Ветроходът на „Грийнпийс“ Рейнбоу Уориър (Rainbow Warrior) пристигна във Варна в края на август т.г. Той е на средиземноморска обиколка през 10 държави като посланик на глобалната енергийна кампания на еко организацията.
3000 възрастни и много деца се качиха да разгледат „Воин на дъгата“ на варненската Морска гара от 20 до 24 август. Кампанията привлече още 50 доброволци и изложители на инсталации за зелена енергия.
„Рейнбоу Уориър“ e един от най-екосъобразните кораби в света, пътува с 16-членен екипаж . Построен е специално за мисиите на „Грийнпийс“. Движи се с помощта на вятъра.
„Рейнбоу Уориър“ пристига на Морска гара, Варна. Престоят му през следващите 5 дни е част от средиземноморското му турне като посланик за енергийна (Р)eволюция на „Грийнпийс”. „Воин на дъгата“ ще обиколи общо 10 държави, за да промотира кампания срещу използването на изкопаеми горива – въглища, нефт и шистов газ – и в полза на възобновяеми енергийни източници – слънце и вятър. Идва от Румъния, където е подкрепил инициативата срещу шистовия газ.
В България акцентът пада върху вредата от въглищата. Според „Грийнпийс“ при добива, преработката, транспорта, изгарянето и депонирането на въглища водите се замърсяват трайно. Отпадъчните води от ТЕЦ-овете се изливат обратно в морето заедно с нефтопродукти, тежки метали, нитрати, нитрити, фосфати, сулфати, флуориди, цианиди и естествен уран. Демонстрация на опасния коктейл в залива на Варна.
Горенето на въглища в ТЕЦ-ове и битови печки замърсява въздуха. В атмосферата се отделят серни оксиди, азотни оксиди, тежки метали и фини прахови частици. За 2012-а година в България 2600 деца и над 3000 възрастни дневно са страдали от заболявания на дихателната система; други 3700 са с намалена работоспособност. Данните са на „Грийнпийс“.
Както и другите два кораба на организацията, „Рейнбоу Уориър“ плава под холандски флаг. „Арктически изгрев“ (Arctic Sunrise) акостира във Варна през 2013-а – в успешна кампания за устойчиво рибарство. По-късно същата година, след акция в защита на Арктика срещу нефтодобивна платформа на „Газпром” в Печорско море, корабът бе задържан за 10 месеца в Мурманск. Всички хора на борда на „Арктически изгрев“ бяха арестувани и прекараха 2 месеца в руски затвори. Сега е освободен. „Надежда“ (Esperanza) се намира най-често в Югоизточна Азия.
Платната са най-природосъобразния елемент на кораба. Има 5 платна и в зависимост от вятъра разполага с различни комбинации. Когато няма достатъчно вятър, екипажът пуска дизелов двигател, който е много икономичен – гори 15 литра нафта за 1 час.
Името идва от сборника „Воини на дъгата“ с индиански пророчества за природни катастрофи, които ще унищожат човешката раса, ако не уважава природата. „Ще дойде време, когато Земята ще се разболее и животните ще започнат да измират. Тогава ще се роди „ново племе“ с мисия да съживи уважение към стария начин на живот в хармония със Земята. Тези хора ще дойдат от „всички цветове и вери“ и ще бъдат известни като „Воини на дъгата“.
Първият „Воин на дъгата“ е потопен от френските тайни служби в пристанището в Оукланд, Нова Зеландия през 1985 г. преди мисия срещу френските ядрени опити на тихоокеанските острови. При взрива на две мини на корпуса на кораба загива фотограф.
С парите от компенсацията за загиналия член на екипажа „Грийнпийс“ купува друг кораб – „Воин на дъгата“ II. Той служи 26 години. След като го пенсионира по старост, еко организацията дарява кораба в Бангладеш, където го ползват за болница.
Този ветроход е първият кораб на „Грийнпийс“, специално проектиран и построен за организацията. Преди това активистите плаваха на стари рибарски кораби, приспособени за мисиите им. 55-метровата А-образна мачта е конструирана да издържа много повече от стандартните за този тип плавателни съдове. За пръв път подобен дизайн е монтиран на кораб с големината на „Рейнбоу Уориър“.
Той е нейната гордост заради изчерпателните си екологични оценки. Изплатен е с дарения.
Корабът има нужда от 15 души екипаж, в това число морски офицери, механици, моряци, радиооператор и готвач. Членовете му са от целия свят – от 18-20-годишни до 60+. Задължително поне 1 от тях е доброволец. Екипажът плава по 3 месеца и след това е свободен да слезе 3 месеца на брега. Койките са 33.
На борда има 3-ма офицери, всеки от които дава по 4-часови смени на мостика. През нощта към него се присъединява и моряк, чиято задача е да гледа за други кораби в морето. Въпреки че мостикът е оборудван с GPS, радар и електронен дисплей за карти, екипажът обича да ползва хартиени карти за навигация.
На кораба могат да се настанят до 32 души. По време на кампания, ветроходът качва допълнително фотографии, медии и екип.
Спасителните лодки са 4, всяка побираща до 20 души. Спасителните жилетки са 44.
Скоростта на кораба е 7 възела. През първия месец на вода, когато корпусът е бил още чист, е достигнал скорост 15 възела. Максимално гази на 5,20 м.
Делфинът Дейв е подарък от германски дърводелец за втория Rainbow Warrior през 1986 г. Пренесен е от пенсионирания кораб на новия. Преди да го монтират, го разглобили за поправка и в него намерили капсула на времето, оставена през 80-те. Освен лични вещи на тогавашния екипаж, имало разпадаща се хартия с думи от песен на Боб Дилън „When the ship comes in“.
Хеликоптерната площадка.
Корабната камбана се бие рядко, но задължително в полунощ срещу Нова година от най-младия член на екипажа. Корабната камбана на първия Rainbow Warrior е окачена в конферентната зала.
Еко качествата на ветрохода се отнасят до специфичната форма на корпуса му, даваща максимална енергийна ефективност, биологично третиране на отпадната и сивата вода, третиране на вредните газове и най-високи екологични стандарти на двигателите. Боклукът от хората на борда се изхвърля разделно.
„Бъдеще без въглища“.