Джери Гонсалес, Фламенко-пиратът

02/10/2018

Познаваме го от филма на Фернандо Труеба “Calle 54”. При представянето му в Мадрид (2000), американският тромпетист решава да остане в Испания. Помня го с тъмните очила и светлите тонове още от началните издания на фестивала Clazz (2012).

 

Вече бе се включил в проекта “Miles Español” – тромпетът му във “Flamenco Sketches” в акомпанимента на пианото на Чано Домингес е доста по-испански звучащ (но не и по-малко джазово) от оригинала с Майлз и Бил Евънс. Малко по-късно е гост и на Хорхе Пардо в „Следи“ (2012), на пианистката Мириам Мендес (2014).

 

 

Пиратите на фламенкото (2004) всъщност са Диего ел Сигала и Ниньо Хоселе – още двама от любимците на Труеба. Когато Ниньо го моли да го научи да свири джаз на китарата си, Джери му казва – „ти свириш джаз, но не го знаеш“.

 

Както и самият Гонсалес свири мартинете с Ел Негри („Хабанера фламенка“ -2012), а Сигала пее и в другата му мадридска формация с не по-малко живописното име „командосите на клаве“ (кубински музикален стил). Текстът и заглавието на парчето са достатъчно провокативни и в съответствие на стиловете, уж борещи се за надмощие – фламенкото и афро-кубинския джаз.

 

 

 

Накъсаните ритми (кахонът на Пираня и ударните на Кики Ферер) и контрастните вокали (Ален Перес във високия регистър и дрезгавият Сигала) обаче имат общ план – тромпетът на Джери.

 

Заслужават внимание и по-ранните му колаборации с фламенкос-джазмени като Диего Амадор (с Бирели Лагрен, Хорхе Пардо и Карлес Бенавент – 2001) и Мартирио (с Чано Домингес, Хавиер Колина и Антонио Серано – 2003). Мост между двата периода е и бандата му „Форт Апахи“:

 

 

Разбира се, като говорим за Гонсалес, не можем да пропуснем нюйоркските му години, когато работи с Дизи Гилеспи, Маккой Тайнър, Тито Пуенте, Джако Пасториъс  и Еди Палмиери. И за да е палитрата с латиноамерикански мотиви още по-пъстра, добавяме невъзможната за разпознаване негова версия на „Корковадо“ на Жобим и сайдменството му в албум с тангата на Армандо Мансанеро. А какво друго, освен суперлативи заслужава звучността на флюгела му в проекта на Анди Чанго, истинска испаноезична реинкарнация на Борис Виан от 2008?

 

 

В последните часове на септември 2018, Джери отлита в пламъците на мадридския му дом. И ни оставя Mucho Corazon (Insetnsatez).

от

публикувано на: 02/10/2018

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: