Знаете ли коя е Флорънс Дженкинс? Една от най-лошите оперни певици на всички времена. В началото на миналия век младата социалистка пълни залите като всички се надпреварват за места и билети за нейно изпълнение. Тя е много амбициозна и находчива за времето си. Въпреки че няма талант, тя се присъединява към множество женски клубове като им става музикален директор. Повече за тази чудата личност предстои да ви разкажем.
Коя е Флорънс
Не можем да кажем, че детството на Флорънс е било трудно във финансов аспект. Родена в заможно семейство, тя не се сблъсква с лишения, но емоционално нещата не изглеждат така. От малка Дженкинс мечтае да стане певица, но собственият ѝ баща ѝ забранява, докато майка ѝ от друга страна до последно вярва, че Флорънс може да стане светска певица. До 1868 г. тя живее в Пенсилвания, а след това се премества в Манхатан след неуспешен брак с Франк Торнтън Дженкинс. Скоро след пристигането си Дженкинс се запознава със Сейнт Клер Бейфийлд – безработен британски актьор. Бейфийлд бързо се превръща в неин любим и мениджър на много социални събития, включително продуциране на музикални програми, постановки на оперни сцени и представяне на талантливи млади певци в много женски клубове. За да следва мечтата си, а именно да бъде светска певица, Флорънс започва да взима уроци по пеене. Малко по малко започва да пее в клубове и на рецитали само с покани – от Ритц в Манхатън, чак до Нюпорт, Вашингтон и окръг Колумбия. В някои търговски вестници обаче критиците са изненадващо снизходителни пред факта, че тя дори не се доближава до пеенето. Някои твърдят, че тези отзиви са написани от приятелите на певицата или от нея самата. Това извежда на преден план някои неизбежни въпроси: Разбрала ли е Дженкинс, колко лошо е пяла и нейните приятели и покровители истински ентусиазирани ли са били или просто ѝ са се подигравали?
Този глас
Ако все още не сте чували нейно изпълнение, то със сигурност след тази статия ще ви стане любопитно. Интересното е, че Дженкинс е изключително интелигентна и едва ли не е осъзнавала, че няма талант, но много е искала да пее. На инат на целия свят и всички разбирания за добро звучене, тя е излизала на сцена и е пълнила залите. Освен това е имала много добър слух и набито око. Приветствана като най-лошата певица в света, Дженкинс има наследство, което живее в някои от най-добрите съвременни оперни артисти. Твърди се, че ако Дженкинс не беше спонсорирала Бикфорд през онези години, Шуман можеше да поеме по съвсем различен път. И ако това е така, кой знае къде биха били някои от наградените му ученици. През 2009 г. протежетата на Шуман печелят престижната награда „Ричард Тъкър“ четири поредни години – тенори Стивън Костело и Джеймс Валенти, и сопраните Анджела Мийд и Ейлин Перес.
Карнеги Хол
Най-накрая Дженкинс решава да направи нещо голямо. През 1944 г. наема Карнеги Хол и изнася първия си истински публичен рецитал на 25 октомври. По това време славата ѝ в Ню Йорк е широко разпространена и залата е пълна със светила като Коул Портър, Джан Карло Меноти, Лили Понс, Андре Костеланец, Талула Банкхед и Кити Карлайл. На следващия ден в „Ню Йорк Пост“ авторът на клюки и развлечения Ърл Уилсън пише че концертът е „една от най-странните масови шеги, които Ню Йорк е виждал някога“. Тези думи отекват дълбоко в душата и сърцето на певицата. Пет дни по-късно Дженкинс получава инфаркт докато пазарува в музикалния магазин на Г. Ширмер. Тя умира месец след концерта и в Карнеги, на 76 години. По някакъв начин историята ѝ още отеква и резонира и в нашето време. Дори и на нашата музикална сцена има много изпълнители, които си вярват, че могат да пеят, но те просто правят шоу. А колкото до Флорънс, трябва да ѝ признаем, че няма друг човек освен нея, който да се превърне в такъв оперен феномен, а да няма капка талант.