Бизнесът и чинийката с хляб

04/02/2015

table-188980_1280Смятате, че днес добрите маниери са излишни? Помислете пак! Ако в миналото те са осигурявали главно достъп до висшето общество, днес са изключително важни за успешния бизнес и кариера. Нравите се променят, етикетът се приспособява. Но добрите обноски остават. Те са още по-нужни днес, когато търсим ново разбиране за културите и различността в глобалния свят. Светът е отворен, а вие знаете ли как да влезете? Знаете ли как да постъпите, какво да отговорите, как да реагирате, поздравите, какво да облечете? Знаете ли къде се поставя чинийката с хляба?

Знаете ли как да останете там, където сте влезли?

Първите 30 секунди

Умението да контактувате с другите е не по-малко важно от това да сте професионалист в областта си. Вашите дрехи, маниери, персонален имидж и дори поведение на масата са вашият PR. Замислете се какво впечатление оставяте за себе си.

Хората правят бизнес с тези, които познават, харесват и на които се доверяват. Оценката за вашия професионализъм и характер се базира на това, което усещат, виждат и чуват от вас в първите 30 секунди на контакта. За половин минута другите формират мнението си за вашето образование, социална позиция, нравственост, изисканост, увереност, решават дали могат да ви се доверят и дори дали ви харесват. Какво е необходимо да знаете, за да направите добро впечатление, когато представяте проект или защитавате своя позиция пред директора? Когато сте на интервю за работа или участвате в международен форум, когато се запознавате или когато говорите по телефона?

Най-важното – няма да имате втори шанс да създадете добро “първо впечатление”! Трябва да го постигнете веднага. Направите ли го зле, може да изкарате цялото останало време в напразни опити да го поправите. Първото впечатление е най-трайно. Избягвайте объркващи и скъпоструващи грешки!

Как да се представите

Влезте на следващото бизнес събитие уверено, спрете за момент на входа. Влизането е важен момент. Не се отправяйте директно към бара или бюфета. Тук не сте поканен заради храната, а защото домакинът е решил, че с вашето участие ще допринесете за успеха на събитието. С кого да разговаряте? Приближете се към този, който е сам, или към група от поне трима. Представете се.

Ако някой не е представен, в социален смисъл е невидим. Ако не чуете добре името на човека, с когото ви запознават, не се притеснявайте, любезно го помолете да повтори.

Когато вие представяте някого, имайте предвид, че в бизнес етикета е важна йерархията, а не полът. Личности с по-нисък ранг се представят на тези с по-висок или с по-голяма известност в обществото. Ако двама души са социално равни, представете по-младия на по-възрастния и мъжа на жената. Когато представяте някого, освен името и длъжността добавете и допълнителна информация, за да дадете възможност за разговор и по-нататъшни контакти.

Когато вас ви представят, станете, ако сте седнали. Усмихнете се, осъществете контакт с очи, ръкувайте се. Покажете внимание. Ако останете седнали, това ще бъде разтълкувано като знак, че държите да подчертаете своето превъзходство.

Домакинът, почетният гост на едно събитие или обществено известни хора не се представят, защото се предполага, че всички ги познават. Ако водите гости, редно е да ги представите първо на домакина, а той – съответно на почетния гост.

Как да се ръкувате  

За да ви приемат сериозно, ръкувайте се – когато се запознавате, когато се сбогувате, когато срещнете някого, когато влезете в офиса или когато в офиса ви влезе клиент или посетител. Добрият мениджър се познава още с ръкостискането. Подаването на ръце е утвърден ритуал. Смята се, че произходът му датира още от времената, когато хората са посягали по-често към оръжието – те протягали ръка в знак за мирни намерения. Но ръкуването не е само ритуален жест за приветствие и сбогуване. Много често е признак за разбирателство и единство в мислите и предпоставка за успех в преговорите.

При ръкуването може да се предаде чувство за надмощие, за зависимост или за равнопоставеност – според начина, по който е обърната дланта. Има различни стилове на ръкуване, които носят своите послания към този, който поема ръката, и говорят за намеренията на оня, който я подава. Ръкуването с обърната надолу длан е признак за агресивност и желание от страна на подаващия по този начин ръка да наложи своето надмощие. Ако подадете ръката си с обърната нагоре длан, показвате зависимост. С “мъжкото” ръкостискане ръкуващите се демонстрират уважение и зачитане един към друг.

Когато се ръкувате на улицата днес, е редно да свалите ръкавицата. Този обичай е от времето, когато венецианските благородници са се хранили с ръкавици. В онази епоха, когато политическите спорове често се уреждали с отрова, ръкавиците били допълнително предпазно средство срещу „случайно“ убождане от пръстена на здрависващия се с теб. Затова и свалянето на ръкавиците преди ръкуване се е смятало за висша форма на доверие, запазена днес в етиката на общуване между хората. Оттук е произлязъл и прословутият обичай за хвърляне на ръкавицата. Отначало по този начин се обявявали войните. Херолдите мятали специална метална ръкавица в краката на вражеския владетел. По-късно чрез хвърляне на ръкавица са се обявявали дуелите. Символиката е ясна – край на притворството, тръгваме на открит бой. Което е и смисълът на днешния израз „хвърлям ръкавицата“.

Ръкуването е традиционен знак на доверие. В древността е означавал, че не сте въоръжен. Но ръкуването не навсякъде е обичайният поздрав.

С кого да се целувате

Когато установявате контакт с азиатци, избягвайте телесен допир. Най-безопасният начин е да кимнете и да поздравите устно. В Япония не одобряват физическия контакт на публично място и затова са изработили сложна система от поклони. Да се докосва човек от противоположния пол е особено отблъскващо за тяхната чувствителност – ето защо целуването на публично място се смята за неприлично.

Целувката е израз на интимност – показва, че нашето тяло и самите ние сме отворени за другия. Целуването при поздрав на обществени места е доста популярно, обикновено между хора, които се познават. Дали ще е целувка по бузата или въздушна целувка, първо се обръща лявата и после дясната страна.

Докато в Испания и Франция е прието да се разменят целувки за поздрав, в други страни целувката не е на почит. Например африканските племена тонга и чиуа – те виждат в европейската целувка “изяждане на слюнката”. Сред племената от Борнео и Бирма “целувам те” означава “помирисвам те”. Има страни, където целувката дори се смята за нарушение на закона. През май 1974 г. кувейтски съд обвинява момче и момиче под 18 г., че са се целували на публично място, и декларира, че това е криминално нарушение.

Къде да гледате

При общуването е много важен контактът с очи. Когато сме заинтригувани, гледаме човека срещу нас. Избягването на погледа на другия създава впечатление за липса на интерес. Избягването на контакта с очи обаче може да бъде и знак за уважение. Културните различия определят начина, по който хората използват погледа си при говорене и слушане.

Изражението на лицето също е много важно. Приветливото, спокойно и усмихнато лице вдъхва доверие и лесно печели симпатии. На усмивка отговорете с усмивка.

Но и тук има подводни камъни. Има страни, в които усмивката е с различно значение. В корейската култура усмивката е знак за разсеяност и повърхностност. Корейското отношение към усмивката се изразява с поговорката “Човек, който много се усмихва, не е истински човек”. Липсата на усмивка при корейците често се тълкува погрешно като враждебност.

Радвам се, че се запознахме!

В края на разговора, завързан на конференция или бизнес прием, събеседниците си разменят визитни картички. Като символ на вашето официално и професионално положение тя трябва да е подходящо проектирана, да съдържа само необходимата информация и да е възможно най-семпла и елегантна. Най-популярна е визитната картичка на български и английски. Когато получите визитна картичка, не я прибирайте веднага. Приемете я учтиво. Прочетете я. Повторете името на човека – това ще ви помогне да го запомните. Обърнете внимание на титлите и длъжността му. Ако имате въпроси, задайте ги. След събитието на гърба на всяка визитна картичка запишете къде сте се запознали, кой ви е запознал, темата на разговора и т.н. Тази информация ще ви улесни в други ситуации.

На официални приеми в Европа обаче не е прието да се разменят визитни картички. Ако искате да установите контакт с определен човек, запишете неговото име и телефон, уговорете среща. По принцип не раздавайте визитките си като карти за игра на покер. Ако го направите, ще обезцените контакта, а всяко запознанство е важно.

При бизнес среща участниците си разменят визитни картички, след като всички седнат на работната маса. Визитката се оставя пред всеки от участниците в срещата, а не се дава в ръка. Така пред вас ще има толкова визитни картички, колкото са партньорите ви по реда на тяхното разположение. Не прибирайте визитните картички в джоба си. Ако имате среща с азиатци, това ще означава, че сте седнали върху лицето им, и ще бъде много голяма обида!

Но ако ви предстои пътуване в Япония например, ще впечатлите потенциалните си партньори, ако имате визитни картички на японски. Там ще са ви нужни още и познания за специфичния японски етикет, защото ще се наложи да знаете кога да се поклоните, кога да се ръкувате, кога да подадете визитна картичка и т.н. В Източна Азия се отнасят с голямо уважение към визитната картичка и ако кажете, че нямате, освен вас в неловка ситуация ще изпаднат и вашите партньори. Нали искате да направите добро впечатление?

… А за чинийката с хляба и маслото – мястото й е вляво, над вилиците.

от

публикувано на: 04/02/2015

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: