Албанското население в Италия е познато с етнонима арбъреши, който се свързва със средновековното име на Албания – Арбърия. Това не са албанските бежанци от 90-те години, които бягат към другата страна на Адриатическо море. Още през 15 век арбърешите получават официално земите, които обитават днес в Сицилия, и правото да запазят православната си вяра. Те са ортодокси, но за свой духовен глава приемат папата. Арбърешите почитат празничните дни по католическия календар, но под различна църковна форма. Най-често тя се изразява в автентичните за общността танци, песни и фолклорно облекло. Предлагаме ви една кратка история на съдбата на тези албанци, илюстрирана със снимки от парадните чествания на арбърешкия Великден на фотографа Марио Калива .
През 1468 г. умира националният герой на албанците – Скендърбег. В балканската история той е смятан за един от най-активните противници на османското настъпление във вътрешността на Византийската империя, част от която е била и Южна Албания.
В края на 15 век православните албански територии окончателното попадат под набезите на османските нашественици. Принудени да напуснат родината си, група албанци от град Химара се насочват към Централна и Южна Италия и остров Сицилия.
Скоро получават правото на собственост върху земите над Палермо, където днес се намира градът Хора Е Арбърешъвет (итл. Пиана дели Албанези). Буквалният превод на името на града от старогръцки език означава Земя на албанците.
Засенетите кадри от великденските чествания са именно от Хора е арбърешъвет. Градът се смята за столица на преселилите се през Средновековието албанци в Италия.
В средата на 16-и век от Пелопонес към Сицилия тръгва друга група албанци, които също говорят арбърешки диалект. В Гърция арбърешите са известни като арванити.
В най-популярната арбърешка песен „Moj e bukura More“ се пее именно за изоставената родина Морея. Това е средновековното име на Пелопонес. За първи път тази песен е регистрирана на албански език, но с гръцки букви.
Днес в Италия арбърешите наброяват над 260 хиляди души. В това число не са включени съвременните емигранти от Албания.
Арбърешите са двуезични – говорят архаичен албански и италиански. Общността използва двата езика в официалната кореспонденция – общински документи, улични табели и други.
Според италианския закон за защита на етническите и езиковите малцинства арбърешите имат право на вестници, начални училища и радиа на местния диалект.
В църквите литургиите се извършват на старогръцки език и на арбърешки диалект. Албанските попове са основният център, около който се култивират традициите на общността.
В Сицилия се намира Арбърешката патриаршия, която е призната от Римокатолическата църква.
Арбърешите са важна част от италианското политическо и обществено движение „Рисорджименто“, което води до изграждане на италианската нация и национална държава през 18-19 век.
В същото време арбърешите присъстват със своя голям принос в албанската литературна традиция и изиграват съществена роля в национално-освободителните борби на Албания.
Арбърешите са патриоти. Дават и мило, и драго за албанците. Познавам арбъреш, който беше изоставил семейството си, за да се бие в Косовската война. Същият този арбъреш беше пламенен защитник на християнската традиция на Балканите.
Тези чудновати хора пеят постоянно, дори докато се хранят или когато се движат по улицата.
Moj e bukura More (Моя хубава Морея)