Изведнъж се събуждат други. От добри и послушни се превръщат в странни, сръдливи, капризни, спонтанни. Вършат глупости, стават напълно неконтролируеми. За щастие – минава с времето. За нещастие – времето, през което воюват с околните и с трудните години, никак не е малко. И не само танцът на хормоните е единственото обяснение за поведението, изчерпвано с лаконичното „Пубертет!“
Нещо става в главите им. Доказаха го учени от Американския институт по детска невропсихология, които „влязоха“ в мозъка на тийнейджъра и го изследваха.
1. Corpus Callosum (мазолесто тяло)
Тази част от мозъка отговаря за решаването на проблеми и творческото мислене. Представлява сноп от нервни фибри, свързващи лявото и дясното полукълбо. През пубертета нервните фибри постепенно се удебеляват. В резултат на това една от основните им функции – пренасянето на информация да мозъчните полукълба, става по-пълноценна.
2. Prefrontal Cortex (предна мозъчна кора)
Освен че е отговорна за вземането на решения, тази част е смятана още и за центъра на трезвото мислене. Но тя съзрява последна, което обяснява склонността на тийнейджърите към необмислени постъпки и рисково поведение: опитване на наркотици, случаен и безразборен секс, шофиране в нетрезво състояние. Намира се точно зад челото и расте през годините преди юношеството. Отрезвяването настъпва бавно, по време на самия пубертет, когато нервните окончания се съкращават и предната мозъчна кора се свива.
3. Basal Ganglia (базални ганглии)
По-голям при момичетата, отколкото при момчетата, този дял играе ролята на „секретар“ на предната мозъчна кора, помагайки й да подрежда информацията по приоритети. Базалните ганглии и предната мозъчна кора са тясно свързани: приблизително по едно и също време израстват нервните им окончания, като по-късно пак по едно и също време се свиват. Тези част от мозъка се активизира при движения, а това е добра новина, защото означава, че подлежи на контрол и култивиране: насочете детето към спорт или занимания с музика в предпубертетния период, когато базалните ганглии все още растат.
4. Amygdala (т.нар. сливици)
Това е емоционалният център на мозъка, зоната на първичните усещания като страх, гняв. В преработването на емоционалната информация младежите разчитат главно на тази част. Това обяснява защо подрастващите реагират импулсивно. След края на съзряването главна роля в преработването на емоционалната информация започва да играе центърът на разума – предната мозъчна кора. Това е началото на улегналото поведение.
5. Cerebellum (малък мозък)
Освен че играе роля във физическата координация, тази част регулира и умствените процеси. Малкият мозък подкрепя дейността учене и по-специално изучаването на математика, музика и хуманитарни науки. Най-новите изследвания показват, че малкият мозък се променя драстично по време на пубертета, тъй като се увеличават невроните му и се усъвършенстват техните връзки. Това е и единственият мозъчен дял, който продължава да расте до двадесетата година. Всичко това обяснява защо математиката си остава един от най-трудните предмети за повечето деца.