„Крайпътни момичета“ не е сексуален евфемизъм.
Това е буквален превод на GirlsAtDhabas – гражданска инициатива за защита на правата на жените в Южна Азия. Жени на възраст между 20 и 30 години се борят срещу патриархалното деление на типично женско и мъжко пространство. В Индия и Пакистан dhaba се наричат крайпътните 24-часови заведения, които предлагат традиционна пенджабска кухня (по едноименната историко-географска област Пенджаб). Обикновено те са разположени в близост до бензиностанции и са предпочитано място за отдих от преминаващите тираджии. На такива обществени места е нехарактерно присъствието на жени, които не са придружени от своите братя или съпрузи.
GirlsAtDhabas обвързват феминистично си движение с източната култура на пиене на чай, т.е. с времето и пространството, в което се случва фолклорното общуване и човек проявява социалния си статус. Dhaba-момичетата се събират в крайпътни заведения, където разговарят помежду си и наравно с мъжете, дори в ранните часове на денонощието, инициират крикет мачове на улицата, карат мотоциклети, свирят на китари и си позволяват да пушат цигари на публични места. Сами предприемат пътувания като това до некрополa Макли, където са погребани едни от най-видните суфистки светци. GirlsAtDhabas привличат и групи от малцинствата, които също като тях се чувстват неравнопоставени в обществото.
Подобни феминистки прояви се възприемат като смели за пакистанското и индийското общество и същевременно първобитни за европейското. Азиатските поведенчески модели при мъжа и жената не се характеризират като религиозен белег. Те по-скоро са особеност на патриархалния тип мислене, според който домът е социално заложената популация на жената. Дързостта на GirlsAtDhabas в съвременния балкански контекст може да се асоциира с жена в бръснарница – типично dhaba-пространство, която желае да й бъде направена козметична процедура на срамните части (ето това вече е сексуален евфемизъм).
Снимки: http://girlsatdhabas.tumblr.com/