Учените могат да пресъздадат динозавър в следващите 5 години

24/06/2016

Доктор Джак Хорнър е сред водещите съвременни палеонтолози. Всъщност, той е използван като вдъхновение при пресъздаването на филмовия герой Алън Грант – палеонтолог от филма „Джурасик Парк“. Освен това е и научен консултант на всичките филми от поредицата. А сега той заявява, че науката вече разполага с почти всичко необходимо, за да пресъздаде истински динозавър!

За разлика от филмите, където фрагменти от оцеляла ДНК на динозаври се „смесва“ с ДНК на съвременни животни, в реалността сега залага на друг подход – обръщане на еволюционното развитие на съвременно животно. Запознайте се… с домашното пиле!

dino

Да, точно така, именно неговите гени са най-удобни за постигане на тази еволюционна регресия. Птиците по същество са просто еволюирали динозаври и дълбоко в гените им е скрито наследството от чудовищните им предци. Това, което Джак Хорнър и колегите му от университетите Йейл и Харвард трябва да сторят, е да „пипнат“ гените на пилето така, че то да заприлича повече на динозавър.

От биологична гледна точка основните различия между пилето и древните му предци са опашката, предните крайници, често обособени като ръце  и устата. За повечето от тях вече са открити основните генетични ключове, чрез които развитието им може да бъде спряно още в най-ранна ембрионална фаза. Всъщност, понастоящем най-проблемна се оказва обратната еволюция на опашката, но учените са оптимисти, че в рамките на няколко години ще постигнат успех и с нея.

Дали изследванията в тази област ще доведат до реалното пресъздаване на отдавна изчезнали видове? Кой знае… Но едно е сигурно – подобни изследвания ще ни помогнат по-добре да разберем еволюционните процеси, формирали живота такъв, какъвто го познаваме днес.

Светослав Стефанов (по http://www.people.com)

от

публикувано на: 24/06/2016

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде