За Радост колелото е радост. И свобода. Тя е част от ентусиастите от „Велоеволюция“ – хора, които се опитват да популяризират културата на колоездене като по-здравословен, смислен и забавен начин на живот.
Ето защо те обявиха май за месец за ходене на работа с колело. Кампанията продължава до 31 май и всеки може да се включи. Нужно е само да се похвалиш какво разстояние преминаваш на ден с велосипеда си. Ако някой колега също се придвижва така, можете да си направите фирмен отбор и да се състезавате с други организации.
Звучи много добре и решавам да я поразпитам за подробности.
Живея в „Люлин“ и стигането до работа с колело си е предизвикателство. Още повече, че не минавам никога през тунела. Как ще ме мотивираш?
Аз също живея в „Люлин“, в София, и също никога не минавам през тунела – само над него и то почти всеки ден с колело. От квартала през Западния парк по бул. „Ал. Стамболийски“ – това е отправната ми отсечка и така си велосипедирам до всяка точка към центъра и около него.
Карането на колело през парка сутрин преди работа ме зарежда с птичи песни за целия ден. След това избирам спокойни улици, пресичам една река с едно мостче и с всеки велосипедист по пътя си призвънкваме за „Добро утро“. Освен това стигам винаги навреме и задръстванията не ме възпрепятстват. Ако ти е трудно да избереш маршрут – може да покараме заедно. На това му викаме велоескорт. Само мотивации да искаш.
Изброй няколко приятни и безoпасни веломаршрута в София?
Младост – местност Камбаните – езерото Панчарево – през гората.
Център – парк Борисова градина – Ловен парк – кв. Дианабад – Студентски град.
Eто и един конкретен маршрут от кв. Бъкстон до Бизнес парка в Младост 4.
Посочи 5 преимущества на велосипеда като средство за придвижване в градска среда.
Свобода и удоволствие при движение.
Бързина на придвижване, сравнима с тази на автомобил.
Пести средства за самото придвижване – от гориво и такси за паркиране.
Поддържане на добра форма и тонус.
Лесно спиране и потегляне без притеснения за паркирането – удобно е за пазаруване, разходка и срещи едновременно, особено когато човек има много задачи за вършене през деня.
Кои са най-неверните митове за колоездача?
Не е вярно, че мястото на колоездачите е на тротоара – велосипедът е пътно превозно средство и мястото му е на улицата с всички произтичащи от това права и задължения.
Мит е, че движението с велосипед в града е опасно, а въздухът е мръсен и затова колоезденето в града е нездравословно – при избор на добър маршрут, встрани от натовареното движение, по спокойни улици и с използване на паркове и градини, то нито е опасно, нито въздухът е толкова мръсен.
Мит е, че изпотяването при движение в града с велосипед е проблем – редовното спортуване, приемането на повече течности, носенето на резервни дрехи и поддържането на хигиена са напълно достатъчни човек да не се притеснява от потенето. Здравословно е да се потим – така изхвърляме токсините от тялото и поддържаме добра форма.
Без какво не бива да се качваме на велосипед?
Без да знаем правилата за движение по пътя, не бива да се качваме на велосипед за движение в града! Задължителни за велосипеда са светлоотразителните елементи по спиците на гумите, предна бяла светлина и червен светлоотразител или червена светлина отзад.
Според Закона за движение по пътищата задължителен е и звънецът, а при движение в тъмната част на денонощието извън града – светлоотразителна жилетка. Носенето на велосипедна каска в града е по избор.
Много ли са нахъсаните в кампанията тази година и какво я отличава от миналогодишната?
Борбата е за всеки километър на велосипед. Участниците в кампанията „До работа с колело“ вече са около 420, от 4 села и 28 града, а регистрираните отбори са 82. Регистрациите на участници продължават.
Разликата от миналогодишната кампания са именно националният мащаб и възможността всеки велосипедист от всяко населено място да се включи в надпреварата. За велосипедния май 2014 досега са навъртени над 43 500 км, с което участниците заедно постигнаха обиколката на Земята по екватора.
Тази година участниците са много по-мотивирани и въпреки изненадите на времето трупат велосипедни километри всеки ден.
На 31 май от 18.30 ч. при Паметника на Съветската армия започва 17-тото велосипедно шествие. Улиците по маршрута ще бъдат затворени поетапно за движение на автомобили и отворени за движение на велосипедисти от всяка възраст и с всякакви велосипеди.
На финала ще има концерт на Таралежков, BGGZ, Бат Невен, както и наградите за най-старателните велосипедисти от кампанията „До работа с колело“.
Тази година към нея се присъединиха вело-клуб „Устрем“- Варна, Колоездене – Бургас, вело-клуб „Крива спица“. Събитията тепърва предстоят, а сред тях е и велофестът във Варна, както и велосипедното шествие в Бургас.