„Красива душа“ – така Ронан Кийтинг, някогашен член на Бойзоун, определи Долорес О’Риърдън (Dolores O’Riordan) часове след внезапната ѝ смърт в Лондон на 15 януари.
Сетне новинарските емисии на медии от различни краища на света започнаха да цръцкат час по час и ден по ден детайл след детайл, за да стане ясно единствено… оскъдно известното. Че тялото на 46-годишната вокалистка на Кренбърийс (The Cranberries) е било открито в хотел в Парк Лейн. Че ирландката пристигнала на Острова да участва в римейк на „Zombie“ – една от най-ярките музикални марки на бандата й, за дебютния албум на американската супергрупа Бед Улвс (Bad Wolves). И че според полицията няма никакви подозрителни обстоятелства около смъртта ѝ. Засега. Което наречие продължава вече седмица.
Направена е аутопсия. Екип британски съдебни лекари очаква резулатите от изследванията, започнали на 19 януари, които да определят чрез тестове причината за смъртта, посочена като „необяснима, но не подозрителна“. Погребението предстои на 23 януари в Ирландия, съобщиха ирландската национална телевизия RTE и пресаташето на групата Линдзи Холм. Долорес О’Риърдън ще бъде положена в родното си село Балибрикен в графство Лимерик, Югозападна Ирландия. Поклонението ще е църквата „Св. Йосиф“ в град Лимерик.
„Шокирани и съкрушени сме от вестта за смъртта на Долорес, починала едва няколко часа преди записите. Винаги сме изпитвали дълбоко уважение към нея като артист и вокалист. Тя никога не се страхуваше да разголи душата си в своята музика и текстове. „Zombie“ е изключително лична песен и макар да сме хард рок банда, винаги сме чувствали суровостта и откровеността, която Долорес показваше на сцената. Когато научихме, че се е съгласила да пее в нашата версия – това беше най-големият комплимент, който всяка група може да получи“, написа Томи Векст от Бед Улвс.
Всички приходи от кавъра, който лосанджелиската петорка пусна, са предназначение за децата на покойната фронтдама – Тейлър Бакстър Бъртън, Моли и Дакота. Връзката между Долорес и Бед Улвс е Алън Ковач – дългогодишен мениджър на Кренбърийс и шеф на звукозаписната компания Eleven Seven Music, с която Бед Улвс имат договор. Още щом чул демото им, той веднага предложил да се обади на певицата.
„Долорес ми беше оставила съобщение в гласовата поща, за да ми каже колко е харесала версията на Бед Улвс на „Zombie“. Казва и че няма търпение да ме види в студиото за записите. Звучеше пълна с живот – шегуваше се и се радваше, че ще се види с мен и жена ми тази седмица“, спомня си той.
„С огромна мъка научавам за кончината на Долорес О’Риърдън. Долорес и Кренбърийс имаха невероятно влияние върху рок и поп музиката както в Ирландия, така и по света. За всички онези, които слушат и подкрепят ирландската музика, музиканти и изпълнители, смъртта ѝ ще бъде голяма загуба“, обяви президентът на Република Ирландия Майкъл Хигинс.
Както почти винаги, щом някоя звезда ни напусне, продажбите на албумите и синглите ѝ скачат. Настоящият случай не направи изключение. Според „Контактмюзик“ търсенето на соловите албуми на Долорес и дисковете на Кренбърийс рязко се е повишило миналата седмица: продажбите на последния проект на бандата „Something Else“ са нараснали с над 900 процента, тези на излезлия през 2007 г. дебютен солов проект на певицата „Are You Listening?“ – с над 145 процента, а на сингъла „Linger“ (1993) на Кренбърийс – с над 35 процента.
„Всяка песен минава през душата и сърцето ми по няколко пъти преди да получи своя текст и да бъде реализирана“, довери вокалистката през април миналата година покрай премиерата на седмия студиен албум на Кренбърийс „Something Else“. Той отбеляза 25-годишната кариера на формацията, определена от списание „Ролинг Стоун“ за най-влиятелната ирландска група след U2. Долорес, Фергал Лоулър (барабани) и братята Ноел и Майкъл Хоугън (китара и бас) селектират 10 от досегашните си парчета, които са най-добре приети на концерти (плюс три нови), и ги записват акустично с Ирландския струнен оркестър в университета в Лимерик. Обложката на диска е отражение на тавата „No Need Тo Argue“ (1994) – квартетът е в същата поза, само фонът е по-тъмен и различен. „Харесва ми да пиша в самота, обичам да работя с Ноел [Хоугън, съкомпозитор в някои от песните на квартета – б.а.] и чак после да виждам как мелодията излита“, каза Долорес, анонсирайки втория сингъл от „Something Else“ – новото парче „Why“.
Самотата и скръбта, но и поезията (от латински dolor) са заложени в самото нейно име. Никакви външни следи около певицата след преждевременната ѝ смърт. Но – вътрешни? Да разяснят какви чувства са бродили точно тоя ден в душата на едно момиче, което 8-годишно било насилвано сексуално от човек, на когото има доверие, а издевателствата продължили цели 4 години. Вероятно това е една от причините по-късно Долорес да има емоционални проблеми. Певицата преживява изключително тежко и смъртта на баща си, който умира от рак през 2011-а, прикован в инвалидна количка след мотоциклетен инцидент.
Две години Долорес е на наркотици, но когато взема свръхдозата, лекарите успяват да я спасят, а тя продължава да композира отново музиката си – едновременно невинна и мрачна, укротена от храбрите ласки на нежната ярост, комбинирайки по нещо от Сара Маклоклан и Нина Першон до Дайдо и Фиона Епъл. През 2016 г. вокалистката бе официално диагностицирана с биполярно афективно разстройство, известно до неотдавна като манийно-депресивна психоза или циклофрения. Някои научни изследвания посочват примери за висока корелация между това психично отклонение и творческото съзидание, таланта, дори гениалността на отделни индивиди. Хората, които са считани за биполярни, обикновено се занимават с изкуство. И обикновено душата им е перфектна бойна арена на дяволите и ангелите.
Черно
През 2014 г., О’Риърдън се разведе с Дон Бъртън, с когото имат три деца. Същата година се размина и със затвора по обвинение за удар с глава на полицай. Певицата бе арестувана на летище „Шанън“ при завръщането си в родината от Ню Йорк и свалена със сила от самолета, след като започнала да буйства на борда. „Аз съм икона!“ и „Аз съм кралицата на Лимерик“, крещяла тя на полицаите и им нанесла няколко удара, включително и с глава. Вместо да я въдвори зад решетките, съдът ѝ наложи да плати глоба от 6 000 евро, която да отиде за благотворителна кауза. Според документите, представени от защитата й, по време на инцидента тя е била с „психически отклонения“. „Не би било честно да бъде наложена присъда на певицата – казва съдията – И нека е съвършено ясно, че не се отнасяме към обвиняемата по-различно, защото е популярна!“, настоя той и присъди глобата да бъде преведена за специална програма за социализиране на бивши затворници от Ирландия.
… и бяло
По това време Долорес вече се е отдала на експерименти, записвайки вокалните партии за албума „Science Agrees“ на D.A.R.K. Алтърнатив и пост-пънк проектът е основан от басиста на Смитс Анди Рурк и Оли Корецки – композитор, мултиинструменталист, диджей, ремиксатор и продуцент, роден в Русия, но израснал в Ню Йорк. Първоначално се наричат Джетлег, но с присъединяването на ирландката приемат за име абревиатурата от инициалите на тримата – D.A.R.K. Долорес и Оли се загаджват стабилно през 2015-а, обаче ревниво крият връзката си от светлината на прожекторите. Той е и последното ѝ сърдечно увлечение. Определя вече покойната си половинка като крайно чувствителна и почти непредсказуема, но го отдава на непокорната ирландска кръв и трудноконтролируем талант. И има периоди – при това некратки, през които вокалистката блокира.
Сладкото от „боровинки“ – лъжичка по лъжичка:
• Цялото име на Долорес е Долорес Мари Айлийн О’Риърдън. Родена е в небогатото фермерско католическо семейство на Терънс О`Риърдън и Айлийн Грийнсмит в Балибрикен, Лимърик, Ейре, на 6 септември 1971 г. Останалите членове на групата, чието лице е от 1990 г, също са от там. Най-малкa от седемте деца, тя пее в църковен хор от ранна възраст. „Най-ценното в дома на фамилията ми беше пианото. Излизах с музиканти, които се казваха „Сок от боровинки“. Именно с тях изсвирихме „Linger“, после се прибрах у дома и се затворих в спалнята да поработя по моята част“, спомня си вокалистката, която ще бъде запомнена и със своята политическа ангажираност. Малко по-късно бандата е преименувана в Кренбърийс.
• Започва да пее от 4-годишна – в училище и в църкви. С композиране се захваща като тийнейджър.
• Като малка толкова мразела факта, че е момиче, че заравяла куклите си в задния двор.
• Първото име на групата е било Дъ-Кренбъри-Соу-Ъс (The-Cranberry-Saw-Us). По това време Долорес още не е в състава, а заглавието е измислено от тогавашния вокалист Ниъл Куин. Много скоро той напуска, като препоръчва на свое място една приятелка на гаджето си. Музикантите обаче се натъкват на Долорес – чрез познати и без никакви обяви, и я вземат за певица.
• Първите отзиви за Кренбърийс в британската преса са като за „наивна кънтри-фолк група, която се учудва, че в Лондон се разхождат негри“.
• Турнето в САЩ през 1993 г. постига зашеметяващ успех. Американците толкова ги харесват, че на британците им се налага да преразгледат мнението си за формацията.
• Дебютът „Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?“ е петият албум в историята на рока, достигнал No1 в класациите повече от година, след като е бил издаден.
• Абсолютният пробив – хитът „Zombie“, е композиран спонтанно след бомбардировката в Уорингтън от ИРА, в която загиват две деца. Само за… девет минути!
• Тавата „No Need To Argue“ триумфира през цялата 1995 г. и е обявен за най-продавания албум през годината от европейска група.
• През юли 1994 г. Долорес приема предложението на канадеца Дон Бъртън, бивш тур-мениджър на Дюран Дюран. Десет дни след като са се запознали, те сключват брак. Сватбеното ѝ облекло предизвиква скандал със своята… ефирност.
• Песента „Delilah“, включена в „Bury Тhe Hatchet“, е инспирирана от пиянска случка в кръчма скоро след раждането на сина им Тейлър. Долорес и Дон Бъртън са на градус и на нея ѝ се привижда, че някаква девойка се увива около съпруга ѝ. Което я кара да подивее. Резултатът? Нахвърля се първо върху Дон, а после и върху жената. Щом изтрезнява, Долорес написва парчето като основно предупреждение: „Стойте далеч от моя мъж!“
• За третия си албум Кренбърийс уволняват досегашния си продуцент Стивън Стрийт. Назначават Брус Феърбърн (работил с Бон Джоуви и кого ли не). Провалят се в опитите да се представят за агресивна пънк група. Независимо от това дискът е добре приет – и от фенове, и от критика.
• Въпреки всичко неуспехът се отразява на Долорес, която изпада в тежка емоционална криза и престава да се храни. „Дневната ми диета се състоеше главно от цигари и кафе”, спомня си тя.
• Бандата печели престижната награда Ivor Novello заради „Themselves“ през 1997.
• Фронтменът на ЕйСи/ДиСи Брайън Джонсън привършва работата върху мюзикъла си „Елена Троянска“ и кани Долорес за главната роля. Творбата никога не е поставена на сцена.
• През 2001 г. е премиерата на „Wake Up And Smell The Coffee“, продуциран отново от Стивън Стрийт. Флагманите на алтърнатив рок сцената отново обичат живота, макар и не като едно време. И Долорес, и китаристът Ноел са станали родители за втори път, и в песните им става въпрос повече за любов и гледане на деца, а не чак толкова за бурно несъгласие с нормите, както да речем в „No Need To Argue“. Клипът към сингъла „Analyse“ е цензуриран. Сюжетът: самолети преследват силует и пускат застрашителни сенки по огледалните стъкла на небостъргачи… Видеото е снимано месец преди атентатите от 11-ти септември в Ню Йорк и, естествено, свалено от ефир едва ли не след премиерата си по MTV.
• През 2002 г. Долорес О’Риърдън обявява, че възнамерява да се оттегли от Кренбърийс и да се отдаде на солова кариера. Причините за това вероятно се крият в тогавашното желание на фронтдамата да се занимава с уърлд музика, а останалите от групата не са във възторг от идеята за смяна на стила.
• През 2003 г. Кренбърийс напускат MCA Records, в чийто каталог са от 1991 г., като прекратяват договора едностранно. Причината за недоволството им е свързана с разрастването на лейбъла и превръщането му в корпоративен гигант, който предпочита да брои приходи, а не да следи и подпомага творчеството на артистите.
• През 2007 г. излиза „Are You Listening?“, индивидуалният дебют на Долорес. Шестгодишното очакване на почитателите е възнаградено с 12 песни меланхоличен поп-рок, какъвто Долорес умее да прави най-добре. Освен изключителната продукция, впечатление прави и лайн-ъп-ът, който ирландката е строила: зад барабаните е един от основателите на Теръпи? – Греъм Хоупкис, басът е в ръцете на Марко Мендоса (Блу Мърдър, Уайтснейк, Джон Сайкс…) и Стивън ДеМарши (Шериф) (китара).
• Вторият солов проект на певицата – „No Baggage“, се появява на 24 август 2009 г., продуциран от Дан Бродбек, който е удостоен с престижното отличие „Джуно“ за работата си с Долорес.
• През 2014-а О’Риърдън приключва двадесетгодишния си брак с Дон Бъртън.
• Към днешна дата Кренбърийс са продали над 50 милиона албуми и сингли. Имат четири диска в Топ 20 в престижната класация „Билборд 200“ („Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?“, „No Need Тo Argue“, „To Тhe Faithful Departed“ и „Bury Тhe Hatchet“) и 8 сингъла в Топ 20 в чарта Modern Rock Tracks („Linger“, „Dreams“, „Zombie“, „Ode Тo My Family“, „Ridiculous Thoughts“, „Salvation“, „Free Тo Decide“ и „Promises“).
• На 16 януари 2018 г. митичните Ю Ту свалят шапка пред Долорес, като публикуват архивна снимка на своя фронтмен Боно с нея.
No Need To Argue.