В модерната британска култура в края на 90-те и началото на 2000-ните години, понятието dubplate набира популярност. За да бъдем исторически коректни, терминът води своето начало от ямайската реге култура.
Какво представлява dubplate-ът? Това е физически мини-винил, обикновено с диаметър 10-12 инча, на който се записва ексклузивен трак на добиващ популярност артист. В ерата на изгряващите културни движения – джънгъл, геридж и дръм’н’бейс, DJ-ите от лондонските клубове са търсили под дърво и камък dubplate-ите на следващите големи имена на сцената. Причината е ясна. Както в Ямайка, така и в английските топ парти локации господари били онези диско водещи с най-гореща селекция. Откривателите на следващия химн за тълпата. Онези, които първи ще дадат тон за успеха на даден артист. А и ще му дадат достатъчни основания за следващия му голям проект, който да излезе на винил.
Ако артистът произлиза от родината на Боб Марли, то той би действал по следния модел. Влиза в студио, записва на момента поредица от парчета и директно ги представя пред публиката. Това са така наречените сурови сесии. Необработени песни, изпълнени с първични емоции. Нещо, като показно и заявка, колко качествена продукция може да извади изпълнителя, разполагайки с повече студийно време.
Познавайки из основи ямайските културни корени, българският реге флагман Jahmmi следва традицията и очевидно съзнателно избира заглавието на дебютния си дългосвирещ албум.
“Raw Session” – официално представен на феновете с голям концерт в София, съдържа 12 парчета, записани на един дъх. Или както студийните техничари се изразяват – on one take. (превод: от първия опит). Стилово записът посочва докъде е стигнал Jahmmi в развитието на експериментите си. Ако сте свикнали до името му да слагате лейбъла реге-артист, то ще трябва да го подмените. В новите композиции 30 годишният изпълнител умело слаломира между денсхол свободните танци, тежките грайм бийтове и битки, смирения реге вайб и дори му остава време за щипка UK garage.
Жанровото жонглиране не е за сметка на качеството на траковете. Ефектът проработва благодарение на четирима отлични продуценти: Mr Chreesa (автор на 7 от композициите и откровено откритие в grime каскадите), SAVA и неговият липсващ почерк, reggae/dancehall гуруто Kin Riddimz и дебютантът FNKZ със стабилно движещия инструментал към “Different Settings”.
Настройките в новата версия на Jahmmi са видими и чуваеми. Изпълнителят изследва старателно през годините пресечките на новата британска култура. Грайм и трап атмосферата, вокалните мелодии и стегнатият речитатив (флоу) в точния момент на инструменталите – елементите в продукцията стоят устойчиво.
Нещо повече. Заедно с промените в изразните средства, Jahmmi запазва типичната пулсация във вокалите в целия “Raw Session”. Артистът от години се отличава с перфектна патоа дикция. Лингвистите я дефинират, като ямайски креол, базиран на английския, но с осезаемо влияние от народите на Западна Африка. Любопитно допълнение: ямайците припознават “патоа” за майчин език. Него използват, за да се отличават в музикалната джунгла на Англия и действително успяват да привлекат фенове с този вариант на лирики.
От българския бряг най-последователните поддръжници на реге културата през последната повече от декада са Zafayah, Kappa Irie, Lazy Face и естествено Jahmmi. Произходът на аурата на последния се проявяват в последната песен в албума “Bun Babylon” – някакъв вид реверанс към дългогодишните почитатели на артиста.
Любопитна амалгама между познатия и преоткрилия силите си изпълнител се получава и в шестото парче от “Raw Session”. Съвсем целенасочено поставено тъкмо в средата на траклиста “Ghetto Rock” напомня за класическото съчетаване на ямайската култура с новите звучета. Концепция, която Jahmmi неотлъчно следва през всички близо 40 минути. С нея успява да привлече на своя страна име от ранга на Killa P – автентичен представител на grime и garage контекста в клубовете от Югозападен Лондон.
Кварталите Брикстън, Хекни и Луишъм отдавна са живо олицетворение на космически център за изстрелване на модерни музикални таланти. По всичко в “Raw Session” изглежда Jahmmi да е напълно обновен и готов да покори още широко скроени хора от цял свят. Дори и от псевдонима му личи. Забелязахте ли? Допълнението “Youth” вече не е актуално. Момчето е пораснало и с танц, и силни послания ви кани да го осмислите.
А с такава увереност в собствените сили, пробивът е въпрос на време.