Райна Кабаиванска: Всеки миг на сцената е щастие

17/12/2014

Оперната прима Райна Кабаиванска празнува своя 80-и рожден ден. Това бе повод за редица събития, организирани от Нов български университет, в който тя е почетен доктор и води майсторски класове. След големия интерес към изложбата „Райна Кабаиванска – роли и костюми” през месец октомври, сега е подготвена втора. В нея са включени 80 арт-фотоса, запечатали моменти от съвместната работа на певицата с артисти като Калас, Павароти, Доминго, Карерас.

Нов диск „Raina Kabaivanska Rarities”, събрал неиздавани досега изпълнения на българското сопрано беше представен непосредствено преди галаконцерта, посветен на годишнината й. Той ще се състои на 18 декември в НДК. На концерта примата ще представи тринайсет от своите ученици, вече артисти с опит, които ще пеят в съпровод на оркестъра на Софийската опера, под диригентската палка на Найден Тодоров. Събитието е благотворително – средствата ще бъдат използвани за стипендии на млади оперни таланти.

Има певци които публиката познава и слуша докато са на сцената. Има и певци които остават в историята с индивидуалността си, с ярките си роли. Райна Кабаиванска е изпълнителят, който създаде еталони в претворяване на едни от най-силните сопранови роли – Тоска, Адриана Лекуврьор, Бътерфлай, Франческа да Римини.

В нейния дълъг и толкова успешен творчески път, изпълнен с труд, с амбиция, упорство и отдаденост на оперното изкуство, има не само ярки художествени постижения, но и много поуки за младите. Тя е певица, която успява сама да пробие в оперния свят, и то във време, когато това изкуство е във възход. Кабаиванска успява да се наложи и да се превърне в една от големите на световната сцена, което е по силите само на един много талантлив певец.

Интересен е обхватът от образи, в които има и трагичната малка японка, и примадоната Тоска, и провинциалната Манон Леско, преобразена в парижка куртизанка, и Лиза, страдалка и мъченица. Особено силни са изпълненията й на Вердиевите героини – царствената Елизабет, нежната Дездемона или красивата куртизанка Виолета. И във всяка роля тя е различна, подчинявайки гласа си на изразните средства за изграждане на музикално-сценичния образ. Всяка нейна поява на сцената носи печата на Кабаиванска, знака на певицата. И все пак, Тоска е един от най-силните й образи, запечатан и във филма на Джанфранко де Бозио от 1976 г.

Райна Кабаиванска пее заедно с най-големите от епохата. Едно певческо дълголетие, в което има и екстравагантната партия на Емилия Марти от „Делото Макропулос” на чешкия композитор Леош Яначек. Артистична, изпипваща в детайли всеки образ, интелигентност, красота, всичко това е Кабаиванска на сцената.

А трябва да се добави и нейната педагогическа работа. Още преди години започва майсторски класове в Италия, Франция, а от 2001-а и в Нов български университет. Много от преминалите през тях млади певци днес вече пеят у нас по сцените на Европа.

Достолепна, изискана, стилна, една истинска дива, напомняща ни за епохата, в която изкуството е духовен дар, а не стока, която се етикетира и продава. Може би Кабаиванска е последната голяма дама на времето, в което се цени не само гласа, но и комплексната изява на певеца. Време, в което операта отправя послания и възпитава духа на публиката си.

текст: Боянка Арнаудова

от

публикувано на: 17/12/2014

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: