Ще познаете Влади Михайлов по вечната му усмивка и специфичното му чувство за хумор. Феновете на суинга и джаза го следват в бандата Ginger Groove, но това не единственото амплоа на известния басист. Той е част и от ВИГ „Муфта“ – весела музикална кръстоска с много пънк и ска, текстовете на която няма да ти спестят истините за реалността, в която живеем.
„Муфта” се появява на бял свят през лятото на 2009 г. в Созопол. През първоначалния си период групата е в състав Димитър Иванов (китара, вокали) и Данаил Колев (перкусии). В началото на 2011 г. към тях се присъединяват Мартин Кондев (барабани, вокали) и Влади Михайлов (бас китара).
В края на юли в столичния клуб „Маймунарника“, момчетата от „Муфта“ представиха първия си дългосвирещ албум наречен от тях иронично „Целият“. Ето пред нас е целият Влади Михайлов, който ще ни разкаже за тази дългоочаквана от феновете тава.
Десет години след създаване на групата. Как се стигна до издаването на новия албум?
Няколко от емблематичните песни в албума „Целият“ бяха записани и издадени в „демо“ вариант на „малкия юбилей“ – петгодишнината на бандата през 2014-а година. На две от тях – „Каше“ и „Тревога“ записахме видеоклипове (с нулев бюджет), които могат да бъдат видяни в Youtube канала ни.
За десетгодишнината финализирахме аудиозаписите и на останалите парчета, като тях и някои от старите обогатихме с духова секция – саксофон и тромбон. Така се стигна до избор, който стеснихме до десет песни – може да е къс, но е „Целият“! Останалите авторски песни, които свирим, ще изчакат своя ред за втория албум, който най-вероятно ще се казва „Пропуснати ползи“.
В корените на стила ви има ска, пънк и реге, трудно ли съчетаваш всичко това с твоите суинг и джаз ангажименти?
Всички посоки, в които се простират музикалните ми интереси, съчетавам лесно – обединяващото е любовта към музиката. Когато се включих към група „Муфта“ (през 2011 година), ме привлякоха текстовете на български език, съчетаващи хумор и социални послания – за солидарност, мир, свобода, другарство… всички те в унисон с анархистичната част от личността ми. Към ска-пънк ритмите добавих ходещия бас и бандата доби своя облик.
Важен ли е хуморът в текстовете? Би ли нарекъл Муфта социално – иронична банда?
Хуморът е важна част от културата на общуване. В своите форми – на сарказъм и ирония – той позволява метафорично да се обрисуват с думи събития и реалности от живота: „Мама каза ми, че който учи непременно ще сполучи, само че забрави да добави т‘ва кога ли ще се случи!“ – звучи ясно, нали?!
Нужно ли е една група да не се взима твърде на сериозно, за да й се получава музиката?
Зависи как определяме понятията „сериозно“ и „несериозно“. Когато една група поеме ангажимент, тя трябва да е достатъчно коректна, за да го изпълни. А в междуличностен план музикалната формация е съставена от артисти, всеки от нас ярка, самостоятелна личност. За да върви колата, всяко колело трябва да знае как да се върти заедно с другите. Заедно, в един ритъм! И като говорехме за ирония – самоиронията показва доколко се приемаме сериозно – много, много!
„Муфта“ се е самообявила за „група от народа“. Как привличате народната любов, когато поп-фолкът продължава да е най-масовата музика в страната?
В нашата музика ние ясно посочваме кое смятаме за социални недъзи – отчуждението, разпада на обществото, липсата на солидарност между хората… В ежедневието сме избрали да се стремим „за“, а не против. Лошото не се бори с лошо, а с добър пример.
Поп-фолк „културата“ няма да изчезне, ако я забраним, а ако подкрепяме културата, в която се припознаваме, затова ходете на концерти на любимите си банди. Така накланяме везните в посоката, която харесваме!
Защо загубиха в днешно време бунтарският си дух повечето българските рок групи?
Консуматорското общество в световен мащаб създаде „музикалния бизнес“. В него определящо е не посланието, а ефективността, реализацията и финансовото им изражение. Битката не е между идеи, а за печалба. Популярната музика днес, в голямата си част, е реализирана не от музикални банди, а от музикални „проекти“. Сблъсък на имидж и реклама.
Това е музика, чиято посока е отгоре надолу – създадена по ясните правила на фаст фууд бизнеса – количество и масовост и спусната на публиката чрез телевизия, радио и интернет. Когато отново на преден план дойде нуждата от смисления послания, а не от музика за телата, бунтарският дух отново ще излезе от бутилката. Ние го поддържаме жив!