва Слободанка Стевич на пиано (с нея той работи от 12 години в различни варианти на Ritual Nova), Синиша Мазалица (контрабасист от сферата на класическата музика, но изкушен и от фрий-джаза) и Лав Ковач на барабаните („За по-добър барабанист не мога и да си мечтая“, казва за сина си Борис Ковач).
Програмата на квартета ще бъде публикувана на сайтовете на БНР до броени дни, но засега можем да издадем, че тя ще включва и нова камерна музика, и аранжименти на пиеси на LaDaABa Orchest и La Campanella, и My Eastern Heart от дуета с Давид Йенгибарян, която току-що чухме, и танго, разбира се.
Тук ви предлагаме да чуете още един фрагмент от концерта на Ковач и Йенгибарян, организиран от „Аларма Пънк Джаз“ преди две години за 77-годишнинта на БНР, а музиката на Ковач ще бъде акцент и на „Пънк Джаз Стрийм“-уикенда утре и в д руги ден – т.е. на 25 и 26 октомври ще имате възможност да слушате в продължение на 48 часа музика на Ковач от различни периоди и различни направления през годините.
За кадрите от концерта на дуото Ковач/Йенгибарян благодарим на „Бидон Филм“, а акцентите по БНР през уикенда, свързани с творчеството на Ковач, включват също и нови интервюта с него и съвсем нови пиеси от проектите Catalogue Of Memories и Times Of Day, които ще звучат в събота (25 октомври) от 16 до 17ч. в „Мултикултурни диалози“ по програма „Христо Ботев“. Билетите лека-полека свършват, но все още има в „Дюкян Меломан“, Ticketplus и Eventim.