След като през май 2016 г. Национален филхармоничен хор „Светослав Обретенов“ с диригент Славил Димитров пое предизвикателството да представи „Литургия на Свети Йоан Златоуст“ опус 31 от Сергей Рахманинов, сега ни изненада с нов връх.
Този път – „Литургия Доместика“ от Александър Гречанинов. Солисти са Ивайло Донков, тенор и Пламен Кумпиков, бас, а хормайсторът – София Бърдарска. Произведението е познато на българската публика в изпълнение на Борис Христов в запис на „Балкантон“ от 1978 г., който е осъществен в Катедралния храм „Св. Александър Невски“ под диригентството на Георги Робев.
Ученикът на Римски-Корсаков
Александър Гречанинов е роден на 25 октомври 1864 г. в Калуга, Русия. Започва музикалната си кариера относително късно, защото баща му очаквал от него да стане търговец и да поеме семейните дела. Самият композитор споделя, че вижда пиано едва на 14-годишна възраст.
Музика започва да учи в Москва през 1881 г. против волята на баща си и без неговото знание. Негови учители са Сергей Танеев и Антон Аренски. След разрив в отношенията между него и Аренски в края на 80-те години на 19-ти век Гречанинов се мести в Санкт Петербург и продължава обучението си при Николай Римски-Корсаков до 1893 г.
Римски-Корсаков веднага разпознава музикалния му талант и въображение и започва да му отделя повече време в сравнение с другите си ученици. Дори се налага да му помага и финансово. Това бил единственият начин младият музикант, който на практика бил изоставен от родителите си, да оцелее.
Така между учител и ученик се зародило истинско приятелство, което бива прекъснато едва през 1908 г. от смъртта на Римски-Корсаков. Влиянието на последния върху младия творец може да бъде усетено още в ранните произведения на Гречанинов.
Гречанинов е написал 5 симфонии, първата от тях е представена от самия Римски-Корсаков, четири струнни квартета, две триа за пиано, сонати за цигулки, чело, кларнет, пиано и балалайка, няколко опери и много други.
Подобно на Владимир Ребиков, мястото му в историята на руската музика е преходно – ранните му произведения ясно се полагат в романтическата традиция, докато по-късните му композиции са повлияни от по-нови тенденции, оказали влияние и върху творчеството на Игор Стравински и Сергей Прокофиев.