Тенденцията стриймването да измества свалянето на музика е от няколко години. Първо тя се появи в САЩ. Вече и във Франция данните потвърждават американския опит.
Проучване на Синдиката на звукозаписната индустрия (SNEP) показва, че за последното полугодие над половината от приходите в музикалния бранш са от цифрови носители. Делът на стрийминга в тях е 84%. И ако цялостно дигиталните продажби имат ръст спрямо 2016 с 16%, за стрийминга той е 27,3%. Не е излишно да се напомни, че френската дигитална платформа Deezer е сред най-силните конкуренти на Spotify и Apple music.
Моделът „музиката отива при хората“ се налага над предишния, когато хората откриваха музиката, благодарение най-вече на радиото. Особено осезаема е тенденцията сред поколението на родените в новото хилядолетие – милениълите. Spotify например, от създаването си преди десет години досега са генерирали над един милиард плейлисти. Актуалните им седмични 4500 плейлисти (без слушателските) имат над един милиард слушания са седемдневния период.
Индустрията е доволна.
Без значение дали става дума за кураторски или алгоритъмни плейлисти, тя вкарва „спонсорирано съдържание“ – тракове от албуми, за които си плаща да бъдат включени. Генерира и „търговия с влияние“ – изпраща приоритетно нова музика на музикални блогъри. По този начин музикалните гиганти отчитат най-после ръст след почти десетгодишни спадове в продажбите. Слушането на единични заглавия или мини-албуми (ЕР) сред милениълите има 31% ръст само за последната година. Това е част от „запинг“-културата им – непрекъснато превключват каналите, без никаква лоялност към какъвто и да е източник.
В „Сони мюзик“ стриймовете безвъзвратно са се наложили над даунлоуда.
Междувременно станаха известни и резултатите за последната фискална година на един от мейджърите, „Сони мюзик“. Въпреки увеличението с 18,8% на продажбите им, приходите от даунлоуд падат с 22% в първото тримесечие на 2017-а спрямо същия период на миналата година. За разлика от тях, приходите от стрийминг се покачват с почти една трета. Това само затвърждава световните тенденции за постепенно отпадане на даунлоуда като предпочитана форма за легално слушане на музика.
Бинар от пет години е част от тази световна тенденция – както с безплатни стриймове, така и с кураторски плейлисти. Изборът, включително и да ги споделяте, е само ваш.