Run the Jewels – с най-добрия си албум

19/06/2020

Формация, която винаги е била близо до хората. До пулса на събитията, които в последните три седмици се случват с особен интензитет. Артистичното дуо сякаш дори нагледно демонстрира на обществото полезното съчетание между различните в Щатите. Страна, която се оказа още по-разделена, отколкото сме предполагали. 

 

Тяхното име е Run the Jewels. Отговарят на търсените стойности в хип-хоп културата близо 20 години. Главните хора в проекта са рап професионалиста Майкъл Сантиаго Рендер от Атланта, познат на феновете с псевдонима Killer Mike и музикалният продуцент, и също така безкомпромисен стихоплетец от Бруклин El-P, предпочитащ да го наричат El Producto. Двамата агенти се запознават още през 2011-а покрай общ приятел и колега от индустрията. Харесват се от пръв поглед и не след дълго работят заедно по албума “R.A.P. Music”, постигнал обещаващи резултати. Всъщност от тях комбината май никога не се е интересувала кой знае колко. И макар популярността да е част от музикалния бизнес, за дуото RTJ приоритетът е да правят това, което наистина им харесва. А, ако то резонира по запомнящ се начин в публиката – значи всички са на една страница. 

 

Липсата на комерсиално его се олицетворява и от факта, че всеки от трите албума на хип-хоп агентите е бил предоставян на феновете за безплатно сваляне и слушане. Такъв е и случаят с “RTJ 4”. Планиран за официално издаване още в началото на годината, при това с ангажирано турне в компанията на легендите на агресивния звук Rage Against the Machine, албумът стоя на нисък старт достатъчно време. Причината едва ли се нуждае от изясняване. Резултатът от усилията на Killer Mike и El-P обаче със сигурност се нуждае от уважение и смислено слушане.

 

 

С албума “RTJ 4” вече по-порасналите реформатори на хип-хоп културата се завръщат към пропастта, зееща между управляващия елит в Щатите и лишените от равни права представители на афроамериканската и латино общности. Борбата с безпричинната полицейска бруталност дуото продължава и в тези нови 11 композиции с  времетраене 39 минути. Агентите смело работят за осветляването на проблемите. Умело дават глас на смесените си чувства, гравитиращи между важни социални послания и вътрешен хумор, включващ лични отношения с изкусителни дами. Паралелно с това плуват в океан от разноцветни определения и фантазии. Част от тях, за жалост, се превръщат в реалност. Дори нещо повече. В композицията “walking in the snow” Killer Mike и присъщите за него гневни вокали сякаш разказват за порочния кръг насилие: “Толкова си безсилен, гледайки как полицаите се гаврят с човек, като мен/Докато гласът ми от писък преминава в шепот: “Не мога да дишам”/ А ти спокойно си стоиш в къщи на дивана, гледайки екрана.”. 

 

Парадоксалното е, че рап личността от Атланта говори за ужасяващата гибел на Ерик Гарнер, случила се преди 6 години. Но лириките смразяващо ни напомнят за смъртта на Джордж Флойд по улиците на Минесота, запалила фитила на невиждани протести. Да, RTJ продължават открито да говорят за тираничното отношение на властимащите, за расистките проблеми, за това колко висока цена вероятно ще платиш, ако се изправиш срещу статуквото. Различното в четвъртия им студиен проект е по-премерените фрази. Да, размахването на неприлични жестове присъства, но дискусията се оформя с дипломатичност, класа и желание за съпричастност. Двамата приятели Killer Mike и El-P държат да напомнят, че популярни лица са пазители на истината. И на тях не им е чужда ранимостта, но не се чувстват победени. Понякога се отчайват, но в никакъв случай не са отказали. А, напротив търсят нови начини да се чуе и техния глас.

 

 

Един от подходите описва нагледно виждане от последните години. Да, казусите с неравноправието са същите от края на ‘80-те в музиката на легендарните N.W.A. и Public Enemy, но музиката и нейните течения се променят. В днешния ден, ако искаш посланието ти да достигне до младото поколение, трябва да създадеш инструментал, на който да се танцува. El-Producto няма нужда от подсещане и действително се получава дори любопитен дисбаланс. Композициите, със силно влияние от 90-те (пример сингъл “Oh La La“ със семпъл от емблематичния трак „DWYCK“на Gang Starr) трещят с такава парти тяга, че слушателят емоционално изпуска нишката от важната рима. Естествено, отчитаме това като огромен плюс на продукцията. Както и включването на разностиловите гости. Начело с R&B, блус ерата Мейвис Стейплъс и инди иконата Джош Хоуми от Queens of the Stone Age в псайхъделик пространството “pulling the pin”. В протеста на Run the Jewels се включват и лидерите на хип-хоп културата Грег Найс, DJ Premier, Фарел Уилямс, 2 Chainz и обичайният заподозрян в студиото Зак де ла Рока. 

 

Експериментът сработва! Доказва го нетърсеното постижение:  албумът “RTJ 4” достига в първата си седмица до номер 10 в Billboard Top 100. Най-високо оцененият от индустрията запис на дуото в досегашната им история. Реален саундтрак на хората, излезли по улиците на големите американски градове, доказващ, че и в наше време съществуват артисти. Творци, лишени от ограничаващо его, но с мисии и желание да бутнат статуквото. Вижте как ще ви подейства и на вас. 

 

 

от

публикувано на: 19/06/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: