Интернет е море, пардон, океан, в който има всичко. Всичкото на всичкото и още малко отгоре. Но ако не сте попадали на тайнствената китайка, значи нищо все още не сте видели от този океан. Интернет и неговите приливни вълни родиха и понятие като influencer, чиито аспекти, значение и смисъл в днешния свят не се наемаме да тълкуваме. Инфлуенсъри из фейсбук, инстаграм и ютюб има в изобилие. Личните блогове и тяхното влияние върху широката интернет публика също са феномен, роден някъде в първото десетилетие на новото хилядолетие. Преди време по друг повод си говорихме за Джули Пауъл и готварския ѝ блог, който тя започва да води с идеята да приготви всички рецепти от книгата на иконата и революционерката в американската кухня Джулия Чайлд.
Ние ще превъртим рязко глобуса, за да отидем в Китай, провинция Съчуан, където една тайнствена и крехка китайка заснема пасторалния си селски живот. Според представящото я като инфлуенсър видео дамата се е посветила на живота на село, решавайки от един момент насетне да започне да го заснема и е една от най-известните азиатски онлайн „звезди“ с 50 милиона последователи в Китай и около 8 милиона по света. Тъй като интернет, който освен океан може да бъде наречен и блато, няма да ни каже кой знае какво за нея, ние решихме да поразсъждаваме над две неща: над феномена „снимай се и се качи в интернет (ютюб) и така си гарантираш съществуване“ и над другия феномен: как се става инфлуенсър и защо нещата невинаги са такива, каквито изглеждат. Понякога може и да са такива, разбира се, но навика на човешкото същество да търси необичайни истории и да ги намира навсякъде, където му ги предлагат, вече започна да изтощава самото човешко същество. Вместо да ви запознаем директно с видео живота на Li Ziqi ви предлагаме видео представяне на друга много известна в Китай влогърка, наречено „Как китайска домакиня съживи селската икономика на Китай.“
Ако има съществена разлика между видео материала, предлаган от въпросната дама, и този от канала на нашата тайнствена героиня, тя е в качеството и в начина, по който е представен „контентът“. При Li Ziqi това е приказно филмче, чиято героиня прави всичко from a scratch – от мебели, през багрене на тъкани, до традиционни рецепти и цели менюта, приготвени, естествено, с любов и вкус. Тази разлика се усеща и заради факта, че Li Ziqi почти не говори в своите филмчета и е очевидно, че те не са направени с домашна камера. Заснемането е професионално, изглежда режисирано, внимателно монтирано и направено, за да не можем да спрем да го гледаме. Не е случайно, че в профила на тайнствената жена в Уикипедия пише следното: „Без да препоръчва Китай по никакъв начин, Ли представя по прекрасен начин китайската култура и ни разказва една добра история за Китай.“
Ето за какво всъщност става дума, ако не сте се догадили вече. Добрата история за Китай е в основата на небивалия успех на тайнствената Li Ziqi. А може би, простете ни неверието, тази добра история е и причината за създаването на целия проект. Икономическият бум на Китай, замърсяването, бедността в селските райони, опитите за културно и икономическо надмощие, фабриките, в които хората живеят и умират, жилищата, всяко голямо колкото вашия килер. Всичко това остава встрани, когато гледаме как младото и крехко китайско момиче се грижи за своята баба и може да ви приготви всяка китайска манджа от провинция Съчуан и не само. Li Ziqi бродира, язди, прави хартия, складира запаси за зимата, събира корени, билки, ядки, грудки, гъби, сади царевица. Изобщо – всичко, което можете да помислите за селския живот и дейност, е събрано в канала ѝ в ютюб. То ще ви хареса много, ще ви успокои и заинтригува, музиката е спокойна, ненатрапчива, и няма да можете да спрете преди да изгледате всяко нейно видео.
Към тези филмчета почти няма рецепти и указания, а кратките описания на това кое как се прави в част от клиповете са на китайски. Следователно те не са просто с практическа насоченост, както голяма част от готварските или занаятчийски клипове в ютюб. Тяхното послание е естетическо, а според нас в него има и феминистки елемент, който няма как да пренебрегнем. Извън това клиповете ѝ в ютюб са като дъвка за свободното време в онлайн пространството, както блоговете и влоговете на повечето инфлуенсъри. Интернет заради интернет, послание заради самото послание, феномен гъделичкащ древното човешко желание задължително да види как се случва чуждият живот, на границата между воайорството и трудно признаваната завист, че, видиш ли, как добре си живеят в Китай, цяла приказка е това.
Имаше един роман на Кинг преди години, който тематизираше бума на риалити програмите и тяхното влияние върху масата и върху отделния човек. Дейв Егърс зае и трансформира идеята на Кинг в „Кръгът“ – романът, който тематизира как интернет и начина, по който са представени нещата в него, всъщност го превръща от едно голямо безводно море, в кръг, не телескоп, а калейдоскоп със само две огледала в механизма си. В едното сме ние, такива каквито сме, в другото сме ние, каквито искаме да бъдем, защото някой друг е станал такъв, а ние искаме непременно да му подражаваме. Горното видео и неговите послания са от май месец тази година. То има 7 милиона гледания. Един от коментарите под него казва: she literally lives in a studio Ghibli movie. И това е достатъчно, за да събере в себе си всичко казано в текста дотук. Ние замълчаваме. Насладете се на видеото. Такава е идеята, в крайна сметка.