Почти като в стария виц за Аденауер и Айзенхауер (“другари, да се разберем – веднъж е Аденауер, веднъж – Айзенхауер, не може така!“). Още повече, и Нилс Ландгрен, и Ян Лундгрен са в един уважаван независим лейбъл. За скандинавските им корени – да не говорим. И доколкото тук е ставало дума за всеки от тях поотделно, или като част от проект с други джазмени, имаме най-после удоволствието да ги открием заедно, като дует в албума им от началото на 2020 „Кристален“. Не че не са свирили в по-големи формации заедно, откъдето можем да ги видим заедно със саксофониста Магнус… Линдгрен и Георг Ридел, автор на музиката към филмите по книгите на любимата на всички (не)пораснали деца Астрид Линдгрен:
Минимализмът е присъщ и на скандинавците, и на немските им издатели. Репертоарът е разнороден, но с обща идея „кристализацията“ на повърхностите, преминаването от едно в друго състояние, рефракцията на светлината, което на някои езици е омоним с рефлексия. Авторските парчета и на пианиста Лундгрен, и на тромбониста Ландгрен, в допълнение към високите му вокали при някои джаз и поп-стандарти са определена наслада в кристално студен и слънчев зимен ден.
Нещата се случват хем постепенно, хем неочаквано. Субтилността в солата не е самоцелна. Изненадите са по-скоро скрити настроения. Финесът е смес от крехкостта на ледените късчета и пречупените светлинни лъчи, характерни за северния джаз. Началните композиции ни връщат и към шведския фолклор, изживян от пианото на Лундгрен в джаз-фийлинг. Следват парчета, записани от Ландгрен с преждевременно напусналите ни пиано-гении Йосбьорн Свенсон („Swedish Folk Modern“, 1998) и Томаш Станко (”Gotland”, 1996).
Мястото на “Norwegian Wood” на „Бийтълс“ е лесно обяснимо – Ландгрен често ги включва в албумите си, а сега дори и пее друг техен хит, “I Will”. И за да е разкошът пълен, сред авторите в „Кристален“ не липсват джаз-майстори като Кийт Джарет („Country“), Абдула Ибрахим („The Wedding“), както и две заглавия от Great American Songbook. Кристалната идея е полирана до съвършенство и може да бъде инкрустирана в бижу за любимата с финалното „The Nearness of You“.
Концепцията „Изкуството на дуото“ ще бъде представена с поредица концерти през март и април, като освен Нилс Ландгрен и Ян Лундгрен, второто дуо са Паоло Фрезу и Ларс Даниелсон – част от проекта „Средиземноморие“ с участието на Лундгрен, които също сме имали удоволствието да ви представим тук.