Кой е „Щипка“? – попита едно малко момиченце на събитието за пчелите, организирано преди време в Арт-хостел. Това са млади и ангажирани с настоящето хора: Янчо Михайлов – режисьор, Деян Барарев – режисьор и Петя Чалъкова – ръководител проекти. Но към тях може да се включи всеки, който търси решение на социален проблем, правейки го достъпен и видим за останалите хора. Аз пък се запитах – с какво „Щипка“ се отличава от хилядите НПО-то, които никнат като гъби около нас.
В устава на творческо сдружение за каузи и кампании като основна цел пише:
Да разработва и разпространява социални кампании за популяризирането и извеждане на преден план на обществени теми и проблеми в сферата на гражданските права, култура, изкуство, образование, младежки дейности, екология и опазване на околната среда, спорт, предприемачество и граждански активности.
Екипът на сдружението се профилира все повече в посока на визуалната и рекламната комуникация, като основен продукт са както авторските социални реклами, социалните кампании, така и сериозно присъствие на сцената на късометражното кино в България. Стремежът им във всеки отделен проект е да провокират и да насочат вниманието на публиката към социалния казус, с който са се захванали.
Регистрират се в началото на май, 2014 г. и организират първото си събитие по повод на Деня на славянската писменост, което е съчетано и с представянето на „Щипка“ пред приятели и бъдещи партньори на организацията.
Първият малко по-голям проект, по който разработват участието си в Западен Парк Фест, е ХЕКСАГОН. Основната тема е опазване на медоносните пчели и съдържа шест отделни акции – играта „Бъзз“, работилничка за изработване на медальони с пирограф, работилница за изработване на свещи от пчелен восък, инсталация „Празния кошер“, изложба от шест картини на шест различни автори на темата за пчелите и документалния филм „Пчелно семейство“.
Работата им със семейство Тодорови (от филма) и общото желание да направят повече по проблема с пчелите раждат идеята да създадат и нещо по-мащабно. В рамките на следващите два-три месеца започват да работят заедно с „Национално сдружение на жените пчелари“ по проекта за национална кампания „На пчелите с любов“. Представят кампанията отново в „Сохо“, оттам намират съмишленици в лицето на неформалната група „Защото ни пука“. Печелят финансова подкрепа от голяма марка автомобили.
Дават старт на кампанията на 10 февруари, деня на пчеларя, с флашмоб в метрото, прожекции на филми в „Одеон“, Дом на киното и „Г8“ и с откриване на Беседката на пчелите на ъгъла на улиците „А. Кънчев“ и „Патриарх Евтимий“, направена от нашите приятели от „Дистръктив Криейшън“. Да, същата, която в последствие изгоря. Но от „Щипка“ обещават да се опитат да я възстановят, въпреки липсата на средства за момента.
По време на кампанията те участват на много изложения, фестивали, панаири и т.н., набират огромно количество партньори, инициират работни групи и проучване сред пчеларите. Създават още един документален филм – „Тръвна“ и една анимационна реклама.
Успоредно с кампанията Янчо и Деян се захващат и с другото основно занимание на „Щипка“ – късометражното кино. Сдружението се изявява като продуцент или изпълнителен продуцент на няколко кратки филма – „СМС до мама“ на Калоян Патерков, „Стопанинът на къщата“ на Галина Георгиева, селектирани за фестивала „Златна роза“, „Пари за погребение“ на Магделена Илиева и Джонатан Хайделбергер, като двата по-големи филмови проекта са късометражният мюзикъл „Еат Ме!“ на Илина Перянова – посветен на свръхконсумацията и т. нар. food waste, финансиран от немската фондация „Хайнрих Бьол“ и подкрепен от НДК, и филма на Деян „Батмобил“, подкрепен от фонд „Култура“ на СО.
Изброените по-горе са завършените проекти и в момента се разпространяват фестивално. Работят и по още няколко проекта с други режисьори, като Кирил Тодоров с два проекта – „Стражари и апаши“, с който посещават сценарния уъркшоп „Мидпойнт“ в Словакия и Чехия, Тодор Бодуров с неговия проект „Излишният“, посветен на темата за аутизма – с Ованес Торосян и Милена Ерменкова. Смятат да го доразвият като проект на принципа на предишната кампания за пчелите.
Тази година се присъединяват към проекта Able Mentor, където довършват един документален проект на 18-годишната Велизара Георгиева – БягствоКъмСофия.ГИФ, който е посветен на перспективите пред младите хора и избора, пред който са поставени, завършвайки образованието си.
Сдружението се разраства и вече има 5 нови членове, но общността, която създават в течение на работата си е още по-голяма. По този начин донякъде осъществят и другата си основна идея – да създават голям кръг от независими артисти, които да ангажират с отделни проекти и каузи чрез темите, по които работят.
Често именно поради липсата на качествена информация в обществото има проблеми, за които някои хора дори и не предполагат, че могат да съществуват, а какво остава да потърсят тяхното трайно решение с колективни усилия? Да се комуникират сложните и понякога тежки теми не е лесна задача, но е страхотно предизвикателство, което те учи да бъдеш пълноценна част от обществото, всеки ден, по малко и продължително. Сдружението е събрало на едно място хора, които вярват, че от тях зависи нещо и не се колебаят да действат, за да постигат целите си.