Преди години адвокат Румен Котов избира за свое занимание ветроходното мореплаване с туристическа килова яхта. Харесва му взаимодействието между вятър и вода, и че можеш да се научиш да ги използваш. Обича морето, а не плажовете. Всъщност той е израснал с морето, от Бургас е и се чувства идеално сам в лодка по средата на океана.
Миналата година решава за първи път да участва в едно от най-мащабните презокеански ветроходни ралита – Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Това е и първото българско участие в престижното състезание. Но, разбира се, Румен не е сам. За едно такова приключение трябва опитен екипаж, а той го има в лицето на Михаил Копанов – най-добрият български ветроходец, и Диан Зайков – известен не само със страстта си към морските пътешествия, но и като един от създателите на съвременната бургаска фехтовална школа.
Около 2700 морски мили е разстоянието от началната точка на надпреварата – Лас Палмас на остров Гран Канария (западно от Мароко) до финала на остров Санта Лучия, в Карибския архипелаг Малки Антили. Стартът на 30-ата поред регата ARC беше даден на 22 ноември 2015 г.
Към забележителна победа (финишират първи в своя клас – Cruising F ) ги води и лодката на Румен – Фурия, една от най-малките по дължина и определено най-леката яхта в тазгодишното състезание. Именно размерите на плавателния съд спрямо другите лодки правят класирането й толкова впечатляващо. Българските ветроходци получават признание от страна на именити състезатели.
Решаващи за успеха са и техните умения, хъс за победа, безстрашие, а и щабът, който Румен сформира в София и Ню Йорк, с близки до него хора, като дъщеря му Антония, които осигуряват денонощна логистична подкрепа като съобщават позициите на основните им конкуренти на всеки 4 часа при обновяването на информацията в сайта на състезанието.
Избират да карат на спинакер (голямо допълнително платно, което се използва при плаване по вятъра), което изисква постоянна концентрация и познания. В корабния дневник на плаващия адвокат четем следния спомен:
„Днес Мишо ми предостави румпела за 10 минути, защото много му се беше приспало. Това бяха най-трудните ми минути в цялото плаване. Освен това, току-що се бях събудил от дрямка, в която сънувах, че келнерът ме пита как го искам телешкия стек: rare, medium или well done.
И преди да отговоря на този толкова важен въпрос, се пренасям в действителността, над мен е надвесен брадясалият, изпечен от слънцето Мишо, който небрежно ме пита: „Ще хванеш ли за малко, че много ми се приспа?“ Ебаси, и това ли трябваше да ми се случи?! Да управлявам със спинакера в над 20 възела вятър в този гаден врящ океан, и то преди да съм си изял стека?!
… А Мишо беше под палубата, толкова каталясал, че изпитваше затруднения в правенето на кафе. Та това ако е благоразумно? Викам му на Мишо, дай да свалим спинакера да си отдъхнем всички, а той отговаря: „Тогава съвсем ще спрем. Кво се страхуваш толкова от този спинакер. Няма нищо страшно. Нали трябва да се научиш?“ Е точно на ден и половина от финиша и в 24 възела вятър и 5-та степен океанска вълна ли трябва да се уча? А лошите ученици, които бъркат, нали ги шамаросват? Не ми се ядат плесници на стари години.“
До нищо такова не се стига. Румен успява да се справи с всички предизвикателства и тримата предизвикват пълен фурор с Фурия в състезанието. Повече за това приключение, както и документални кадри от океанската действителност, ще видите във видеото.
Стремежът на Румен към плаване и развиване на този спорт в България не спират с церемонията по награждаването в Санта Лучия. Той иска да създаде Черноморско офшорно рали Бургас – Батуми, което да се провежда в края на месец юни всяка година, с първи старт през 2017 г. Организатор ще бъде Яхт Клуб Порт Бургас в тясно сътрудничество с община Бургас, пристанище Бургас, Гранична полиция и Митница Бургас, съгласувано с грузинските партньори. Ние пожелаваме попътен вятър и на това му начинание!