Когато 20 става 2.0

24/10/2019

 

 

Джазът работи с версии доста преди софтуеристите. Не че последните нямат отношение към използването от джазмени на най-новите им програми за обработка на звук в реално време или постпродукция. Понякога дори работят заедно по създаването и усъвършенстването на инструментариум, позволяващ непредвидими импровизации на базата на изкуствен интелект (Джейкъб Колиър с Масачузетския технологичен институт). Но в конкретния случай, особено в парчетата 2.0, 2.1 и 2.2 авторите им Стефан Белмондо (тромпет, корнет) и Силвен Люк (китара) предпочитат да импровизират чисто акустично.

 

 

Двайсет години след първата им съвместна работа в дует „Амескери“ те слагат точка между двойката и нулата и така превръщат периода от време на съзряване, израстване и експозиция в нова, подобрена версия на самите себе си. С изключение на трите напълно импровизирани парчета и един реприз на Стиви Уондър (любим и на двамата), останалите теми са подписани Люк (баладите „Evanescence“ и „Tard le soir“), Белмондо („The Melancholy of Rita“ и „Joey’s Smile“), както и съвместно. Репертоарът е свирен на концерти доста преди излизането на албума. Затова и дължината на парчетата е различна, дори при представянето им в радио студио. Тогава началната „Меланхолията на Рита“ от триминутна се разлива двойно – не че в албума няма място за обособени сола, но за разлика от първия им албум, сега композициите са повече на брой, с намалено времетраене.

 

 

Настроението е леко без да бъде приповдигнато. Тоновете варират от прозрачни (китарата) до наситени (тромпетът със сурдина). Играта на задаване – отговор (2.1) неусетно се превръща в спирала („Усмивката на Джоуи“). Финесът не е лишен от категоричност, но натрупванията не затискат фонтаните на въображението („Африкански валс“). Водещ е предимно танцът на светлосенките, докато усещането за подреденост като че ли остава на втори план. И в това е закачката на дуото – размяна на местата в неочакван момент, довършване на идеята в неочаквана посока, внушаване на цялост, оставайки два характера, които имаме щастието да познаваме и от гостуванията им в София.

 

от

публикувано на: 24/10/2019

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: