Кристина Спасовска диша със София

26/08/2016

1K

Да започнем директно: разкажи ми от колко време и най-вече защо се занимаваш със „София диша“, каква е функцията ти там? И диша ли наистина София или издиша?

Тази година е петият август, чиито недели прекарвам на софийските дишащи улици. От 2012-а година съм в организацията на събитието, започнах като доброволец. Тогава учех „Комуникации и изкуства“ като бакалавър. Знаех за инициативата и много исках да стажувам в най-популярния проект в София, срещащ културата с масовата публика.

Един слънчев летен ден се появих на едно събитие и започнах да помагам на екипа за подготовката на терена. Взехме, че се харесахме и така се взехме! Стажувах като ПР, после следващата година ми бяха поверени повече отговорности и така стигнах до курирането на творческата програма на фестивала. И понеже натрупах опит и обичам динамиката от работата „на терен“, координирам събитията в деня на провеждане.

В края на фестивалния ден, когато виждам улица в София, пълна с живот, как прелива от посетители, участници, които показват най-доброто от себе си, преживяването на колективен дух, позитивност, настроение, пулс, които изграждат характерна идентичност на моя град – заради това го правя! Диша този, който живее!

Какво се промени през последните години в изданията на феста?

Фестивалът се променя всяка неделя, всяка година. Това е така, защото хората в екипа се променяме с времето, узряваме, интересуваме се от нови неща, идват нови хора, отиват си, това е процес, който формира и влияе и на самия проект, върху който работим. Всяка неделя да представяме колкото се може по-разнообразна програма от различни участници – това е, което истински променя преживяването „София диша“. Доста важна е и локацията, с която кореспондира фестивалът в конкретния ден. Обичаме да мислим за тях не като улици, а като личности – всяка със своите характерности, маниери, прищявки, желания, с които се съобразяваме… Тази година например сме на съвсем нови улици – „Денкоглу“, „Княз Александър I-ви“, „Московска“, „Стамболийски“ – все силно изявени личности, които са променили историята на България и са останали завинаги в нея.

С тези промени проектът „София диша“ намира и все повече партньори и приятели по пътя, така например тази година работим с Министерство на туризма и на външните работи, Летище София, които променят начина, по който комуникираме с чужденците и туристите – важна част от посетителите ни. Динамиката и обратната връзка в социалните мрежи допринесоха за популяризацията на събитието и виждам всяка година все повече посетители, които идват дори преди официално фестивалния ден да е започнал. Само споменаването на „София диша“ вече поражда усмивки.

Дано са добронамерени. Чакаме последната неделя. Нещо по-конкретно: преди беше сякаш по-подредено, когато имаше тематични недели – на приложни изкуства, литература и т.н. Защо го променихте това?

Тази подреденост, както споменаваш, обаче засяга предимно творческите участници, а фестивал от ранга на „София диша“, с над 200 участника общо, е редно да се групират в по-генерални групи, затова и въведохме принципа със зоните – Творческа, Детска, Спортна, Релакс, Базар. По този начин за публиката е по-лесно да се ориентира спрямо интересите си, както и за участниците да получат необходимото внимание и акцент.

Що се отнася до решението да представяме различни изкуства в една зона – Творческа, мисля, това доста обогатява преживяването. Интересно за наблюдаване е и как си взаимодействат артистите и техните проекти в различните дисциплини. Внимателно подбрахме проекти и ги подредихме из времето и пространството, така че да се получи синхрон, баланс. По-общият подбор „Зона Творческа“ също насърчи и показването на форми на изкуство, които не сме показвали така активно досега – например късометражните филми и видео арт.

А има ли смисъл цялата инициатива в материално отношение?

Разбира се, има много икономическите позитиви за конкретния фестивален ден от развиването на търговска дейност. Смисълът в материално отношение според мен обаче може да се измери по-добре в дългосрочен план. Участие на такъв фестивал, достъпът до огромна публика (над 30 000 души) всяка неделя дава възможност за обратна връзка от посетителите относно продуктите, услугите, проектите, които се предлагат. Също така например зона Базар от фестивала развива предприемачески дух, трупа се опит в директния маркетинг, популяризиране. Много участници през годините са ни споделяли, че присъствието им на „София диша“ е било началото на тяхната кариера, затова е препоръчително артист или дизайнер да се представи на фестивала и да се научи как да общува с публиката си.

от

публикувано на: 26/08/2016

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: