Два пъти човешката история е разклатена от мишки. Първият път заради тях умира близо половината население на Европа. Вторият е малко по-позитивен, поне допреди няколко месеца, но ще стигнем и до там. В продължение на 91 години върху гърба на една далеч по-приятна мишка, от тези донесли чумата, се гради империя, която днес е на прага да превземе световния медиен пазар. Историята на Дисни нямаше да е същата без Мики Маус. Малко е нелепо, но е истина.
Връщам ви почти сто години назад, между двете световни войни, когато двадесет и пет годишният Уолт Дисни работи за гиганта „Юнивърсъл“. През 27-ма той и екипът, начело с Ъб Июъркс, създават „Освалд Щастливия заек“. Още от първата си поява на екран Освалд се превръща в любимец за деца и родители, но най-вече за шефовете в „Юнивърсъл“. Поръчани са дванадесет късометражки и студиото на Дисни заработва с пълна пара. Това е големият му пробив и той се чувства важен. На следващата година, когато идва време за преподписване на договора си с филмовото студио, Уолт иска повече пари и се сблъсква с тежката машина на Холивуд. Те не само му отказват, но взимат правата върху заека и целия му екип от аниматори и чак след това го уволняват.
Единственият човек от екипа на Дисни, който „Юнивърсъл“ не успяват да купят, е Ъб Июъркс. И така двамата с Дисни започват да си блъскат главите, за да намерят следващия анимационен герой, който ще ги извади от пропастта, в която се намират. След десетки скечове на котки, кучета, жаби, крави, коне и какви ли не животни, Ъб се връща на заека, който им е донесъл успех. Той и Дисни взимат Освалд за прототип и го превръщат в мишка на име Мортимор Маус.
Минават няколко месеца в подготвяне на първата анимация, като Ъб работи усилено върху нея. Малко преди късометражката да е финализирана, Дисни сменя името на Мики, благодарение на съпругата си. На 15 май, 1928-ма Мики Маус дебютира в малка зала в Лос Анджелис. Големите очаквания на Дисни са разбити, тъй като никой не проявява интерес към филма и не може да намери разпространение за него, а по онова време няма YouTube.
Следва втора част на поредицата с Мики Маус, която завършва по същия начин. По това време Уолт и Ъб са смазани от постоянното тръшване на врати от холивудските къщи и им става ясно, че ще трябва да направят нещо, което никой не е виждал досега, за да успеят. Ъб променя Мики, той смалява носа му и увеличава ушите, слага му ръкавици и обувки и го прави по-приемлив и миловиден. Но голямата промяна в следващия филм идва от перфекционизма на Дисни. Той е решен всичко да е изпипано до край.
„Steam boat Willie“ е седем минути и петнайсет секунди, като в него за първи път музиката и звуковите ефекти са перфектно синхронизирани с действието на персонажите. Това не звучи като много сега, но за ранните години на 21 век си е чиста проба иновация. Зрителите остават изумени след прожекцията и офертите от разпространители започват да валят. Дисни решава, че няма нужда от голямо студио, за да достига до хората и започва да развива своето.
През следващите шест години Мики Маус се превръща от анимационен герой в марка. В това се състои и големият гений на Дисни – освен анимацията, той знае как да продава и да създава индустрия около продуктите си. Той основава фен клуб и в него продава продукти с лицето на Мики Маус – тетрадки, чаши, чанти, всичко което влиза в употреба на едно малко дете. До 1935 членовете на фен клуба са почти милион, а от продажби на стоки студиото на Дисни печели повече от половин милион годишно, което за времето на великата депресия си е доста.
Следващата голяма стъпка за Дисни е да даде цвят на черно-белите си творения. Той е един от първите хора, възползвали се качествено от сравнително новата технология „Technicolor“. Той започва да разработва филма, който завинаги ще постави Мики Маус в учебниците по кино и ще дефинира стила анимационни филми, които ще отгледат следващите десет поколения деца.
След „The band concert“ Дисни и студиото му стават по-големи отколкото някой е очаквал. Мишката е в центъра на всичко, което ще се случи в следващите осемдесет и четири години. Днес „Disney Enterprises“ притежава „Marvel“, „Lucas film“, „Pixar“, „ABC“ и „FOX“. В каталозите им влиза всичко от „Капитан Америка“ до „Титаник“, от „Фарго“ до „Бамби“. Те притежават голяма част от медийното пространство в света, като телевизионните им канали се излъчват на всички континенти.
В края на тази година се очаква и стрийминг услуга с нечуван досега каталог, която цели да елиминира „Netflix“ и да наложи тотален монопол над пазара за визуално развлечение. Но както казва самият Дисни през 1946-та – „Само се надявам да не забравяме едно нещо – всичко започна от една мишка“