Старите хипари извадиха китари

28/04/2017

Хипарите винаги са разцепвали българското обществото на две. От пълно отхвърляне и неразбиране, през приемане с насмешка до приветстване по улиците, когато се разхождат с шарените си дрехи и накити.

 

Едно от малкото гнезденца на дяволската музика в столицата – Делта Блус Бар, в момента приютява фотоизложбата „Младежката контракултура в България на 70-те и 80-те“. Срещаме се с Роберт Леви, пряк участник в хипи движението от онези времена, за да ни разкаже повече за експозицията.

 

 

Да се появи фотоизложба за контракултурата в България е рядко срещано нещо, защо?

 

Тази изложба вече беше показвана преди три години в СУ „Свети Климент Охридски“, ПУ „Паисий Хилендарски“ и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, както и в Кюстендил. Може да приемем, че се случва рядко, поради няколко фактора – хората, пребивавали в някоя от контракултурните общности, са малцинство и не всички имат снимков архив.

18109835_10211614392131954_255236735_n

Как се стигна до тази идея?

 

Идеята е на доц. Михаил Груев, д-р Боян Гюзелев и Нели Недева-Воева. Благодарен съм им, че ме поканиха да участвам заедно с тях. Впоследствие доц. Груев написа много интересна студия върху контракултурата.

 

18136710_10211614398372110_296389598_n

Коя е съвременната контракултура, която може да променя мисленето на цели поколения? Има ли изобщо такава?

 

Затруднявам се да отговоря на този въпрос, защото аз в известен смисъл съм останал в моята хипи субкултура на 80-те. Може би грънджът на поколението Х имаше потенциала да промени нещата и в известен смисъл го направи. Но отзвукът му в България беше слаб.

Мислиш ли, че контракултурите се намират в криза?

 

По-скоро в България са в криза, доколкото по обясними причини политическото взима връх над социалното и културното. Затова у нас контракултурата има по-скоро политически измерения.

 

18155237_10211635516700055_23366484_n

Младият човек е бунтуваща се личност, в какво си приличат и в какво се различават бунтът през тоталитарния режим и бунтът сега?

 

При тоталитарния режим бунтът беше за свобода (доколкото контракултурата е осъзнат бунт, не съм убеден, че беше напълно такъв). Сега бунтът е за справедливост. Което също в някакъв смисъл е за свобода.

Има ли моди в контракултурите? Доколко хипарството в страната ни е социална поза и доколко естествена реакция на бунт и недоволство?

 

Всяко поколение има своя бунт, който върви ръка за ръка с модата – в музиката, облеклото, изкуството. Българското хипарство беше част от едно от първите глобални движения. Но, както във всяка друга страна, имаше своите характерни особености. Ние, например, винаги сме приличали по-скоро на битници, отколкото на хипита.

 

18143138_10211635510339896_1909028789_n

Как разпознаваш истинския хипар от фалшивия?

 

Никога не ми се е налагало да ги различавам. Ако някой не е бил истински, то той по естествен начин изпадаше от общността, най-често сам се оттегляше.

Какво си спомняш от първия си Джулай морнинг?

 

Опияняващото (и в алкохолния смисъл) чувство на общост и свобода.

„Старите хипари извадиха китари…“ в днешните реалности какво е продължението на това изречение?

 

… и никога не ги прибраха.

Щом има стари хипари, има ли и млади хипари? Кой ще поеме шафетата?

 

Има, но са малко. И това е съвсем естествено. Хипитата бяха заменени от пънк, после дойдоха метъли, готик, ню уейв, емо и т. н. Всяко поколение създава своя собствена субкултура и собствен бунт.

 

18155435_10211635529900385_24437253_n

 

от

публикувано на: 28/04/2017

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: