От затъващ текстилен хъб до успешен клъстер

10/03/2014

В продължение на два века Борас е текстилният център на Швеция. Както повечето малки градове, той беше сериозно засегнат от финансовата криза в началото на 70-те години на 20-ти век. Така местната индустрия се научи как да използва новите технологии и как да създава ефективни бизнес структури като клъстерите.

Компанията „Ти Ес Ти“ за защитно облекло илюстрира как разработките и иновациите се допълват. Продуктът е работен гащеризизон, който издържа налягане до 3000 бара. Дистрибуцията в Швеция се прави от няколко малки фирми, а производството е изнесено при подизпълнител в Борас.

„Тъй като разработваме специализирани продукти, трябва да следим отблизо производството, за да поддържаме усъвършенстването, да скъсяваме сроковете за доставка и да правим промените, които искат клиентите,“ казва Джорден Лилиерот, управляващ директор на предприятието. Въпросните защитни облекла представляват 60% от оборота на компанията, на стойност от 5 млн. евро, а през последните две години броят на заетите в „Ти Ес Ти“ се увеличи на 12 човека, като бяха открити три нови работни места.

Идеята за устойчивите на налягане работни гащеризони възниква преди пет години. А създаването на бизнес клъстера в Борас става неусетно. Лилиерот подчертава преимуществата на бизнес клъстерите: “Група от 6-7 човека се опита да подобри продукта, а учениците от училището по текстил направиха 20 мостри. При това на стойност около 1/10 от това, което щяхме да платим, ако се бяхме опитали сами да свършим работата.“

Със 180 бизнес компании, 1,000 ученика и 60 разработчика, 5 лаборатории със съответните технологични специалисти, клъстерът значително подобрява методите за работа в сектора, като събира на едно място основните действащи лица. Средните и малки фирми с добра технологична обезпеченост, но без опит в областта на текстила, могат да работят със собствени средства.

„Когато обаче един проект дойде при нас, ние разполагаме с разработчици, техници и учащи, които могат да допринесат със своята компетентност към проекта. А когато продуктът е готов за реализация на пазара, ние разполагаме както с услугата „инкубатор“, така и със специалисти по маркетинг, „ допълва Сюзан Нейдерас, мениджър на „Смарт Текстайлс“ – една от компаниите, които участват в проекта. От 2006-та, когато клъстерът започна работа, са внедрени около 60 нови продукта, а разработените прототипи са 130.

Текстилният клъстер в Борас работи и с други фирми в различни сектори, напр. дърводобивен и дървообработващ. Нилс Кристен Персон от технологичната лаборатория на „Смарт Текстайлс“, обяснява: „Можем взаимно да сме си полезни. Те (дървообработващият и дърводобивният сектор) се нуждаят от нови пазари, защото тиражите на вестниците падат. От друга страна, се нуждаем от нови влакна, тъй като цените на памука се вдигат.“ И така – кое е ключовото условие за успех в бизнеса? Според Лилиерот от „Ти Ес Ти“ „това е пресечната точка между бизнеса, университета, тестовете и институтите, които правят разработките…това винаги води до по-високо ниво“.

от

публикувано на: 10/03/2014

БНР© 2020 Бинар. Всички права запазени.

Дуенде
  • Фънк Соул
  • БГ Поп
  • Пънк Джаз
  • Детското.БНР
  • Дуенде
  • Фолклор
  • Класика
В момента:
Следва: