Всеки родител се стреми да възпитава децата си по най-добрия начин. На него се пада отговорността да формира в тях най-важните човешки ценности и да зададе посоката на бъдещото им формиране като личности. Обикновено стремежите са да се отглеждат честни, морални, принципни, състрадателни, умни и любознателни хора, които да се превърнат в пълноценна част от обществото. Наред с всичко това, част от отговорностите на всеки родител е формирането на творчески потенциал у децата.
В това кратко видео известният преподавател и автор Адам Грант споделя неговите три съвета за възпитание на креативни деца. Грант получи широка популярност след излизането на книгата му „Оригинали“, в която той изследва начина, по който се формират новаторите в нашето общество и предпоставките за творчески подход в бизнеса и ежедневието. Познат е с нетрадиционните си идеи и неконвенционален поглед към ежедневни аспекти от човешкия живот.
Представяйки своята книга TED-лекция от тази година, например, Грант дискутира интересна взаимовръзка между креативното мисленe и склонността ни да протакаме задачите си. Според него при формирането на оригиналните идеи има зависимост, която се отнася до склонността ни да отлагаме до последния момент или да приключваме много преди да е настъпил крайният срок.
Оказва се, че нито на бавещите сe, нито на бързаците им идват достатъчно оригинални идеи – едните избързват и не дават достатъчно време на въображението си, а другите в крайна сметка биват притиснати от времето и не успяват да разгърнат потенциала си. Авторът смята, че умереното отлагане е идеален инкубатор за творческото мислене, но само ако задачата вече е поставена и човек може да мисли за нея, докато се мотае. Протакането може и да е порок по отношение на продуктивността, заявява Грант, но е добродетел за креативността. Успехът няма и нищо общо с това да си първи в нещо, въпросът е в това да можеш да го направиш по различен и по-добър начин от всички останали.
А за да правиш нещата по различен начин и да бъдеш по-добър от всички останали трябва да си човек с творческо мислене. Формирането на творчески потенциал у децата е важно и защото креативните натури не се конформисти. Заниманието с изкуство се оказва от изключителна важност за интелектуално развитие на личността. Огромна част от носителите на Нобелова награда в определен период от живота си са се занимавали с изкуство.
Грант дава пример с Айнщайн – още от ранна възраст майка му го е карала да свири на цигулка. Като дете той ненавиждал това, както и всичко, което му налагали авторитетите. По-късно обаче открил сонатите на Моцарт и се влюбил в тях. Тогава решил по своя воля отново да започне да свири. След години физикът признава, че Теорията на относителността се появила в главата му като музикална мисъл.
Далеч не е нужно децата ви да са като Айнщайн, но е добре да възпитавате в тях творческо мислене. Ето и трите съвета на Адам Грант за това как да възпитаваме креативни деца:
Фокусирайте се над ценностите, а не над правилата. Когато децата направят нещо нередно, родителите им веднага са изкушени да въведат ново правилно, което да ограничи тези действия. Децата обаче започнат да следват новото правило, само за да угодят на възрастните, а това не ги учи да мислят за себе си. От друга страна, това ги кара да въстават срещу авторитета ви, а целта е не да възпитаваме просто бунтари, а хора, които могат да гледат на проблемите под различен ъгъл.
Поощрявайте характера, а не поведението им. Вместо да им казвате да не следват тълпата и да се държат като овце, казвайте им, че те не са конформисти, че са хора, които мислят различно. Така е много по-вероятно те да осмислят уникалността си, да я превърнат в част от идентичността си и по-късно отново да почувстват нуждата да постъпват творчески.
Възпитавайте ги чрез популярни детски книги. Насочвайте се към книги, в които героите деца са креативни и опитват нови неща. Четейки им тези книжки, вие като родителите можете да направите следващата крачка. Когато детето ви е изправено пред някакво предизвикателство, попитайте го как би постъпила Хармаяни от „Хари Потър“, например, ако е на негово място. Така е много по-вероятно то да се научи да гледа на проблемите през различни перспективи и да си представя не само какво би направило то, следвайки собствените си инстинкти, но и да се научи да гледа на живота през очите на другите, защото това е чудесен начин да привикне да мисли креативно.
Звучи просто, нали? Въпросът е само да се сети човек.