Когато изкуство и природа са едно

21/04/2017

01

Теодора Константинова и Радослав Механджийски са изкуствоведи и настоящи докторанти в Нов български университет, създатели на платформата за съвременно изкуство и култура Art and Culture Today. От октомври 2016 г. насам те провеждат ежемесечни интерактивни лекции в Дома на киното, които са насочени към широката публика и имат за цел да запознаят хора от всички професии и възрасти с най-любопитното и най-значимото от света на съвременното изкуство.

Събитията са „проектирани” и провеждани по съвсем нов, непосредствен и освободен начин, който напълно преодолява стандартните норми за подобен тип лекции, фокусирайки се върху стилното, забавно и дълбокомислено преживяване на аудиторията. Причината да ви срещнем с Теодора и Радослав е провеждащата се на 22 април лекция „Съвременно изкуство и Природа: Дните на Земята”.

03 Фотография - Иван Шишиев

Забравя ли съвременният човек, че е част от природата? Какво е нужно да си припомним на Международния ден на Земята?

Надали има разумен човек днес, който да не осъзнава органичната си принадлежност към природата. Ако не сме част от нея, то кое е нещото отвъд природата, от което можем да сме част?

Забравата в случая е по-скоро малко измамно усещане за превъзходство над природата. Много хора все още мислят за нея като за бездушен ресурс, създаден за човешка употреба. Огромни сегменти от класическия корпоративен свят имат нужда от подобна перспектива. Но с времето този манталитет отслабва.

В Международния ден на Земята е добре да си припомняме колко ползотворно е вместо да узурпираме природата, да се кооперираме с нея. Било то под формата на зелени технологии, чрез извличане на познания за практически приложим природен дизайн или друго. Интелигентното общуване с природния свят е изключително ценно за еволюцията ни в цивилизационен план.

04 Фотография - Антоанета Борисова и Sebastian Quick

Как дойде идеята за инициативата и защо решихте да потърсите връзката между природата и изкуството?

Хрумването дойде от наша близка приятелка и колега изкуствовед – Деница Стоянова. Много бързо след това разработихме идеята. На лекцията ще разгледаме множество съвременни произведения, които по красив, умозрителен и понякога провокативен начин, общуват с природата. Някои от тях са отдадени на определени каузи, други са вдъхновени от природните процеси, без елемента на екоактивизма. Няма по-подходящ момент от Международния ден на Земята да покажем един хармоничен синтез на най-доброто по темата.

Иначе не сме възнамерявали да търсим връзката между природата и изкуството – тя винаги е съществувала. Дори един обикновен живописен пейзаж е пример за нея.

02 Charles-Petillon-Invasions-of the Balloons

Къде са пресечните точки на изкуството с природата?

Има множество природни процеси, които са толкова впечатляващи сами по себе си, че те, без никаква човешка намеса, спокойно отговарят на всички естетически и философски критерии, за да бъдат оценени като високи произведения на изкуството. Това бе най-приятната ни за изследване връзка между двете.

Преди всичко обаче изкуството е създавано от нас хората. Така че въпросът за пресечните точки между изкуство и природа всъщност е въпрос за човешките творчески преживявания в опита да се артикулира природата, да се общува с нея художествено. Съответно всички човешки емоции, породени от природата – от екстатично вдъхновение до пълно отчаяние – нашето страхопочитание, стремежът ни да вникнем в нея, сблъсъците с жестокостите или неочакваната съзидателност в природния свят – всичко това, чрез изкуството, се превръща в пресечна точка между двете.

Gray Malin Antarctica

Считате ли, че все повече творци се ангажират с екологични каузи или това все още е табу в България?

Със сигурност не е табу. На лекцията ни ще покажем произведения на поне двама млади български автори – акцията на единия от тях бе излъчена по много телевизии. Така че не виждаме рестрикции или пък умишлено заглушаване на подобен тип инициативи.

Въпросът обаче е комплексен. У нас никога не е имало някакъв бум на произведения в тази посока. Но не забравяйте, това важи за цял свят, че голяма част от екопроизведенията са финансирани от различни фондове и организации, чиято цялостна дейност е посветена на опазване на околната среда или пък на друга по-специфична кауза. У нас рядко има подобни възможности за финансиране.

Освен това съвсем не е достатъчно даден автор да създаде произведение със сериозна кауза, за да бъде то стойностно. Една творба е преди всичко произведение на изкуството. Дори каузата да е сред най-важните за човечеството, ако произведението е слабо, то няма да получи особено внимание. Затова освен добри каузи е необходимо и добро изкуство.

Pascale Marthine Tayou - Plastic Tree Art Basel's 2015 fair

Може ли изкуството успешно да се противопостави на екологичните заплахи? Какви са добрите практики в тази сфера?

Изкуството, с много малки изключения, не може, а не му е и работа директно да се противопоставя на екологичните заплахи. Как може произведение на изкуството да забави или да елиминира глобалното затопляне? За целта са необходими международни законови регулации, които са отвъд неговия периметър на влияние.

Но, изкуството може да е изключително добро средство за съпътстваща подкрепа в полза на проекти, каузи, закони, международни срещи и т.н., които имат за цел да решават този тип проблеми. Не случайно при много деликатни политически отношения, изкуството, да кажем една изложба, се използва като дипломатическо средство за създаване на условия, на пространство за доброжелателни разговори дори и в немислими условия, например, както в годините на Студената война.

Изкуството може да извежда на преден план проблеми, които са неглижирани и така да създава социално напрежение, социален натиск за действие в една или друга посока.

Освен това изкуството умее да създава отлични метафори, които се запомнят поради своята оригиналност, независимо дали впечатляват само сетивата, интелекта или и двете. Затова на лекцията ще покажем произведение, при което късове лед, взети от Антарктида, са превърнати в луксозна стока – именно като метафора за глобалното затопляне, което би могло да превърне „нормалността” в екологичен план в някакъв ефимерен лукс. Ще говорим и за едно много интересно биенале на Антарктида, примерите ще са доста и ще са тотално разнолики.

Nicolas Rivals

Доколко човешката намеса в природата може да е водеща в една творба? Къде е границата, която не бива да се прескача?

Няма проблем човешката намеса да е водеща в творбата, стига това да не вреди на природата. Което отговаря и на втория въпрос – границата е да няма последствия за природата.

Например творбите на Кристо и Жан-Клод, за тях също ще говорим – мега мащабни начинания, които от екологична гледна точка са съвършени. Това са по-малко познати аспекти на техните проекти. Далеч преди осъществяването на всеки от тях се знае кои материали къде ще бъдат рециклирани и за какви цели. Има множество проучвания, свързани с околната среда, и те съпровождат идеите на Кристо и Жан-Клод още в съвсем ранните им етапи на реализация.

15590798_1841335869442055_3843501406055840266_o

Кои творци са ви вдъхновявали с позициите и каузите, които са защитавали?

Позициите и каузите, които художниците защитават в контекста на темата са горе-долу еднакви. Произведенията, било то скулптура, ленд арт, инсталации, акции или пърформанси, са свързани с опазването на природата като цяло, на даден растителен или животински вид, с мръсния въздух, с взаимодействието между човека и природата – как тя нахлува в градските пространства и обратното, с  глобалното затопляне и т.н.

Вдъхновяващи са самите произведения, подходът към темите, творческото въображение, естетиката на реализацията или пък дързостта на творбите, ако говорим, да речем, за някой скандален пърформанс. В този смисъл ние сме вдъхновени без никакво съмнение от Кристо и Жан-Клод. Също така от социалните и природни активисти The Yes Men – хора, които успешно крадат идентичностите на високопоставени държавни или корпоративни организации и влизат в ролите на техни членове с цел да представят истинското им лице. Така посещават големи форуми, инициират телевизионни интервюта във водещи световни медии и т.н. Говорим за интелигентни и радикални акции без аналог. За тях вече е ставало дума в предишна наша лекция. Има и други, разбира се…

16797355_1873001522942156_4242471990251055924_o

Към каква публика е насочено събитието, какви изненади можем да очакваме?

Събитията са за широк кръг публика, независимо каква е професията и възрастта ви, притежавате ли любопитство, гарантираме ви, че ще се чувствате комфортно и ще си прекарате добре. Лекциите са напълно освободени от клишираните формати, които човек си представя когато чуе думата „лекция”. Говорим за свежо, динамично, вдъхновяващо събитие – то е достъпно, без да се прави компромис с качеството и дълбочината на съдържанието. Просто е събитие от нов порядък.

Изненадите са нашите гост-лектори. Разбира се, ако ги разкрием сега, те вече няма да се изненади, така че само ще кажем: Очаквайте включване от много интересни хора, съвсем различни един от друг.

Снимки: Art and Culture Today

от

публикувано на: 21/04/2017

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: