Отправили сме се към парк-галерия „Оригиналите“, където ни очакват „Явления и изкушения“ на зелена поляна – последният мащабен проект на художника Павел Койчев. На 70 км от София, до село Осиковица се намира това въздействащо пространство, обитавано от гипсовите отливки на големия български скулптор, но не само… Ще видите и необикновена къща, и слънчева инсталация…
Отдал над 50 години живот и работа по свои собствени усещания и импулси, с най-мощния двигател – чувството за свобода, Павел Койчев за пореден път ни убеждава, че неговият полет в изкуството е отдавна осъществен.
В парка присъства единствената къща от идеята на Павел Койчев за ваканционно селище. Къщата е проектирана от скулптора с поглед назад към нашите предци, които са изработвали домовете си от плет и пръст. Тази най-голяма работа на Койчев е притежание на предприемача – Мирослав Михайлов.
Къщата-хвърчило дава възможност на съвременния човек да не стои заключен в собствения си дом, а да лети във времето и пространството.
В скулпторите на Павел Койчев сякаш можеш да се приютиш, да ги обитаваш отвътре, освен да ги наблюдаваш отвън.
Можете да разгледате оригиналите на работи, създадени от 60-те години до днес.
Пластики на Павел Койчев са в частни колекции в Германия, Дания, Швейцария, Испания, както и във фондовете на СГХГ и НХГ.
На зелената ливада са разположени над 50 пластики. Очаква се скоро да бъде представена и изключителната „Водна паша“ като част от изложбата.
„Човекът с налъми“ е разперил ръце и обхванал пространството около себе си.
Първата работа на Койчев е от 1967-а, веднага след завършването му на Академията. Наречена е „Семейство“.
По пътеката на изкуството на Павел Койчев ще срещнете овце, крави, биволи и магарета. Те са част от един по-голям разказ, една басня за самите нас и природата, която ние също обитаваме.
В младата дъбова гора е „Изкушението“ на Павел Койчев.
Адам и Ева с ябълката.
Жената в работите на Койчев е била в много и различни състояния.
Представата на автора за скулптура е винаги навън, сред пространството, независимо от материалите и времето.
Докато съвременниците на Койчев са отливали партизани и ключови държавни фигури, той не се отклонява от собствения си път в изкуството. За да се превърне без преувеличение в най-важното име в българската скулптура.
През 1997-1998 година се открива къщата като част от „Градежът“. Постройката е без собствен покрив, отгоре стои метална конструкция. Всичко друго по нея е от естествени материали.
Всъщност в самата къща има камини, мивки, кухненски плотове, вани и тоалетни, но всичко е направено от дърво.
“В нашия свят, изпълен с дивотията на бетонирането, трябва да ценим естествените неща. Само те могат да ни спасят”, казва Павел Койчев.
“И в 21 век човек може да живее в къща от дърво и кал”, казва авторът на разглезения от удобства модерен човек.