Кралският театър вкъщи: „Кориолан“ с Том Хидълстън

04/06/2020

Най-новата постановка от световна класа, която Националният театър на Великобритания ще излъчи в онлайн канала си NationalTheatreAtHome тази седмица, ще бъде „Кориолан“. В адаптираната шекспирова пиеса ще се пренесем в Рим във времена на бунтове, политически манипулации и отмъщение, което холивудския любимец и носител на „Златен глобус“ Том Хидълстън (Tom Hiddleston) ще се опита да сервира „горещо“. Той ще влезе в ролята на легендарния римски генерал Кориолан в едноименната постановка, чийто режисьор е Джоузи Рурк („Кралицата на Шотландия“).

 

История на Шекспировата трагедия

 

Трагедията на Уилям Шекспир е основана върху живота на Гней Марций (Кай Марций) „Кориолан“, който според легендата е бил римски герой, живял в края на 6 и началото на 5 в. пр.Хр. В по-късни древни времена се приема, че е бил истинска историческа личност и започва да се появява уеднаквена версия за неговия живот, преразказана от историци като Тит Ливий, Плутарх и Дионисий Халикарнаски. Именно богатите биографични книги на тези древни историци са източниците на Шекспир за пиесата му „Кориолан“ (а и не само). Английският драматург използва предимно „Успоредни животописи“ на Плутарх, за да изгради живота на римския герой на сцената.

 

„Кориолан“ е една от последните така наречени политически трагедии на Шекспир заедно с „Антоний и Клеопатра“. Смята се, че е написана в периода между 1605-1610 г. като за най-възможни се смятат 1608 г. или 1609 г. и то заради баснята за стомаха, използвана в началото на пиесата. Езоповата басня за недоволните части на тялото, които обвиняват стомаха, че взима всичката храна, а те вършат цялата работа, е наистина много стара и известна. Интерпретирана е през вековете в различни политически контексти. Изказът тук обаче и метафоричният смисъл, отнесен към „политическото тяло“, говори, че този вариант на баснята е взет от историческия труд на Уилям Камдън („Remaines“), публикуван през 1605 г.

Сюжет на пиесата

 

Пиесата започва именно с баснята, като средство да бъде успокоен надигащият се граждански бунт, породен от липсата на зърнени провизии за обикновените граждани на Рим. Марций, който впоследствие получава прозвището „Кориолан“ заради смелостта си по време на обсадата на волския град Кориоли, влиза в противоречия с плебеите. Неговата личност, едновременно с характера на герой и брилянтен млад римски генерал, е доста противоречива. Гордостта му, отношението му към плебеите и тираничното му държание към народа стават повод да бъде прогонен от Рим.

 

В бурята на своя гняв той се присъединява към кръвния си враг, човекът, с когото се сражава при Кориоли – предводителят на волските Тул Авфидий. Във вражеското настъпване към собствения му град, отмъщението му е спряно единствено от молбите на майка му Волумния и съпругата му Виргилия. Той дори договаря мир между Рим и волските, но връщайки се към волската столица, е убит заради своето предателство.

Пътят на пиесата

 

Множество са представленията на трагедията от публикуването ѝ през 1623 г. до началото на 20 век. През 1937 г. Сър Лорънс Оливие изиграва главната роля в театър „Олд Вик“ („Old Vick”) и почти две десетилетия по-късно, през 1959 г. се завръща отново към нея. Тогава получава огромна акламация от критиката за актьорското си представяне и впечатляващия атлетизъм, показан при неговото над 3-метрово падане назад, изпълнявайки смъртната сцена на Кориолан. Тогава Оливие е на 52 години.

През  1971 г. пиесата се завръща в „Олд Вик“. Този път с Антъни Хопкинс (Anthony Hopkins) в главната роля. Други емблематични актьори, въплътили се през годините в образа на противоречивия Кориолан са Пол Скофийлд („Човек на всички времена“), Иън Маккелън („Властелинът на пръстените“) и още много други.

 

Обсебен от пиесата, през 2011 г. Ралф Файнс (Ralph Fiennes) решава, че не само ще направи своя режисьорски дебют, екранизирайки Шекспировата трагедия, но и ще изиграе емблематичния герой във филмовата си продукция „Кориолан“. Партнира му Джерард Бътлър (Gerard Butler) като най-големия му враг Тул Авфидий. Сниман в Сърбия, Черна гора и Великобритания, филмът представя един съвременен пейзаж на военните действия, случили се в Рим.

 

 

През 2013 г. артистичният директор на театър „Донмар Уеърхаус“ („Donmar Warehouse“) Джоузи Рурк решава да постави като режисьор нова продукция на „Кориолан“. Тя иска да покаже, че това наистина е една от най-великите пиеси на Шекспир, защото е за демокрацията, за хората като общност, за техните избори и за това как се справят с войната, глада и правителството. Теми, които няма да остареят, напротив – ще бъдат винаги актуални. Рурк иска да представи римския генерал по нов начин, защото в повечето случаи той е игран от по-възрастни актьори. Ролята се поверява на тогава 32-годишния Том Хидълстън (Tom Hiddleston).

 

Хидълстън приема ролята, защото тя е една от най-желаните и предизвикателните за един актьор. Изисква както взискателност и физическа подготовка, така и прецизен психологически преглед на персонажа. Работа, която актьорът очевидно е свършил добре, тъй като получава високи отзиви от страна на критиката.

 

 

The Independent определят изпълнението му като „блестяща, звездна сила“. За „Кориолан“, сравнена с други две хитови по това време Шекспирови пиеси, критиката пише: „Ако можете да измолите, заемете или откраднете билет за някоя от тези постановки, нека е за „Кориолан“.

 

Тази все още разпалваща любителите на театъра класна постановка ще можем да видим на YouTube канала на Кралския национален театър от този четвъртък (4 юни) в 21 ч. до другия отново 21 ч. Имаме предостатъчно време, за да се потопим в Древен Рим и да се насладим на блестящата игра и режисура.

 

Линкът към постановката вече не е активен.

 

 

от

публикувано на: 04/06/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: