Момчил Цонев е на първо място човек на действието. Това до голяма степен му помага да сбъдва една по една своите мечти.
От над 10 години Момчил се занимава с културни и арт проекти в Габрово. Една от големите му мисии е организирането на Международен фестивал за градски изкуства и щастие 6Fest. Събитието започва утре и ще направи не само габровци, но и всички гости на града малко по-усмихнати и добри.
Как се прави фестивал за улични изкуства в днешно време? Откъде срещна подкрепа и откъде пречки?
Трудно. Като всеки друг артистичен фестивал. Но се случва – когато имаш волята и ентусиазма да направиш нещо добро и красиво въпреки всичко. Един фестивал трябва да обедини енергията на много хора – организатори, участници, публика. А често у нас енергията се сблъсква с една масивна черна субстанция – умората на обществото, негативизма, хейтърството. Според мен негативизмът и хейтърството трябва да почнат да се възприемат като неприлично, обществено неприемливо поведение.
Тогава хората ще почнат да се замислят преди да „изхрачат“ някое празнодумие. Днес на фронтовата линия са хората на действието срещу хората на празните думи. А общественото развитие може да дойде само от първите – хората на действието.
Правя 6Fest не защото е лесно, а защото истински обичам да се занимавам с изкуства. И защото вярвам, че действието поражда действие, доброто – още добро, красивото – още красота. Основната подкрепа, за да съществува това събитие вече втора година, идва от Програма Култура на Община Габрово.
Бизнесът не е готов да подкрепи до такава степен културата и изкуствата в страната, за да се случват те без тази институционална подкрепа. Като обществена подкрепа, т.е. като интерес на публиката, 6Fest има тази подкрепа още от първото издание.
Фестивалът е малък и с цялата организация се занимавам само аз. Но се радвам, че в дните на самия фестивал имам и подкрепата на млади доброволци от Габрово – тази година те са от Театрална школа „Котешката къща“, ИМКА Габрово и Младежки съвет по наркотични вещества.
Какво научи от първото издание? Какви грешки не би допуснал отново?
След като за втора поредна година правя 6Fest, явно или не съм допуснал грешки, или бавно се уча от грешките си. Научих, че да правиш артистичен фестивал е сладка болка за човека на изкуството.
Амбицията на фестивала е да превърне Габрово в столица на уличните изкуства. Има ли градът потенциал за това?
Габрово има близо 200-годишна традиция в уличните изкуства. Това е уникално явление за България. Още преди Освобождението във възрожденско Габрово се провежда народен празник с увеселителен характер, наречен „Олелийня“. В началото на ХХ век Олелийнята се трансформира в карнавално (маскарадно) шествие. От 60-те години на ХХ век карнавалът в Габрово оформя и познатия ни съвременен облик.
Днес най-мащабното улично изкуство в града е Карнавалът. Моята амбиция е фестивалът 6Fest да се утвърди като един от най-популярните фестивали у нас за улично изкуство. Но и да върне на Габрово духа на уличното изкуство не само по време на Карнавала. Именно да превърне Габрово в Столица на уличните изкуства. А това е много повече от организирането на един фестивал.
Мечтата ми е улични артисти от страната и от цял свят да идват и да представят изкуството си по улиците, парковете и площадите на Габрово. Туристи да идват в Габрово, за да видят артисти от цял свят. А това може да се случи чрез другата ми мечта – да създам резидентен център за изкуства в Габрово, в който да живеят и творят артисти от цял свят.
От богатото индустриално минало на Габрово допреди десетилетие бяха запазени множество стари фабрични сгради. Днес те са почти изчезнали, много от тях бяха „убити“ като непотребни останки от забравено минало.
Тук Габрово изпусна шанса да приложи европейския модел за регенерация на стари индустриални постройки в пространства със социален, образователен или културен профил. За съжаление, не само Габрово изпусна този шанс – в цяла България има примери за загиващи или унищожени вече прекрасни сгради. Това е един от „геноцидите“ на прехода.
Но все още има запазени стари сгради в Габрово, включително от социалистическия период, които могат да се превърнат в дом за съвременно изкуство. Моята мечта е този резидентен център за изкуства наистина да бъде като дом за артистите. Част от превръщането на Габрово в столица на уличните изкуства е и възстановяването на Летния театър и използването му като постоянна лятна сцена за изкуства.
Ти си инициатор на много други инициативи, свързани с Габрово. Какво освен любовта към родния ти град те води в тях?
Габрово е градът на първите неща – първото новобългарско светско училище, първата модерна фабрика в България, първият град със собствена „планета“, първият музей на открито, първият министър-председател на България.
Сякаш тази страст към първите неща, да направя нещо различно, води и мен – така се появи първата детска книжка за Габрово „Снежно Габрово за деца“ през 2011 г. След това се роди първата Онлайн енциклопедия Габрово Gabrovowiki през 2013 г. по модела на Wikipedia. Поправете ме, ако греша, но мисля, че Габрово е единственият български град със собствена Уикипедия и със собствена градска историческа компютърна игра.
Последва първата компютърна игра за Габрово Gabroville през 2015 г., първият Международен фестивал за улични изкуства 6Fest. Освен тях съм създател на най-популярния и до момента туристически клип за Габрово „Щастливо Габрово / Happy Gabrovo“ (2014 г.) по онази „щастлива“ песен на Фарел Уилямс.
Имам 4 книги за Габрово. Преди четири години започнах и онлайн медията Габрово Daily. Това желание да направя нещо, което да остави следа, може би има някакви тайни генетични корени в габровския ми произход, а може би си е нещо изцяло мое.
Обичам да наблюдавам света и духа на времето, накъде се движи съвремието и да правя възможно най-съвременните проекти – независимо дали са национални или са в Габрово.
Има ли все още разделение в културно отношение между София и градовете в провинцията?
Има, и то огромно, разделение между София и по-малките градове, и това разделение не е само в културно отношение. Това разделение е продукт на централизацията на власт и блага в столицата от втората половина на ХХ век до ден-днешен. Парадоксално или не, уж живеем в глобална епоха, а още сме подвластни на подобно разделение. То убива не само културата, но и икономиката, общественото развитие, демографията на цели региони в страната.
Българското развитие до средата на ХХ век е било под знака на силното развитие на отделните региони и градове, със специфичен местен облик, местни инициативи и индустрия. И връщането към този модел е единственият път да не се превърнем в град-държава, с един-единствен мегаполис София и множество други градове-призраци.
В днешно време по качество на културните продукти има много примери, че няма разделение между София и другите градове. Има фестивали и артисти, които са извън София, но са на професионално съвременно ниво.
Проблемът с културното разделение по-скоро се крие другаде – публиките, артистите, медиите и спонсорите са в София. И това ограничава мащаба, до който може да се разрасне един нестоличен културен продукт. И това е много голям проблем, който преживявам и аз като организатор на 6Fest.
С какво институциите могат да помогнат за развитието на културата в по-малките градове?
Културата в по-малките градове в голяма степен съществува благодарение на две неща – подкрепата на институциите и безкрайния ентусиазъм на хора, нагърбили се да правят изкуство.
Габрово има Програма Култура на Община Габрово и това е възможност за организациите да разработят, защитят и изпълнят проекти, които да създадат културен продукт. Без ресурса от 100 000 лв. на местната Програма Култура много културни събития, включително и 6Fest Габрово, нямаше да се случат.
От друга страна, подобни програми изискват в повечето случаи съфинансиране – собствен финансов принос, който да се набере чрез спонсорства. И тук идва отговорността на бизнеса, която за съжаление по-скоро липсва.
Моят опит показва, че бизнесът се е капсулирал и в много редки случаи подкрепя подобни инициативи, като приоритетни са му градска среда, спорт и образование, а културата е с най-ниска подкрепа. Пренебрегването на културата на принципа да осигурим първо жизнения минимум е поредният геноцид върху българското общество.
Културата и изкуствата в момента съществуват финансово чрез държавна и общинска подкрепа и организационно благодарение на „герои на самоотвержения художествен труд“. Част от донорските организации напуснаха България и спряха подкрепата си за културни проекти с влизането ни в ЕС. Ако и подкрепата от държава и общини към културата спре или намалее драстично, култура просто няма да има. Бизнесът е забравил за една изконна своя същност освен търговската печалба – обществената полза.
Институциите от своя страна могат да помогнат за развитието на културата чрез конкурсни програми за културни проекти с ежегодни отворени сесии, по-облекчени условия за кандидатстване от страна на нестопански организации в обществена полза в сравнение с бюджетни организации или търговски фирми.
Освен това – високи съвременни художествени критерии за културен продукт и по-малко излишна борба с бюрокрацията (най-обикновен пример – кандидатстване онлайн вместо в n броя хартиени екземпляра).
Традиционният Карнавал в Габрово се провежда по същото време, в което е и 6Fest. Положително ли се отразява това на двете събития или има конкуренция за вниманието на публиката?
Карнавалът е добре познат на публиката не само в Габрово. Но той е шествие в продължение на час и половина. 6Fest подари на публиката в Габрово, включително на туристите, още изкуства и събития – в часовете преди и след карнавалното шествие.
6Fest обогати преживяването на Карнавала. Това беше и причината да направя второто издание на 6Fest отново паралелно с Карнавала. В първото издание на 6Fest двете събития взаимно се подкрепяха – появи се нов млад фестивал, който разшири карнавалната програма, а от своя страна Карнавалът гарантираше, че ще има публика и за 6Fest.
Вече коментирах слабостите на централизацията в България, разделението на големи и малки градове. Това е причината и за още една голяма стъпка за 6Fest след май 2018 г. – да превърна 6Fest в пътуващ фестивал за улични изкуства. Нещо, което също е в духа на уличните артисти – това са хора на пътя, вечно движещи се.
Кои са акцентите на тазгодишното издание на 6Fest? Участниците с които се гордееш, че си привлякъл към събитието?
Гордея се, че тази година именно събития от Международния фестивал за градски изкуства и щастие 6Fest ще открият и закрият тридневната карнавална програма на Габрово. Карнавалът по традиция е в събота (тази година на 19 май), но и карнавалната програма, и програмата на 6Fest са тридневни – от 18 до 20 май.
За първи път на фестивал у нас и за първи път в Габрово международният фестивал за улични изкуства 6Fest ще покаже уникална каскада от летящ балон. Опасният и атрактивен номер неслучайно се нарича „Предизвикателството на смъртта на Худини“. Каскадата ще бъде изпълнена от българския Худини – габровския илюзионист Йордан Белев от „Куик Хендс Проджект“. Това ще се случи на стадион „Априлов“ в Габрово на 19 май от 11 часа.
Гордея се, че успях да привлека групата за съвременен цирк от Унгария „Firebirds“, участвала в големи фестивали като Sziget в Будапеща и Burning Man в САЩ. Унгарците ще направят парад на кокили по централните улици на Габрово на 19 май в ранния следобед и ще покажат цирковото си шоу “Steam On” – носител на награда от Kremnice Gagy Festival.
Закриващото събитие от програмата на 6Fest, което ще закрие и голямата карнавална програма на Габрово, е най-мащабното за фестивала за улични изкуства тази година. Светлинен карнавален парад на Театър на огъня и сенките “Fireter” ще премине на 20 май от 21:00 ч. на централния площад „Възраждане“ в Габрово. Десет артисти в светещи костюми и на кокили ще дефилират пред зрителите, а с тях ще се движи и голяма светеща конструкция.
Като част от фестивала ще бъде организиран Gabrovo Free Tour по маршрут, разкриващ тайните места и събития в града. Как се роди тази идея?
Gabrovo Free Tour е безплатна пешеходна туристическа обиколка на централната част на Габрово. Ще се случи за първи път в Габрово, но концепцията е позната и се среща и при други фестивали. Името е сходно с познатата на туристите в София инициатива Sofia Free Tour.
Включването на това събитие в програмата на 6Fest е част от моята концепция да правя фестивал в крак с времето и с най-доброто от българските и чуждестранните фестивали.
От друга страна, 6Fest е фестивал за улично изкуство, фестивалът е на открито, в градската среда на Габрово и мисля, че едно такова артистично събитие трябва да се случва със съзнание и със знание за града, за неговия дух и история.
Какво е твоето послание към публиката на 6Fest?
Пълното име на 6Fest е Международен фестивал за градски изкуства и щастие. Градски изкуства – защото за мен акцентът не е само правенето на изкуство на улицата, уличното изкуство, а правенето на изкуство в градска среда, в даден град, който носи определен дух. 6Fest е фестивал със съзнание за духа на града. И фестивал за щастие.
Българите са една от най-нещастливите нации в света според официалната статистика. Изкуствата, и в частност уличните изкуства, могат да оживят града и неговата култура, да направят хората по-щастливи.
В меркантилното ни съвремие все по-често се забравя и обезценява стойността на културата и изкуствата. Дори Пикасо, ако живееше днес в България, нямаше да стане художник, а сигурно щеше да стане графичен дизайнер. Или копирайтър.
Това е моето послание към публиката – 6Fest съществува, за да оживява града и да прави хората по-щастливи и по-одухотворени.