Дойде време да затворим десетилетието. Това е третата и последна статия от този цикъл. Ясно е, че сте гледали всичко, което ви показваме. Не го правим, за да препоръчаме, а за да припомним, че в последните десет години се направиха едни от най-стойностните неща в телевизията. Тези проекти превърнаха сериалите от нещо компромисно, което повтаряше себе си, в изкуство. Тези сериали дадоха смисъл на късата форма на разказ и възпитаха нов начин на консумация на визуално съдържание. Те дръпнаха звездите от големия екран в малкия. Днес гледаме Майкъл Дъглас на телефона си и това е ок.
Предният път стигнахме до 2016-а година и днес продължаваме оттам.
The end of the f***ing world (2017)
В годината, в която се появи #MeeToo се родиха и доста сериали, които да обслужат движението. Добри неща като „The Marvelous Mrs. Maisel“ и не чак толкова – като „GLOW“. Но какво да се прави, вятърът задуха в друга посока и това е последната година от десетилетието, в която можеше да се прави нещо без зрителят да бъде обременен от предразсъдъци в едната или другата посока на движението.
И докато Холивуд подготвяше дърва и масло за кладата, отвъд океана във Великобритания се създаде нещо, което не може да се направи пак. „The end of the f***ing world“ е последното невинно нещо, колкото и извратено да звучи, имайки предвид сюжета.
Maniac (2018)
Миналата година не може да се похвали с много. Няма да я запомним като нещо велико или ужасно, истината е, че щом става дума за телевизия, ние просто няма да си я спомняме. Това е тъжно, но е справедливо. Най-големият сериал, който излезе през 2018-та беше „Killing Eve“ и ако трябва да сме честни – не е нищо особено.
Затова се хващаме като удавници за сламка и държим близо до себе си „Maniac“, което си беше спасителната жилетка за изминалата година. И то каква жилетка. Джона Хил се затвърди като огромен актьор и вече трудно може да се гледа на него като на дебелото момче от тъпите комедии. Този проект няма да има продължение и това е още една причина да бъде велик. Във време, в което всички се опитват да подновяват до безкрай сезоните си, „Maniac“ направи най-доброто нещо, което може да направи един сериал – разказа история и свърши.
Love, Death + Robots (2019)
„Sex education“, „Euphoria“, „His dark materials“, „The witcher“, „Watchmen“ – за разлика от миналата, тази година е пълна. И вероятно много от вас няма да се съгласят с избора ни и ще имат право. Трудно е да кажеш, че „Watchmen“ не е най-добрият сериал от 2019-а, когато той е на практика перфектен.
Само че нас не ни интересуват перфектните неща, по-скоро търсим сериали, които са важни. Продукции, които се отличават драстично от всичко останало през годината. „Love, Death + Robots“ се откроява не само от „наборите“ си, но и от всичко правено през десетилетието. Тотално чупене на стандарти и форми. Гавра с жанрове, похвати и традиции, но не по вулгарен начин, а по много хитър и конструктивен начин. Анимираните късометражки успяват да разкажат целия свят и всички взаимоотношения в него без нито едно клише, което е страшно трудно.