Месец след официалната си премиера, стриймът Дуенде се сдоби със седемхилядното заглавие, влизащо в редовна ротация. То е “Duende” от албума „Miles Español„, за който сега ще стане дума.
Едночасовата ежедневна програма Ida y Vuelta (букв. „Отиване и връщане”) звучи от 17 до 18 часа по Дуенде и в нея съжителстват музикални идеи, прекосили океана и върнали се обратно при първоизточника. Танго, болеро, сон и… джаз. Майлз Дейвис е от първите експериментатори с фламенкото и други традиционни испански жанрове, като саетата. Половин век по-късно музиката звучи по-жива отвсякога, благодарение и на някои от бившите му сайдмени: Чик Кърия, Джак Деджонет, Рон Картър, Джон Скофилд. Но и на основателите на фламенко-джаза Хорхе Пардо, Чано Домингес, Карлес Бенавент и по-младия Ниньо Хоселе – божественият китарист интерпретатор на Бил Еванс.
Всички те се събират в 2010 в Ню Йорк по идея на саксофониста Боб Белдън, който продуцира двоен албум с името Miles Español – New Sketches of Spain. Парчетата далеч не покриват тези от оригиналния Sketches of Spain – към тях са добавени такива от Kind of Blue, други джаз-стандарти като Beautiful Love и традиционни фламенко-палос пор алегриас като Tirititran Catalan. Отлични попадения са и авторските творби на някои от участниците в проекта – Fantasia Por Miles Y Gil на кубинеца Гонсало Рубалкаба и естествено изборът ми за седемхилядно парче – Duende, с „кръстника” ми Хорхе Пардо и Ниньо Хоселе. И за да бъде световното звучене възможно най-богато, не бива да изпускаме приноса на маестрото на уда Раби Абу-Халил и колумбийската арфа на Едмар Кастаньеда. Лейбълът е независим и свежестта е сравнима единствено с версиите на Майлз на младите от Kind of Cai, оставяйки на втори план поръчковия Flamenco Sketches на иначе любимия ми Чано Домингес.
PS 44847 titulos en 1.8.19