Страх ли ви е от петък 13-ти и ретроградния Меркурий? Оглеждате ли се по ъглите някоя черна котка да не ви пресече път?
Ако е така, има един провокатор, който ви е подготвил изненада, след която ще погледнете с насмешка на собствения си фатализъм. Калоян Илиев – Кокимото е от хората, разбиващи табута. И винаги с усмивка и намигване. Това е специфичният му почерк, който го прави разпознаваем сред останалите съвременни артисти.
Дни преди Коледа в столичната галерия „Аросита” Кокимото се опитва да разбие предразсъдъците на тема „ретрограден Меркурий“ – смешен или страшен е той, и доколко сме подвластни на клишетата свързани с него.
„Когато една планета е ретроградна, тя се намира в покой, а тогава не може да контролира дейностите, за които отговаря и затова настъпва объркване, граничещо с хаос. И въпреки че опасността от това в медиите е по-скоро пресилена, отколкото реална, образът на ретроградния Меркурий се възприема като негативен.
Тази публична нагласа ме привлече като изследовател в началото на 2016 г. След по-задълбоченото ми навлизане в материята и като творец установих позитивните тенденции, които носи периодът. В следващия момент от ограничение той се превърна в шанс и от недостатък в предимство”, разказва за проекта си Калоян.
Ретроградните периоди на Меркурий обикновено са три или четири пъти годишно и траят около месец. „След вече зародилата се идея за изложба, изчаках идването на всеки един от тях, за да създам произведенията си. По време на ретрограден Меркурий се засилва въображението, нараства жаждата за знания, настъпват ползотворни дни за творческите натури. Темпото на работа се забавя, което дава възможност да се вгледаш в себе си и отдадеш на фантазиите”, споделя Кокимото.
По думите му, докато е черпел енергия от астрологичния феномен, е наблюдавал как той се превръща в заплаха за околните. Това го е накарало да прибегне до развенчаване на някои митологизирани от човечеството образи.
„Апокрифни светци и източен фатализъм, съчетан с екзистенциалната европейска тъга се обединиха в серия от рисунки, графики, пластики и колажи, за да напомня чрез тях, че колкото и да е богат и известен човек, все пак е смъртен”.