Всички изследвания на НАСА – общодостъпни и безплатни

24/08/2016

nasa

Искате ли да научите нещо повече за 120-метровите цунами вълни на Марс?

Вече можете, тъй като НАСА направи всички свои публично субсидирани изследвания напълно достъпни в интернет. Агенцията създаде уеб портал, наречен Pubspace, където читателите могат да открият широка гама от изследвания.

Още през 2013 г. Белият дом започва политика на отваряне достъпа до научни проекти на НАСА, достъп, който до тогава се е заплащал скъпо. Tри години по-късно, след доста усърдно дигитализиране на стари проучвания, в Pubspace могат да се открият над 850 заглавия, а политиката на агенцията е новите изследвания да се ъплоудват там не по-късно от година след първоначалното им публикуване. Разбира се, изключения правят изследванията, свързани с националната сигурност.

„Публичният достъп до нашите изследвания ще увеличи значително техния ефект. Като учени и инженери ние градим върху основи, положени от изследователите преди нас.“, категорична е главният изследовател на НАСА д-р Елън Стофън.

Този сериозен ход на НАСА не е случаен. Той следва посока, в която се движат все повече научни общности по целия свят. През май тази година държавите-членки на ЕС започнаха съвместен проект, който цели до 2020 г. всички европейски научни изследвания да станат общодостъпни. Докато това се случи, спокойно можете да проверите как да поддържате форма в космоса, да научите възрастта на лунните морета и още много други любопитни разкрития от базата данни на НАСА. Все пак, не се знае колко скоро тази информация може да ни потрябва, нали?

от

публикувано на: 24/08/2016

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде