От 1 януари 2017 г. 100% от холандските електрически влакове вече са задвижвани с енергия, добивана от вятъра. Холандската железопътна компания NS (Nederlandse Spoorwegen – Нидерландски железници) e първият в света влаков превозвач, който се захранва изцяло с вятърна енергия.
Вече от доста време насам пътуването с влак се превръща в най-екологично чистия начин за предвижване. Холандците обаче направиха следващата крачка и започнаха да използват единствено вятърни турбини за задвижването на своите електрически локомотиви. Държавата има богати традиции в използването на този тип енергия. Още от 17 век холандците използват вятърни мелници, за да изпомпват вода, като то този начин си отвоюват наводнена земя.
Енергийната компания Eneco осигурява нужните мощности, за да може NS ежедневно да превозва 600 000 души. Това са повече от милион влакови пътувания на ден, които не отделят никакви вредни въглеродни емисии. NS използва 1.2 милиарда киловатчаса годишно – енергия, която се равнява на годишната консумацията на всички домакинства в Амстердам.
Партньорството между превозвача и Eneco позволява на енергийната компания да инвестира сериозни суми в развитието на площадките с вятърни турбини. Двете страни влизат в партньорство едва през 2015 г. и това показва колко много може да се постигне по отношение на възобновяемите източници на енергия, ако в начинанието се вложат нужните усилия. В допълнение на това NS си е поставила за цел да намаля консумацията на енергия с 2% на година, а от 2005 г. насам потреблението ѝ е спаднало с 30 на сто.
Как Eneco успява да осигури нужната енергия, за да захрани железниците?
Първоначално Eneco и NS възнамеряваха да преминат изцяло към вятърна енергия през 2018 г., но успяха да ускорят процеса и да го сторят една година по-рано. „Ако холандските железници получават цялата необходима енергия на годишна база само от страната, това ще намали достъпа и ще увеличи цената на енергията за всички останали ползватели – разказа Мишел Керкхоф, мениджър в Eneco, цитиран от „BrightVibes“. – Заради това половината от потреблението ще бъде осигурено от множество нови вятърни централи в Белгия и Скандинавския полуостров, които са специално построени за целите на тези договорености.“
Целта е да се избегне използване на енергия само от ограничения брой възобновяеми източници в Холандия, като се насърчава и производството на чиста енергия както на домашна почва, така и в цяла Европа. Това партньорство гарантира, че инвестиции могат да бъдат правени в новооткрити вятърни централи, което ще увеличи дела на зелената енергия. По този начин холандските железници се стремят да намалят най-големия негативен ефект върху околната среда, причиняван от въглеродните емисии, по начин, по който потреблението спомага за диверсифицирането на енергийните източници в Холандия и Европа.
Развитието на климатичната кауза в Холандия
И все пак, водеща сила ли е Холандия, що се касае до възобновяемата енергия? Отговорът е „не”. NS наистина e първата голяма компания, която използва единствено енергия от вятъра, но в това отношение Холандия като цяло изостава. В глобален план и в сравнение с другите европейски държави страната е назад в борбата с климатичните промени. Според „Евростат” през 2014 г. само 5.5% от енергията в Холандия идва от възобновяеми източници, в сравнение със средната стойност за Европа от 16%. „Ниската земя” е далеч назад по отношение на изискванията към европейските държави.
Именно това е причината, поради която фондация „Ърдженда” заедно с 900 граждани заведе иск и възбуди дело по отношение на климатичните инициативи срещу холандското правителство. И го спечели. Климатичното дело „Ърдженда” е първият случай, в който граждани успяват да потърсят отговорност от правителството си заради това че то не полага необходимите усилия за опазване на околната страна и не ги защитава достатъчно добре в екологично отношение.
Пределно ясно е, че Холандия трябва да направи повече в борбата с климатичните промени. Нека обаче усилията на NS и Enego да послужат като пример за всички правителства по света и да се превърнат в знак, че те трябва да ускорят политиките си за преминаване към възобновяеми източници. Инициативата на компаниите може, също като независимия влак на „Локомор„, да се превърне във вдъхновение и за други железопътни превозвачи по света, които също желаят да преминат изцяло към зелена енергия.