Феновете на Бийтълс знаят, че Сарджънт Пепър всъщност идва от желанието на Пол да намери подходящо алтер его на групата, уморена от писъците по концертите и от преследващата ги маниакалност. Пакетчетата С и П в подноса с храната на обратния полет от сафарито в Кения го провокират да ги кръсти Сарджънт Пепър.
Половин век по-късно един техен сънародник, джазменът Джанго Бейтс приема поканата от Биг-бенда на Франкфуртското радио да аранжира, дирижира и солира в пресъздаването на най-влиятелния албум (по сп. „Ролинг Стоун“). Още три скандинавски биг-бенда се включват в авантюрата – Норботен (Швеция), Датският радио джаз-оркестър и финландският UMO.
Джанго открива оригинала малко след издаването му – когато го подарява за рождения ден на кака си. Малко по-късно идва и решението му да се занимава с музика – не на последно място заради атмосферата, която е дочувал през стената, разделяща стаите им. Впоследствие работи в гранични на джаза области, включително композирайки за Ливърпулската филхармония, а името му стои и в албумите за ЕСМ на Сидсел Андерсен, в проекта Еuropeana заедно с Ришар Галиано и Маркус Щокхаузен между другите интерпретатори на традиционна музика, a наскоро издаде и два албума в памет на Чарли Паркър.
Когато ви представях поредицата за Ливърпул, бях воден от идеята за възможно най-креативни версии на „новите стандарти“ на Ленън и Маккартни. Без да бяга от оригиналното им звучене, Бейтс, по думите му, избира свободата пред всичко, което се включва в английското “licence”. Транскрибира всеки такт през слуха си и така успява да подчертае някои полускрити или сенчести страни на оригинала. След което идва работата с оркестъра и с „хористите“ от датската банда Eggs Laid By Tigers.
Saluting Sgt. Pepper е албум колкото завладяващ – слуша се на един дъх, толкова и различен с прекрасните си оркестрации на не-хитовите Fixing A Hole и Being For The Benefit Of Mr Kite!. Фините финални сола в She’s Leaving Home и шеговитите кларинетни пируети в When I’m Sixty Four са дори крачка нагоре, която със сигурност би била аплодирана от Джон и Джордж на небесния сешън. А колкото до баланса лийд-бекинг вокали (включително и този на самия Джанго), вслушайте се в Getting Better и няма как да не усетите пророческото му заглавие.
А като екстра са концертните версии на излезлия почти паралелно със Sgt. Pepper двоен А-сингъл Strawberry Fields Forever/Penny Lane.