Кралският театър вкъщи: „Франкенщайн“ на Дани Бойл

29/04/2020

Отиваме на театър. Вкъщи. А какво му е хубавото на това? Че винаги имаме най-добрите места. Ето, че Кралският национален театър в Лондон ще ни дари с неговата магия, която е в така нужната ни тези дни колаборация с технологиите. Всеки четвъртък, от 21 ч., в ютюб канала на Nationaltheatre ще получаваме доза театрално изкуство на най-високо ниво, което ще остава на наше разположение за седмица.

 

Нека стриймването ни започне с най-новото предложение към онлайн афиша: „Франкенщайн“ – триумфалната постановка на режисьора и носител на „Оскар“ Дани Бойл и по адаптацията на Ник Диър. В главните роли са Бенедикт Къмбърбач и Джони Лий Милър. А кой играе създателя и кой създанието? Е, именно затова тази постановка е специална.

 

 

Проектът NT Live (Национален театър на живо) започва своето съществуване през 2009 г. Целта му е, чрез излъчване по кината на записи на едни от най-добрите постановки, да достигне до нови публики. Това е един културен феномен, от който, заедно с ограниченията на едно кризисно време, произлиза и замисълът National Theatre Home. Чрез него успяваме да пуснем театралното изкуство в домовете си напълно безплатно. За което благодарим.

 

Този четвъртък, 30 април от 21 ч. и петък – 1 май от 21 ч. започва излъчването на двете версии на „Франкенщайн“. Защо две ли? Поставена за пръв път през 2011 г. пиесата е режисирана по такъв начин, че актьорите Бенедикт Къмбърбач и Джони Лий Милър разменят ролите си. Когато единият играе д-р Виктор Франкенщайн, другият се превъплътява в чудовищното му творение. И двамата актьори печелят театралната награда „Лорънс Оливие“ за най-добър актьор.

 

 

В тази адаптация по едноименния роман на Мери Шели от 1818 г. „Франкенщайн, или новият Прометей“, Ник Диър прекръства „Чудовището“ на „Създанието“. Целият сценарий е обърнат към вътрешния свят на Създанието и наблюдаваме събитията предимно от негова гледна точка, докато в романа, граничещ с белетристиката, проследяваме историята чрез писмата на Виктор. Готическата версия на авторката Шели има по-скоро една романтична чувствителност, която се усеща в благоговението пред природата и по-скоро недоверието към студената наука. И въпреки че в романа тя често упреква Виктор в това, че е „лош баща“, чувството, оставено от романа, е, че основният му грях е самото създаване на Съществото. Играта на Господ е основната критика.

 

Във версията на Бойл основната причина, поради която Съществото се превръща в чудовище, е провалът на Виктор да се погрижи за своето създание и да го отгледа правилно. Вместо това той е отвратен от него и го прогонва. В началото „чудовището“ не е нито добро, нито лошо, а просто наивно към новия свят, в който е доведено. Бойл залага социалната идея, че не гените, а отглеждането на даден индивид определя, в какво ще се превърне.

 

Завръщайки се към театъра с тази постановка, за радост на феновете на 90-те, Дани Бойл прави едно своеобразно театрално „Трейнспотинг“ събиране с участието на Джони Лий Милър и музиката на електронното дуо Underworld. Музикалната композиция, създадена от групата, е забележителна. Също както самото Създание е родено от различни човешки части, така и музикалното оформление приема елементи от различни стилове, за да придобие своя завършен вид – един подземен танц на зловещи битове и доловим понякога оптимизъм. Тази плетеница от стилове излиза наяве още с началната сцена – една седемнайсетминутна увертюра, разказваща за едно неестествено раждане.

 

Тази провокативна от много гледни точки начална сцена, в която виждаме как Създанието идва на този свят, е истинско предизвикателство за актьорите и наситено зрелище за сетивата на зрителя. Съществото, затворено в кръгъл пашкул с човешки размери, започва своето раждане. Сценографията напомня пародия на съвършения човек на Да Винчи и наистина оттам излиза същество, съвсем не перфектно.

 

Редуваната игра на двамата актьори придава цялост и на двата персонажа. Те не се съзтезават помежду си кой ще направи по-доброто чудовище и кой по-добрия Франкенщайн. Те по-скоро се допълват един друг. Създанието в кожата на по-мускулестия Джон Лий Милър приема странна животинска невинност. Актьорът му придава едновременно впечатляваща физика, която изненадва с патос, който ни кара да видим Съществото като невинно бебе.

 

Бенедикт Къмбърбач от своя страна дарява своето Създание с голяма дълбочина, придавайки му едновременно няколко интересни образа. В неговата роля той е едновременно по-зъл, но и по-забавен. Именно тази версия ще започне своето излъчване този четвъртък от 21 ч.

 

Линкът към постановката вече не е активен.

 

 

Но за актьори от този калибър не трябва да има никакво съмнение, че и двете постановки трябва да бъдат гледани. В петък, 1 май, от 21 ч. ви очаква и версията с Джон Лий Милър като Създанието.

 

 

Визуалната представа на Дани Бойл ни отвежда във времевото пространство на ранната Индустриална революция и нюхът му за кино представление определено завладява зрителя с визуалните ефекти. Неслучайно постановката се радва на световен успех и е най-често показваното заглавие в NT Live. Филмовите ефекти и множеството близки планове обаче не ни отдалечават от усещането за театър, а по-скоро ни предлагат едно друго преживяване, което среща киното с театъра. Пригответе се, Създанието на Франкенщайн оживява и иска да го пуснете в домовете си, за да ви разкаже историята през неговите очи.

 

от

публикувано на: 29/04/2020

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: