За някои тя е изгряващата кубинска звезда. Нищо, че вече има пет албума зад гърба си. За други е носителка на най-доброто от Селия Крус и Арета Франклин. Неслучайно като я чуват преди десетина години, куп продуценти извън Куба са готови да предложат договор. Тя е в първата половина на двайсетте. Облича се във върховния цвят за сантерията, която изповядва – бялото. Морските охлюви, осъществяващи връзката с божествата (любимото й е морското Йемая) обграждат корицата на албума Кубафония, започващ с посветена на друго божество авторска композиция – Елегуа.
Тя е Дайме Аросена – композитор, аранжор, диригент и не на последно място – завладяващ глас. Лондон е мястото, където живее и твори. Небезизвестният в средите на уърлд-музиката Жил Петерсън е неин ментор и издател. Стил? Собствен, силно въздействащ, верен на корените, но с проекции във всички възможни измерения. Духовна следовница на Омар Соса и Роберто Фонсека, в чийто последен албум A.B.U.C. e гост-вокалист във второто парче Afro-mambo.
Енергията на Дайме избуява още в началото: след речитативното заклинание, Елегиа (единственото божество, отбелязвано с максималните 21 охлюва) дава заявка за нов жанр – рап-симфония, но за да не се вземе на сериозно, ритуалът прелива в забавление („Казвам се румба“) с а ла Макферин акапелно интро и разчупени скатове. Ангелите, цветята – всичко в името на любовта – също са балансирани от танц – мамбо и нищо друго!
В редки случаи романтично-звучащ английски показва евентуалните насоки на Аросена – възможно най-далеч от американските джаз-стандарти и най-близко до европейска камерна музика. Разбира се, не липсват и разочарования като откровено сладникавите поп-хорчета в Como и малко по-приличната, но все пак на границата на добрия вкус балада Тodo por amor. Вокализите в следващата балада, Аngel ни връщат увереността в баланса на младото дарование Дайме. Финалната игривост на Valentine само добавя последни краски към пъстротата на албума.
Не очаквам феновете на Омара да скочат и прегърнат с радост Дайме, но отвъд носталгиците винаги има една нова вълна, която прави дуендето все така живо.