В сряда сутринта точно в шест и двайсет един скромен оранжев влак, произведен през 1970 г., пое от гарата във Щутгарт, премина през Франкфурт и Хановер, за да се озове накрая в Берлин.
Само по себе си това би било новина единствено ако живеехме не през 2016-a, а през 1712-a година. Шестчасовото пътуване е историческо и в наши дни обаче, защото „Локомор“ (англ. – Locomore) е първата железопътна компания в Германия, а и в света, която е създадена изцяло по метода на груповото финансиране. Тази частна инициатива, позната още с английския термин краудфъндинг, е начинание, при което определен проект се финансира от множество хора, които допринасят с малки суми.
Единственият влак на „Локомор“ прави само един пълен цикъл дневно (за сравнение немските държавни железници, познати още като „Дойче Бан“, правят по над 700 маршрута на далечни разстояния). Основателят на „Локомор“ – Дерек Лудуиг си дава сметка, че в момента компанията му едва ли може да се възприема като конкурент на държавното предприятие. Той обаче се опитва да спечели известна част от клиентите на Дойче Бан с по-ниски цени на билетите. Също така да привлече и онази част от пътниците, които държат да се придвижват с по-екологично чист транспорт. Пред „Франс Прес“ Лудуиг заявява още:
„Ние предлагаме нова услуга. Чрез нея се опитваме да си се състезаваме с познатите досега начини за придвижване – пътуването с автомобил, самолет, автобус и влак.„
„Локомор“ се превърна в първата влакова линия с групово финансиране, след като интернет потребителите, харесали идеята, дариха на кампанията над 600 хиляди евро, при това за по-малко от година.
Много от дарителите всъщност са си купували ваучери и сега могат да ги разменят за билети. Могат да получат също сувенири и тениски в оранжевия цвят, който се превръща в запазена марка на проекта, и е намигване към реновираната ретро машина на компанията.
„Локомор“ взима маршрута от 600 километра от Щутгарт до Берлин за малко пoвече време в сравнение с „Дойче Бан“. Създателите на инициативата обаче се надяват да компенсират това с обещанието, че техните билети винаги ще бъдат по-евтини от тези на конкуренцията.
През януари цената на билета Щутгарт-Берлин при „Локомор“ ще бъде 22 евро, докато „Дойче Бан“ таксува пътниците със 115.90 евро, а пътуването е с един час по-кратко от това с независимата компания. Държавните железници предлагат и билет от 29 евро, но при него на пътниците им се налага да се прекачват поне един-два пъти.
Карл-Петер Мауман, говорител на пасажерската асоциалиция в Германия, също приветства новия играч на пазар и смята, че „Локомор“ ще стане първи избор за семействата, защото за тях се предлагат отделни купета, както и за по-младите хора.
В Германия железопътният сектор е либерализиран още през 1994 г., но, съвсем естествено, е доминиран от „Дойче Бан“, която превозва 5.5 милиона пътници дневно из цяла Германия и обслужва 99% процента от дългите маршрути. Държавното предприятие има повече конкуренция в регионалните транспортни мрежи, където пазарният му дял е паднал до 72% според данни на консултантската агенция по транспорт БСЛ. Все примери, от които БДЖ може да научи много.
В бъдеще „Локомор“ планира да разшири дейността си и да започне да изпълнява маршрута Мюнхен-Кьолн. Освен по-ниските цени и семейните купета, компанията предлага и „настаняване по интереси“, благодарение на което пътниците могат да избират местата си според личните си предпочитания и да пътуват в по-приятно обкръжение. Първото пътуване на компанията предложило на пътниците си купета по плетене, изработване на коледна украса, места за англоговорящи, за хора, занимаващи се с независими проекти и стартъпи, както и места за любителите на настолни игри.